رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت، از ورود روش پیشگیری از بارداری جدید كاشتنی طی یك‌ سال آینده به برنامه‌ كشوری تنظیم خانواده خبر داد و گفت: همچنین طی 2 سال گذشته دو روش جدید پیشگیری از بارداری به برنامه كشوری تنظیم خانواده اضافه شد كه در كارنامه ما سابقه درخشانی است.

دكتر محمد اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، این دو روش را شامل آمپول‌های تزریقی یك ماهه (سیكلوفم) و روش اورژانسی پیشگیری از بارداری (لونورژسترول) برشمرد و افزود: از این دو روش به مدت دو سال در كشور استفاده شده است.

وی، با بیان اینكه هم اكنون این دو روش جدید جلوگیری از بارداری حتی در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: كار تحقیقاتی بر روی روش پیشگیری از بارداری كاشتنی هم به مدت 6 ماه با نتایج مقدماتی رضایت بخش در حال انجام است و امید آن می‌رود كه این روش جدید طی یكسال آینده به برنامه كشوری تنظیم خانواده اضافه شود.

رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت، با این توضیح كه در نخستین سال استفاده از سیكلوفم شمار مصرف كنندگان20 هزار نفر و در سال دوم با 5/2 برابر افزایش به 50 هزار نفر رسید، گفت: امیدواریم این سیر افزایشی طی 2 سال آینده با سرعت بیشتری طی شود و در حد سایر روش‌های پیشگیری از بارداری به ثبات لازم برسد.

دكتر اسلامی، همچنین با بیان اینكه میزان نرخ رشد جمعیت براساس اعلام مركز آمار ایران در فاصله سال‌های 75 تا 85، 6/1 بوده است، افزود: میزان نرخ رشد جمعیت در آغاز برنامه‌های تنظیم خانواده با هدف ارتقا سلامت مادران و كودكان 8/3 بود كه هم اكنون پس از گذشت 20 سال به متوسط 6/1 رسیده‌ است.

وی، هدف برنامه‌های كشوری تنظیم خانواه را ارتقا سلامت مادر و كودك و نه كاهش نرخ رشد جمعیت برشمرد و افزود: وزارت بهداشت در كنار سایر سازمان‌ها، مسئول اجرای قانون آمایش سرزمین است كه در این قانون به حداكثر رشد جمعیت یك درصد اشاره شده است.

رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت، با بیان اینكه در برخی از مناطق كشور باروری به میزان جایگزین رسیده است در ادامه افزود: این در حالی است كه در برخی از مناطق كشور هنوز باروری‌های خطرناك وجود دارند كه باید كاهش یابد.

دكتر اسلامی، با تاكید بر هماهنگی برنامه‌ها، سیاست‌ها و عملكردهای وزارت بهداشت بر تمركز و توجه بیشتر به سلامت زنان و كودكان در شرایط بحرانی اقتصاد جهان گفت: شاید با بروز بحران‌های اقتصادی توجه از بسیاری از نكات حساس به سایر موارد معطوف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha