یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1640

دولت انگلیس از چند روز قبل جریمه‌های تعیین شده برای رانندگانی كه در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌كنند را افزایش داد.

اتحاد علیه رانندگان سیگاری

اگر خبر جریمه رانندگان سیگاری را از زبان معاون سلامت وزارت بهداشت شنیده ‌باشید و برایتان جالب بوده باشد، پس حتماً این هم برایتان جالب است كه دولت انگلیس هم از چند روز قبل جریمه‌های تعیین شده برای رانندگانی كه در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌كنند را افزایش داد.

 این جریمه كه در گذشته۳۰ پوند (۵۹ دلار) تعیین شده بود، حالا به ۶۰ پوند ( ۱۲۰ دلار) افزایش یافته ‌است. همچنین افرادی كه هنگام رانندگی از موبایل استفاده كرده و مورد پلیس شناسایی قرار گیرند، سه امتیاز منفی روی گواهی‌نامه رانندگی آنها ثبت می‌شود.

این امتیازات منفی هم برای آینده این رانندگان دردسرساز می‌شود؛ جوری كه اگر امتیازات منفی از حدی بگذرد، گواهینامه راننده محترم را به حالت تعلیق در می‌آورند. بر اساس قانون جدید، هر راننده‌ای كه ظرف سه سال ۱۲ امتیاز منفی روی گواهی‌نامه خود دریافت كند، به مدت شش ماه از هرگونه رانندگی محروم می‌شود.

 از این‌ها گذشته، اگر به هر دلیلی موضوع استفاده از تلفن همراه برای یك راننده خاطی به دادگاه كشیده شود، حداكثر جریمه به میزان ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ پوند برای رانندگان اتوبوس‌ها و خودروهای باری و همین‌طور خودروهای سواری كه رانندگانشان كنترل خود را از دست داده‌اند، افزایش می‌یابد و می‌تواند به منع این افراد از رانندگی برای مدت معین منجر شود.

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی از دسامبر سال ۲۰۰۳ در انگلیس ممنوع شده اما ظاهراً چون راننده‌های انگلیسی، خیلی به این جریمه توجه نمی‌كرده‌اند، مجبور شده‌اند جریمه را افزایش دهند.

 سخنگوی انجمن افسران ارشد پلیس انگلیس اعلام كرده از سال ۲۰۰۳ تاكنون ۷۷ هزار نفر برای نقض این قانون جریمه شده‌اند كه این نشان‌دهنده عدم اجرای صحیح قانون است. آمارها نشان می‌دهد در سال۲۰۰۵ سیزده نفر در كشور انگلیس در حوادث رانندگی كه در آنها استفاده از موبایل دقت رانندگان را كاهش داده بود، كشته شده و بیش از ۴۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد به رغم موافقت ۹۰ درصد از مردم با قانون ممنوعیت استفاده از موبایل حین رانندگی، ۲۰ درصد از رانندگان همچنان این قانون را زیر پا می‌گذارند. بد نیست بدانید قانون جدید حتی شامل استفاده از هندز فری برای تلفن‌های همراه نیز می‌شود.

 اما انگلیس، تنها كشور اروپایی نیست كه برای رانندگان سیگاری جریمه وضع كرده. در فرانسه هم از دو هفته پیش، كشیدن سیگار در تمام اماكن سربسته حتی كافه‌ها و رستوران‌ها و مراكز سرباز عمومی، ممنوع شده. این ممنوعیت شامل تمامی ادارات و دوایر دولتی، مدارس، فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، شركت‌ها، مؤسسات ، هتل‌ها و... می‌شود.

 البته در فرانسه رانندگان از سیگار كشیدن منع نشده‌اند و فقط رانندگان تاكسی در فرانسه باید با اجازه مسافران خود سیگار بكشند. این در اجرای قانون مبارزه با دخانیاتی است كه در نیمه ماه نوامبر سال 2006 از سوی دولت فرانسه ارائه شد. جالب است كه دومینیك دو‌ویلپن، نخست‌وزیر فرانسه روز آغاز اجرای این قانون را روز مهم و تاریخی برای فرانسه اعلام كرد.

  اگرچه گفته می‌شود فرانسه در موضوع مبارزه با مصرف سیگار شدیدترین قوانین در بعد اروپایی را دارد، اما از یك جنبه می‌شود گفت با این اوصاف، هنوز فرانسه را باید بهشت سیگاری‌ها به حساب آورد. چون هم قوانین خیلی سفت و سخت نیستند، هم این‌كه با وضع این قانون بیمه تامین اجتماعی، دولت فرانسه موظف به بازپرداخت هزینه قرص‌ها و داروهای ترك اعتیاد تا سقف 50 یورو برای هر نفر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha