چندی قبل معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران برای چندمین بار از ثبت‌نام نشدن همه کودکان افغانستانی به سن تحصیل رسیده در مدارس ایران خبر داد و به شدت از این موضوع انتقاد کرد. پس از ابلاغ چند ماه قبل مقام رهبری مبنی بر اینکه آموزش‌وپرورش تحت هر شرایطی باید همه کودکان افغان را به لحاظ کارت اقامت داشتن یا نداشتن ثبت‌نام کند، مهلت زمانی پنج روزه تعیین شد تا کودکان افغان بازمانده از تحصیل و به سن تحصیل رسیده بتوانند در مدارس کشور ثبت‌نام کرده و درس بخوانند اما این مهلت زمانی آنقدر کم بود که تعداد بسیار کمی از این کودکان توانستند ثبت‌نام کنند و به گفته برخی منابع خبری حدود سه‌چهارم آنها موفق به ثبت‌نام نشدند.

سلامت نیوز: چندی قبل معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران برای چندمین بار از ثبت‌نام نشدن همه کودکان افغانستانی به سن تحصیل رسیده در مدارس ایران خبر داد و به شدت از این موضوع انتقاد کرد. پس از ابلاغ چند ماه قبل مقام رهبری مبنی بر اینکه آموزش‌وپرورش تحت هر شرایطی باید همه کودکان افغان را به لحاظ کارت اقامت داشتن یا نداشتن ثبت‌نام کند، مهلت زمانی پنج روزه تعیین شد تا کودکان افغان بازمانده از تحصیل و به سن تحصیل رسیده بتوانند در مدارس کشور ثبت‌نام کرده و درس بخوانند اما این مهلت زمانی آنقدر کم بود که تعداد بسیار کمی از این کودکان توانستند ثبت‌نام کنند و به گفته برخی منابع خبری حدود سه‌چهارم آنها موفق به ثبت‌نام نشدند.

به گزارش سلامت نیوز، معصومه آباد در این زمینه در گفت‌وگو با روزنامه جهان‌صنعت، عنوان کرد: کسانی که نتوانستند ثبت‌نام کنند، شامل چند دسته مشکلات می‌شوند؛ گروهی که مشکلات مالی دارند و قشر ضعیفی هستند و نیازمند مساعدت دولت ایرانند.

در واقع وضعیتشان به‌گونه‌ای است که توان پرداخت همان 120 هزار تومان و 200 هزار تومانی که آموزش‌وپرورش بابت ثبت‌نام دریافت می‌کند را هم ندارند. بر این اساس چون توان مالی ندارند، از تحصیل جا می‌مانند و محروم می‌شوند. آباد با بیان اینکه البته امسال با رشد 12 درصدی ثبت‌نام این دانش‌آموزان روبه‌رو بوده‌ایم، تاکید می‌کند که این تعداد هم عمدتا کودکانی هستند که دارای کارت شناسایی و اقامت هستند. دومین مشکل کسانی که نتوانستند به موقع در مدارس کشور ثبت‌نام کنند و به تحصیل برسند، این است که سن برخی از این کودکان مناسب با سن کودکان ایرانی برای ورود به مدارس کشور نیست. در واقع این عدم تناسب سنی مانع مدرسه رفتن آنها می‌شود. به عنوان مثال کودکی 12 سال دارد اما هنوز وارد مدرسه نشده است و باید از کلاس اول شروع کند. خب شما تصور کنید امکان حضور کودکی 12 ساله در کنار کودکان هفت ساله که باید تحصیل را شروع کنند، وجود ندارد. این عضو شورای شهر که تنها پیگیر جدی ثبت‌نام کودکان افغان در مدارس کشور است در این زمینه می‌گوید: ما نیازمند این هستیم که مکانی جدا از فضای آموزشی مدارس تعبیه کنیم تا بچه‌هایی که هنوز در کلاس اول ثبت‌نام نکرده‌اند، بتوانند در این مکان‌ها تحصیل کنند. وی با تاکید بر اظهارات مقام رهبری درخصوص اینکه هیچ موضوع حائز اهمیتی نباید مانع ثبت‌نام کودکان افغان در مدارس ایران شود حتی اگر کارت هویتی آنها دچار مشکل باشد، عنوان می‌کند: این صحبت‌ها خودش مجوز ثبت‌نام بود و نباید هیچ بهانه‌ای مانع شود.


حدود چهار هزار نفر از این کودکان شناسایی شده‌اند که آماده ثبت‌نام هستند اما ثبت‌نام نشده‌اند. به گفته آباد آموزش‌وپرورش باید فرصت زمانی بیشتر و مکان‌هایی علاوه بر مدارس را برای تحصیل این کودکان قرار دهد تا بتوانند تحصیل کنند.


این عضو شورای شهر در پاسخ به اینکه چرا آموزش‌وپرورش زمان به این کوتاهی برای ثبت‌نام این کودکان در تیرماه در نظر گرفت، بیان می‌کند: برخی به هر دلیل نتوانستند در آن محدوده زمانی مشخص‌شده ثبت‌نام کنند. برخی هم در این بازه زمانی مراجعه نکردند و برخی هم چون مشکل مالی داشتند، نتوانستند در آن تاریخ ثبت‌نام کنند. معصومه آباد تاکید می‌کند: از مسوولان مربوطه آموزش‌وپرورش درخواست کردم این کودکانی که توان پرداخت شهریه را ندارند، ثبت‌نام کنند اما آنها عنوان کردند ناچاریم پول دریافت کنیم زیرا برنامه برای ثبت‌نام قطعی این کودکان حتی کودکان فاقد کارت شناسایی بوده نه اینکه رایگان ثبت‌نام شوند. بر همین اساس برخی به دلیل تنگنای مالی از تحصیل محروم شدند و نتوانستند در زمان‌بندی مشخص شده ثبت‌نام کنند. آباد تاکید می‌کند که حتی از آموزش‌وپرورش تقاضا کردم فرصت بیشتری در اختیار کودکان افغان قرار دهد که تعداد بیشتری بتوانند ثبت‌نام کنند.


این طبیعی‌ترین و کمترین حقی است که باید برای آنها قائل شویم. تنگنا مفهوم ندارد. این فرصتی است تا بتوانیم به این کودکان کمک کنیم آنها را وارد مدارس کنیم.


اینها را معصومه آباد می‌گوید و معتقد است خودمان باید به دنبال این کودکان برویم و آنها را از آسیب‌های اجتماعی دور کنیم. زمانی که خودشان می‌خواهند تحصیل کنند، باید شرایط لازم را فراهم کنیم آنها ثبت‌نام شوند. همین حالا هم با همکاری آموزش‌وپرورش می‌توانیم با یک تا دو ماه تاخیر باقی کودکان بازمانده از تحصیل را ثبت‌نام کنیم. این عضو شورای شهر تهران می‌افزاید: به دلیل اینکه عمده این کودکان افغان در مناطق خاصی زندگی می‌کنند از شهرداری هم کمک خواسته تا ساختمانی برای این مساله در اختیار تحصیل این کودکان قرار دهد. وی معتقد است باید از ظرفیت نیروی انسانی افغان‌ها استفاده کنیم. همچنین آموزش‌وپرورش باید کارتی در اختیار این کودکان که عدم انطباق سنی با کودکان ایرانی دارند و دیرتر از موعد مقرر قصد دارند وارد تحصیل شوند، قرار دهد تا بتوانند در ساختمان جدید آموزش ببینند. همچنین پیشنهاد می‌دهد می‌توان از خود افغان‌های تحصیلکرده هم برای آموزش این کودکان کمک گرفت.


آباد معتقد است هر چقدر به آموزش این کودکان توجه و رسیدگی شود، مانع از این می‌شویم که تبدیل به کودکان کار و خیابانی شوند.


در واقع هزینه‌ای برای ساماندهی اینها در امر آموزش صرف کنیم تا اینکه هزینه را صرف جمع‌آوری آنها از خیابان‌ها و سامان دادن آنها کنیم. باید این کودکان را با حقوقشان آشنا کنیم. به گفته وی هر چقدر سرمایه‌گذاری فرهنگی بیشتری روی این بچه‌ها انجام شود، باعث می‌شود وارد بزهکاری نشوند و آسیب نبینند. با این اوصاف باید دید با اقدامات پیشنهادی این عضو شورای شهر پیگیر، از چهار هزار نفر بازمانده از تحصیل چه تعداد دیگر می‌توانند ثبت‌نام کنند به‌خصوص که تا همین حالا خواسته مقام رهبری به طور کامل انجام نشده و با وجود درخواست پول از سوی آموزش‌وپرورش از این کودکان، کماکان کسانی که توانایی پرداخت پولی را ندارند ثبت‌نام نخواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha