سلامت نیوز:فومزیل املامبو انگکوکا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرائی امور زنان ملل متحد طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت :  ما به تازگی معاهده صلح بین دولت کلمبیا و گروه اصلی چریکی را جشن گرفته ایم. این معاهده که در موارد مرتبط با عدالت به دست آمد، بیانگر واضح ترین نشانه های ممکن از پایان احتمالی پنج دهه درگیری است. درباره راه های متعدد سازنده ای که زنان کلمبیایی درآن مشارکت داشته و این گفتگوها را تحت تاثیر قرار داده اند یا برای صلح بسیج شده اند - از جمله جلسات متعددی که زنان نجات یافته با زنان هر دو گروه مذاکره کننده داشته اند- کمتر گفته شده است.
همچنین، تعداد اندکی اطلاع دارند سال گذشته شاهد پایان یکی دیگر از درگیری هایی بودیم که یک دهه در فیلیپین بین دولت و جبهه آزادی اسلامی مورو تداوم داشت و  در گفتگوهای صلح مربوط به آن بیش از یک سوم مذاکره کنندگان زن بودند. این به مراتب بالاتر از عرف مذاکرات رسمی صلح است  که معمولاً بیشتر با حضور آقایان یا تعداد بسیار اندکی از زنان تشکیل می گردد. حضور آنان به دلیل تاریخ طولانی رهبری زنان در فیلیپین طی سال ها در سطوح محلی و ملی با رهبری دو رئیس جمهور زن بود که هر دو سرمایه سیاسی را در از سرگیری مذاکرات با گروه شورشی هزینه کردند.
از آنجایی که تنش ها صلح شکننده بروندی را تهدید می کرد، زنان بروندی بلافاصله خود را در یک شبکه زنان میانجی برای سرکوب یا کاهش مناقشات محلی بیشمار در سراسر کشور سازماندهی  و از افزایش آن جلوگیری کردند.
آنان در 129 شهرداری در سراسر کشور، حدود سه هزار درگیری در سطح محلی در سال 2015 را مورد رسیدگی قرار دادند، شامل میانجی گری با استفاده از اطلاعات قابل بازبینی به منظور پیشگیری از وحشت فراگیر بین نیروهای امنیتی و معترضان، پیشنهاد آزادی تظاهرات کنندگان و زندانیان سیاسی، ترویج عدم خشونت و گفتگو بین جوامع تقسیم شده، و مقابله با شایعه ها و ترس های اغراق  آمیز. زنان ملل متحد با افتخار از این تلاش ها حمایت می کنند.  
این ها موضوعات جدا از هم نیستند. یک مطالعه جامع برای پانزدهمین سالگرد قطعنامه 1325 شورای امنیت تهیه شد، قطعنامه ای برجسته که نقش برابری جنسیتی و رهبری زنان در صلح و امنیت جهانی را به رسمیت شناخت، قوی ترین مورد تا به امروز است که برابری جنسیتی کمک بشردوستانه را بهبود می بخشد، تلاش های محافظتی حافظان صلح را تقویت می کند، نقشی در نتیجه گیری گفتگوهای صلح و پایداری موافقت نامه های صلح ایفاء می نماید و بهبود اقتصادی پس از درگیری را سرعت می بخشد. این مطالعه شواهد رو به افزایش انجام شده به وسیله پژوهشگران دانشگاهی است که نشان می دهد گفتگوهای صلح متاثر از حضور زنان چگونه بسیار محتمل تر به توافق منتهی می شود و ماندگار می ماند. در واقع، شانس ماندگاری توافقنامه ها از 15 سال به میزان 35 درصد افزایش پیدا کرده است. جایی که جوامع آسیب دیده از درگیری، توانمند سازی زنان را هدف گذاری کرده اند، بهبود اقتصادی سریع و کاهش فقر و نتایج انسان دوستانه گسترده ای را نه تنها برای زنان و دختران بلکه برای تمامی افراد تجربه می کنند.
در دنیایی که افراطی ها زیردست بودن زنان را در مرکز ایدئولوژی و تاکتیک های جنگی خود قرار می دهند، جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد باید برابری جنسیتی را در مرکز مداخله های صلح و امنیت خود قرار دهند. فراتر از سیاست ها، اعلامیه ها و آرمان ها، برابری جنسیتی باید هدایت کننده تصمیمات ما درباره به کارگیری افراد و چیزی باشد که  پول و  وقتمان را صرف آن می کنیم.
روشن است که باید برای تغییرات ملموس برای زنان آسیب دیده از جنگ تلاش کنیم و ظرفیت استفاده نشده زنان برای پیشگیری از این درگیری ها را به کار گیریم. کشورها باید بیشتر تلاش کنند تا زنان را به پای میز گفتگوی صلح در همه مذاکرات صلح  بیاورند. جامعه مدنی و جنبش های زنان کمک های بسیاری به روند تلاش های صلح انجام داده اند. می دانیم زمانی که نمایندگان جامعه مدنی در توافق نامه های صلح مشارکت دارند، شانس موفقیت و پایداری بیشتر تا 64 درصد افزایش می یابد.
زمان آن است به تسلط جنگ افروزان بر روند صلح و رد صلاحیت شدن آنانی که به دنبال صلح هستند خاتمه دهیم. زمان آن است که عدم سرمایه گذاری برای برابری جنسیتی متوقف شود. درصد کمک به کشورهای آسیب پذیر برای هدف قرار دادن برابری جنسیتی به عنوان  آرمان اصلی در مداخلات صلح و امنیت تنها 2 درصد است. تغییر، گام های مهمی را لازم دارد و این نمی تواند بدون سرمایه گذاری انجام شود.
اینک آن زمان فرا رسیده است. در 25 سپتامبر، کشورهای ملل متحد دستور کار 2030 را برای توسعه پایدار تصویب کردند. دستور کاری بیان کننده اراده برای "اطمینان بخشی از اینکه همه انسان ها می توانند تمام ظرفیت خود را با حفظ کرامت و برابری برآورده سازند" و "جوامع فراگیر، صلح آمیز و عادلانه،  عاری از ترس و خشونت را پرورش دهند". دو روز پس از آن، 72 نفر از سران کشورها و دولت ها در نشست رهبران جهان حضور یافتند تا حمایت سطح بالا برای برابری جنسیتی را خاطر نشان کنند و به اقدامی مشخص متعهد شوند. و در 13 اکتبر، شورای امنیت پانزدهمین سالگرد قطعنامه 1325 را جشن خواهد گرفت و انرژی، ایده و منابع جدیدی را به رهبری زنان برای صلح تزریق می کند.
در دنیایی که از درگیری، افراطی گری و آوارگی بسیار رنج کشیده است،  نمی توانیم تنها به موجی از امید که به وسیله اقدامات خارق العاده افراد عادی به وجود آمده اتکاء کنیم. ما به تمام توان اقدام مشترک و شجاعت سیاسی رهبران جامعه بین الملل نیاز داریم. سالگردها، بیش از هر چیز، باید فراتر از گذر سال ها به شمار آیند. باید برایمان  لحظاتی باشند تا حرف را به عمل تبدیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha