پژوهشگران آمریکایی هشدا داده‌اند ریه افراد چاقی که در کودکی به آسم مبتلا بوده‌اند، در بزرگسالی با دشواری بیشتری از لحاظ قدرت بازدم و عملکرد مواجه خواهد بود.

سلامت نیوز:پژوهشگران آمریکایی هشدا داده‌اند ریه افراد چاقی که در کودکی به آسم مبتلا بوده‌اند، در بزرگسالی با دشواری بیشتری از لحاظ قدرت بازدم و عملکرد مواجه خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، بزرگسالان مبتلا به آسم که اضافه‌ وزن دارند، از لحاظ عملکرد ریوی با دشواری مواجه می‌شوند و مشکلات تنفسی آنها بسیار بیشتر از افراد مبتلا به آسم و دارای وزن عادی است.پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در مطالعه‌ای در مورد 750 کودک در سنین 5 تا 12 سال که تا دوران بلوغ است. هیچکدام از کودکان در آغاز مطالعه چاق نبودند، اما در اوایل دهه بیست سالگی عمرشان حدود 25 درصد از آنها چاق بودند.

به گزارش futurity.org این پژوهشگران دریافتند بیماران مبتلا به آسم در کودکی که در اوایل بزرگسالی اضافه‌وزن پیدا کرده بودند، به میزان قابل‌توجهی نسبت به مبتلایان به آسم در کودکی و دارای وزن عادی در بزرگسالی عملکرد ریوی بدتری داشتند

- عملکرد ریوی با تست تنفس اندازه‌گیری می‌شود و نشان می‌دهد که بازدم فرد تا چه اندازه قوی است.نکته شگفت‌آور این بود که این دو گروه در پرسشنامه‌هایی که پر کرده بودند، از لحاظ شدت گرفتن عوارض آسم، مثل تنگی نفس و اجبار به مصرف کورتیکواستروئیدها تفاوت قابل ملاحظه‌ای نشان نمی‌دادند اما نتایج آزمون تنفسی عملکرد ریه آنها در سنین بالاتر کاملاً متفاوت بود.

رابرت سی. استرانک، استاد بیماری‌های کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می‌گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که افراد چاق در سنین پایین‌تر می‌توانند انتظار داشته باشند که عملکرد ریه آنها با بالا رفتن سن تشدید ‌شود. می خواهیم بار دیگر تأکید کنیم که پزشکان و بیماران لازم است به وزن توجه کنند.»

استرانک توضیح می دهد که عملکرد ریه، که با تعدادی از آزمون‌های تنفسی تعیین می‌شود، در ارزیابی علائم آسم بیمار و چگونگی کنترل آن بسیار مهم‌تر از پرسشنامه‌ای است که بیمار پر می‌کند. وی می‌گوید: «این مطالعه رویکرد کاملاً تازه‌ای را در مورد روش برخورد با آسم در کودکی برای پزشکانی که این بیماران را معالجه می‌کنند، عرضه کرده است.

خوشبختانه ما توانسته‌ایم این گروه کودکان را تا سنین بیست و چند سالگی دنبال کنیم. قبلاً هیچکس این کار را نکرده بود. ما توانستیم از طریق داده‌های مربوط به این دوران طولانی به پرسش‌های بسیاری پاسخ بدهیم.»نتیجه این پژوهش دانشگاه سنت لوئیس که با همکاری مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، مؤسسه ملی NIH قلب، ریه و خون و مرکز ملی منابع تحقیقاتی در آمریکا انجام شده، در ژورنال Allergy and Clinical Immunology: In Practice منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha