آرایشگاه‌های زنانه، باشگاه‌های بدنسازی و ماهواره سه ضلع مثلث مرگند. چند روزی بیشتر از اولتیماتوم وزارت بهداشت به باشگاه‌های بدنسازی به خاطر عرضه مكمل‌های ورزشی غیر‌مجاز نمی‌گذرد كه این بار مشاور رئیس سازمان تعزیرات حكومتی از دو برابر شدن تخلفات آرایشگاه‌های زنانه خبر می‌دهد؛ آرایشگاه‌هایی كه علاوه بر كاركرد اصلی خود به فروشگاه پوشاك و لوازم آرایش و آتلیه عكاسی تبدیل شده‌اند و مشاوره پوست و زیبایی می‌دهند. حتی گاهی آرایشگران زنانه پا دركفش پزشكان كرده و به كلینیك ارائه خدمات درمانی تبدیل شده‌اند.

سلامت نیوز: آرایشگاه‌های زنانه، باشگاه‌های بدنسازی و ماهواره سه ضلع مثلث مرگند. چند روزی بیشتر از اولتیماتوم وزارت بهداشت به باشگاه‌های بدنسازی به خاطر عرضه مكمل‌های ورزشی غیر‌مجاز نمی‌گذرد كه این بار مشاور رئیس سازمان تعزیرات حكومتی از دو برابر شدن تخلفات آرایشگاه‌های زنانه خبر می‌دهد؛ آرایشگاه‌هایی كه علاوه بر كاركرد اصلی خود به فروشگاه پوشاك و لوازم آرایش و آتلیه عكاسی تبدیل شده‌اند و مشاوره پوست و زیبایی می‌دهند. حتی گاهی آرایشگران زنانه پا دركفش پزشكان كرده و به كلینیك ارائه خدمات درمانی تبدیل شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،چند سالی می‌شود كه در زمینه مصرف لوازم آرایش ركورد‌دار شده‌ایم و اگر در زمینه هر كالایی تحریم شویم یا با محدودیت‌هایی مواجه باشیم اما لوازم آرایشی و دخانیات دو قلم كالایی است كه انگار قرار نیست تحت هیچ شرایطی در لیست تحریم‌ها و محدودیت‌های كشورمان قرار بگیرد. ورود سیل گسترده لوازم آرایشی كه درصد بالایی از آنها هم تقلبی یا تاریخ گذشته‌اند در كنار فرهنگی كه از طریق ابزار رسانه‌هایی مانند اینترنت و ماهواره به ذهن زنان و دختران جامعه ما القا می‌شود، موجب شده تا به گفته ویدا آزاد، مشاور امور بانوان رئیس سازمان تعزیرات حكومتی، ایران در حالی كه به عنوان هجدهمین كشور پر‌جمعیت جهان محسوب می‌شود اما جزو 10 كشور برتر جهان در استفاده از لوازم آرایشی و دومین كشور مصرف‌كننده این لوازم در خاورمیانه باشد.
 
آغاز گشت‌های نظارتی بر آرایشگاه‌ها
 در كنار این رتبه‌داری، بدیهی است كه آرایشگاه‌های زنانه پاتوقی برای تغییرات هر روزه بانوانی شوند كه می‌خواهند از مد روز عقب نمانند. با وجود این و به رغم آنكه مراجعان آرایشگاه‌ها برای امور آرایشی به اندازه كافی زیاد است اما بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه پا در كفش سایر تخصص‌ها می‌كنند؛‌ از خرید و فروش البسه و لوازم آرایش گرفته تا خدمات تخصصی پزشكی مانند لیزر و سولاریوم. به گفته مشاور سازمان تعزیرات حكومتی برای نظارت بر این اماكن از هفته آینده گشت‌های سیار مشترك سازمان تعزیرات حكومتی و اتاق اصناف، صنعت و معدن و تجارت از آرایشگاه‌های زنانه تهران آغاز می‌شود.
 
آرایشگاه‌های غیر‌مجاز 20 برابر مجاز
الكترولیز موهای زائد، لیپولیز برای از بین بردن چربی‌های زائد، هیدرودرمی، كاشتن مو، كاشت ناخن، پلینگ، انواع خالكوبی یا تاتو، استفاده از دستگاه سولاریوم و به عبارت دیگر برنزه كردن به امور معمول در آرایشگاه‌ها تبدیل شده است، در حالی كه بنا به تأكید مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حكومتی دخالت آرایشگاه‌های زنانه در امور پزشكی ممنوع است. از سوی دیگر با رشد قارچ‌گونه آرایشگاه‌های زنانه مواجهیم؛ ‌مراكزی كه خیلی‌هایشان مجوزی برای فعالیت‌شان ندارند. مطابق آمار ارائه شده از سوی مشاور بانوان سازمان تعزیرات حكومتی در شهر تهران تعداد آرایشگاه‌های زنانه دارای مجوز یك هزار و 47 است و متأسفانه 10 تا 20 هزار آرایشگاه‌ زنانه فاقد جواز كسب در تهران مشغول به فعالیت هستند.
  ‌
پای آرایشگاه‌های زنانه در كفش پزشكان
به گفته آزاد، برخی از آرایشگاه‌های زنانه با انجام خدمات پزشكی درمانی مانند بوتاكس، تزریق ژل، تاتو و پاكسازی پوست و همچنین استفاده از كرم‌های ضد چروك، ویتامینه و تقویت مو در امور پزشكی دخالت می‌كنند كه این امر باعث می‌شود سلامت بانوان به خطر بیفتد.  وی درباره‌ استفاده از دستگاه سولاریوم در برخی آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی گفت: وزارت بهداشت استفاده از این دستگاه را در آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی برای برنزه كردن پوست ممنوع كرده است زیرا استفاده از دستگاه سولاریوم آسیب‌های شدیدی بر پوست و سایر اندام‌های بدن مانند چشم، كبد و كلیه وارد می‌كند. وی با اشاره به 2 هزار و 461 پرونده تخلف آرایشگاه‌های زنانه از دو برابر شدن پرونده‌های تخلف در رابطه با آرایشگاه‌های زنانه نسبت به سال 93 خبر داد و گفت: آرایشگران مبادرت به فروش كالاهایی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاك، كیف و كفش، بدلیجات و همچنین ایجاد آتلیه عكاسی در محل آرایشگاه ویژه عروسان و غیره كرده‌اند كه این موضوع مطابق با بند «ك» مواد 37 و 68 قانون نظام صنفی با عنوان تخلف تداخل صنفی تعریف شده است.  آزاد تصریح كرد: سالانه حدود 10 میلیارد دلار لوازم آرایشی در جهان مصرف می‌شود كه یك میلیارد دلار یعنی 10 درصد آن در ایران به مصرف می‌رسد.  وی افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار كشورمان در اختیار محصولات خارجی است و تنها 20 درصد آن مربوط به تولیدات داخل است كه از عوامل اصلی آن می‌توان به عدم اعتماد بانوان به محصولات داخلی اشاره كرد. به گفته آزاد، بسیاری از محصولات خارجی مرغوب نیست و اكثر آنها از طریق قاچاق وارد كشور می‌شوند و حتی گاهی مواد اولیه‌ برخی از برندهای معروف لوازم آرایشی در كشورهای چین و تایلند تهیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha