شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 164678

سرنوشت پرونده الکترونیک سلامت و زمان قطعی اجرای آن همچنان نامعلوم است.

پرونده الکترونیک سلامت در کما

سلامت نیوز: سرنوشت پرونده الکترونیک سلامت و زمان قطعی اجرای آن همچنان نامعلوم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان كه از آن به عنوان گمشده نظام سلامت نام‌برده می‌شود از سال 74 در دستور كار دولت‌ها قرار گرفته و حتی از سال 87 در برنامه پنجم توسعه گنجانده شده،‌با این حال هنوز برای اجرای آن امروز و فردا می‌شود. در آخرین اظهارنظر یك مقام درمانی اعلام كرد كه دفترچه‌های بیمه امسال حذف نمی‌شود. حمید‌رضا غفاری با بیان اینكه اكنون وزارت بهداشت و بیمه‌ها روی شكل بیمه‌نامه‌های الكترونیك آنلاین كار می‌كنند، عنوان كرد: امسال دفترچه‌های كاغذی حذف نمی‌شوند اما پروژه جایگزینی دفترچه‌های كاغذی با بیمه‌نامه‌های الكترونیك آنلاین در دستور كار است. اما اینكه به چه شكل باید انجام شود نیازمند كار كارشناسی بیشتر و فراهم ساختن زیرساخت‌هاست.

مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح با بیان اینكه در همین راستا سازمان‌های بیمه گر ازجمله خدمات درمانی نیروهای مسلح جایگزینی دفترچه‌های بیمه را به‌صورت پایلوت و آزمایشی شروع كرده‌اند اظهار كرد:‌ پروژه آزمایشی دفترچه‌های بیمه الكترونیك در خدمات درمانی نیروهای مسلح سال گذشته در شهر كاشان انجام شد. بهترین گزینه‌های ممكن و راهكارهای موجود بررسی و مشخص شدند و در این فضا حركت می‌كنیم كه بیمه‌های الكترونیك آنلاین باشند نه آنكه بیمه نامه‌های الكترونیك آفلاین داشته باشیم.

این در حالی است كه وزیر بهداشت از اجرایی‌شدن پرونده الكترونیك سلامت تا یك‌سال آینده خبر داده بود. همچنین دكترحسن‌قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت درحالی از اجرایی شدن این طرح تا یك‌سال آینده خبر داد كه آخرین بار در آذر سال قبل، دكتر ریاضی، مشاور او و چهره با سابقه این طرح از اتصال همه بیمارستان‌های دولتی به سامانه پرونده الكترونیك خبر داده وگفته بود: همه ۵۶۰ بیمارستان دولتی و دانشگاهی كشور به سامانه پرونده الكترونیك بیمار مجهز و متصل شده‌اند و از ۱۵ اردیبهشت سال 93همه اطلاعات بیماران در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود. ریاضی كه از دوره وزارت كامران باقری لنكرانی،‌ مدیر تحقیق و توسعه مركز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است، درخصوص علل به نتیجه نرسیدن ملموس پروژه سلامت الكترونیك طی سال‌های گذشته می‌گوید: یكی ازدلایل كند پیش رفتن این پروژه به فراهم نبودن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازمی‌گردد كه در این زمینه، به‌خصوص با چالش جدی در روستاها روبه‌رو هستیم و درواقع نتوانسته‌ایم اقدامی انجام دهیم. البته طرح پرونده الكترونیك سلامت یك طرح زیربنایی و درازمدت است و باید حتی آغاز، اتصال و تشكیل پرونده را به‌معنای تحقق طرح بدانیم.

مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات در ادامه، از تشكیل 23میلیون پرونده الكترونیك سلامت برای بیش از نیمی از جمعیت كشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «اگرچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تعهدات خود در زمینه ایجاد زیرساخت‌های الكترونیك و انتقال داده‌ها، عمل نكرده است اما وزارت بهداشت توانسته درسال‌جاری و با استفاده ازطرح تحول سلامت و با راه‌اندازی سامانه جدید هوشمند تحت عنوان «شهاب» كه به سامانه پرونده الكترونیك سلامت متصل است برای حدود 38میلیون نفر پرونده الكترونیك تشكیل دهد و جهشی چشمگیر دراین حوزه ایجاد كند به‌طوری كه هیچ بیمارستانی درپایتخت وجود ندارد كه به سامانه پرونده الكترونیك سلامت مجهز نباشد.» ریاضی البته پیش‌تر گفته بود: «شبكه ملی الكترونیك سلامت (شمس) زیرساخت اصلی ارتباطی بین همه مراكز بهداشتی، تشخیصی و درمانی كشور است كه مستقل از اینترنت و روی بستر امكانات ارتباطی كشور با امنیت و سرعت بسیار بالا ایجاد می‌شود.»

    2دهه تلاش برای پرونده سلامت

سامانه پرونده الكترونیك سلامت، سامانه سپاس یا سامانه بیمه‌شدگان و... ازجمله پروژه‌های حوزه سلامت هستند كه در دولت‌های قبل بارها از آغاز، گسترش و پیشرفت آنها خبر داده شده بود. در واقع زمزمه‌های الكترونیك كردن خدمات بخش سلامت توسط دولت به گفته مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات این وزارتخانه به بیش از 2دهه قبل بر می‌گردد. به گفته دكتر ریاضی این طرح از سال 74 در وزارت بهداشت مطرح و استانداردهایی هم برای آن تعریف شد اما دلایل مختلفی ازجمله نبود پشتوانه حاكمیتی و زیرساختاهای لازم مانع از عملیاتی‌شدن آن شد.

    پرونده الكترونیك در برنامه پنجم

در سال‌های اخیر كشورهای توسعه‌یافته‌ای چون انگلستان، آلمان، ژاپن، كانادا ،آمریكا و ... به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان خود، در زمینه بهداشت الكترونیكی سرمایه‌گذاری‌های فراوانی كرده‌اند. یكی از خدمات «پرونده الكترونیك سلامت بیمار» است كه الگوی جدیدی از ارتباط میان پزشك و بیمار، پزشك و پزشك است كه درمان‌های آنلاین، محرمانه ماندن اطلاعات بیماران، امكان ثبت و نگهداری اطلاعات سلامت بیماران، دسترسی به سوابق پزشكی بیمار و انجام امر تشخیص و تجویز براساس آن، همچنین صرفه‌جویی در زمان و هزینه جزئی از مزایای آن است. در كشور ما نیز با پیگیری مستمر در سال 87 مبحث پرونده‌های الكترونیك سلامت در ماده 35برنامه پنجم توسعه گنجانده و سال 89 ابلاغ شد تا در طول برنامه پنجم این طرح عملیاتی شود كه البته طی مدت یادشده این مهم به‌ دستاورد قابل توجهی دست نیافته است.

    پرونده الكترونیك در برنامه چهارم

امروزه وسعت بهره‌مندی از دنیای فناوری و اطلاعات امری بدیهی است و به همین سبب مدیران و مسئولان حوزه بهداشت و درمان كشورمان تلاش كرده‌اند تا خود را با پیشرفت‌های روزافزون در این بخش هماهنگ سازند. الكترونیكی كردن خدمات حوزه سلامت كشور نمونه‌ای از این اقدامات است كه ریشه در سالیان گذشته دارد به‌طوری كه در این زمینه باید به فعالیت‌های مسعود پزشكیان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی وقت اشاره كرد كه در سال84 ازمقدمات تشكیل پرونده الكترونیك سلامت خبرداد و گفت: «مقدمات مطالعاتی پرونده الكترونیك سلامت در كشور فراهم شده است.» البته این طرح در دوره تصدیگری این وزیر سرانجامی نداشت تا اینكه كامران باقری لنكرانی، وزیربهداشت بعدی، این طرح را یكی از بزرگ‌ترین پروژه‌های وزارت بهداشت خواند و گفت: «راهبرد برنامه توسعه چهارم و سند چشم‌انداز كشور استقرار دولت الكترونیك در كشور است.

این طرح در برنامه توسعه چهارم به وزارت بهداشت الزام شده است و این تكلیف قانونی برای تسریع در امور جاری و ارتقای كیفیت در وزارت بهداشت با جدیت پیگیری می‌شود.» در آن زمان همچنین از سوی این وزیر اعلام شد كه سیستم ثبت الكترونیك اطلاعات بیماران در 60درصد از 530 بیمارستان دولتی كشور اجرا شده و استانداردهای سیستم پرونده الكترونیك سلامت برای همه مراكز بهداشتی درمانی كشور تدوین شده است. مدیرفناوری اطلاعات وزارت بهداشت درآن زمان دكترریاضی بود كه در این ‌باره گفته بود: این پروژه اصلی‌ترین برنامه وزارت بهداشت برای استفاده از فناوری اطلاعات است كه مطابق ماده 88قانون برنامه توسعه چهارم تا پایان این برنامه طراحی و مستقر می‌شود اما اجرای كامل آن به حداقل 10سال زمان نیاز دارد.

    بلاتكلیفی پرونده الكترونیك سلامت در برنامه پنجم توسعه

پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان در دوره مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم نیز با پیگیری‌های بسیاری همراه بود. وزیر بهداشت وقت در بهمن 1390 از اتصال پروژه پرونده الكترونیك سلامت به كارت هوشمند ملی خبر داده و گفته بود: كارت الكترونیك سلامت در پایان برنامه پنجم توسعه دیده شده است و تا 5سال دیگر تمامی ایرانیان دارای پرونده الكترونیك سلامت می‌شوند.

وی گفته بود: پرونده الكترونیك سلامت یكی ازگمشده‌های نظام سلامت بود كه امروز برای 8میلیون و 600هزار نفر نیز این پرونده تشكیل شده است؛ در واقع كاری كه شركت‌های بیمه‌گر نتوانسته بودند انجام دهند و امیدواریم تا پایان سال 50درصد جمعیت كشور را زیر پوشش پرونده الكترونیك سلامت ببریم. البته وعده‌های این بانوی وزیر نیز تحقق نیافت. مشاور وزیر بهداشت در امور آی‌تی كه در آن زمان همچنان دكتر ریاضی بود نیز دراین‌باره گفته بود:‌طی ۱۵سال گذشته، مهم‌ترین زیرساخت ارتباطی شبكه بهداشتی و درمانی كشور اینترنت بوده است كه در این مدت فقط ۲۱۰۰ مركز بهداشتی و درمانی به این سیستم مجهز شده‌اند. اما در دوره كوتاه تصدیگری طریقت منفرد هم پرونده الكترونیك سلامت به سرانجامی نرسید. وی در این‌باره گفته بود: اعتبار این برنامه در قانون بودجه پیش‌بینی شده و مورد تعهد سازمان‌برنامه و بودجه قرار گرفته است، بنابراین قصد داریم در حد توان خود در مدت زمان كوتاهی كه پیش‌رو داریم مقدمات اجرای این برنامه را برای دولت آینده فراهم كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha