سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹

سلامت نیوز: آکادمی نوبل، انگس دیتون، اقتصاددان ۶۹ ساله انگلیسی‌تبار را به عنوان برنده نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۵ معرفی کرد.
به نقل از گاردین، انگس دیتون، اقتصاددان فعال دانشگاه پرینستون به دلیل تحقیقاتش در زمینه «تحلیل مصرف، فقر و رفاه» از سوی آکادمی نوبل به عنوان برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۵ در حوزه اقتصاد معرفی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت آکادمی علوم سلطنتی سوئد در بیانیه اعلام برنده نوبل ۲۰۱۵ نوشت: برای طراحی سیاست‌های اقتصادی مروج رفاه و کاهش فقر، باید نخست انتخاب‌های مصرف شخصی را دریافت. دیتون بیش از هر اقتصاددان دیگری، این شناخت خود را ارتقا داد. مطالعات وی با مرتبط کردن جزییاتی از انتخاب‌های شخصی و تجمیع برآیندهای این انتخاب‌ها به دگرگونی حوزه اقتصاد خرد، کلان و اقتصاد توسعه کمک بسیاری کرد.


براساس این بیانیه، دیتون در مطالعات خود، روی «تعیین سلامت کشورهای ثروتمند و فقیر و همین‌طور سنجش فقر در هند و سراسر جهان» متمرکز شد. وی یکی از معدود برندگان جایزه نوبل ۲۰۱۵ بود که به تنهایی این جایزه را صاحب می‌شود. وی همچنین آخرین برنده جایزه نوبل ۲۰۱۵ بود که نامش اعلام شد.


این تحقیق دیتون به خاطر آن مورد تقدیر قرار گرفت که حول سه سوال محوری می‌چرخد:


1- چگونه مصرف‌کننده ها هزینه خود را در میان کالاهای مختلف توزیع می‌کنند؟
پاسخ به این سوال نه تنها به توضیح و پیش‌بینی الگوهای مصرف واقعی نیاز دارد بلکه در ارزیابی چگونگی اصلاحات سیاسی مانند تغییرات در مالیات بر مصرف حیاتی است و بر رفاه گروه‌های مختلف تاثیر می‌گذارد.


2- چه مقدار درآمد جامع هزینه و چه مقدار ذخیره می‌شود؟
برای توضیح تشکیل ثروت و بزرگی چرخه کسب‌و‌کار، به درک فعل و انفعالات میان درآمد و مصرف در طول زمان نیاز است.


3- چگونه رفاه و فقر را به بهترین نحو اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل می‌کنیم؟
دیتون در تحقیقات اخیر خود تاکید می‌کند که چگونه می‌توان اقدامات قابل اعتماد در زمینه سطوح مصرف خانوار فردی را برای تشخیص مکانیسم توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار داد.


دیتون شهروند آمریکایی انگلیسی‌تبار در سال ۱۹۴۵ در ادینبورگ انگلیس به دنیا آمد.
وی که در پرینستون در ایالات متحده زندگی می‌کند در نخستین اظهارنظرش پس از دریافت جایزه نوبل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه احساسی دارید به مزاح گفت: «خوابم می‌آید»!


وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید روند فقر رو به کاهش برود پاسخ داد: بله، اما نمی‌توانم کورکورانه خوشبین باشم. هم‌اکنون شمار قابل‌توجهی از مردم در فقر به سر می‌برند و مشکلاتی جدی، سلامت بزرگسالان و کودکان جهان را تهدید می‌کند.

دیتون همچنین درباره ارتباط مطالعاتش با پناهجویان گفت: آنچه هم‌اکنون شاهد هستیم، نتیجه صدها سال توسعه نابرابر در جهان ثروتمند است که بخش وسیعی از کشورهای دیگر دنیا را پشت سر گذاشت. بنابراین مردمی که از این توسعه جا ماندند به دنبال زندگی بهتری هستند که این عزم آنها، فشار مضاعفی را روی مرزهای میان جهان فقیر و غنی ایجاد کرد.


دیتون در ادامه گفت: کاهش فقر در کشورهای فقیر، مشکل پناهجویان را حل خواهد کرد اما این اتفاق به سرعت رخ نخواهد داد. در کوتاه‌مدت تنها تثبیت شرایط بی‌ثبات سیاسی در مناطق جنگ‌زده راهگشاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha