سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 165101

سلامت نیوز:«محسن رنانی» در سخنرانی خود در سازمان تامین اجتماعی با عنوان «تامین اجتماعی فراگیر به عنوان فازصفر توسعه در قرن ۲۱ » ضمن تاکید بر فعالیت‌های حمایتی و رفاه تامین اجتماعی، آن را معیار توسعه کشور‌ها دانست و بر اهمیت تامین اجتماعی برای رشد سرمایه اجتماعی در کشور‌ها تاکید کرد.


محسن رنانی جایگاه تامین اجتماعی در قرن ۲۱ را همانند اکسیژن برای تنفس ضروری دانست و گفت امروزه کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شوند که تامین اجتماعی قوی داشته باشند وسطح توسعه یافتگی کشور‌ها بنا بر ایدئولوژی آن‌ها تعریف نمی‌شود بلکه بر اساس نگاه آن‌ها به برنامه‌های تامین اجتماعی تعریف می‌شود.

به گزارش تأمین ۲۴  استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از نظریات حاکم بر فضای اقتصادی کشور گفت همواره بر آزادسازی اقتصادی و سپردن همه چیز به دست نامرئی بازار تاکید می‌شود در صورتی که آدام اسمیت که واضع دست نامرئی بازار بود پیش فرضش برای پیاده شدن این اصول یک انسان متعادل بود که دارای همدلی است.

به گفته رنانی، همدلی به این معنی است که انسان‌ها مقابل یکدیگر قرار نمی‌گیرند و در یک فضای عقلانی و به دور از فریب و دشمنی با هم رقابت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در جامعه‌ای که شکاف طبقاتی زیاد هست همدلی جای خود را به نفرت می‌دهد گفت پس از انقلاب تعداد سدهای ایران از ۱۹ سد یه ۶۳۰ سد رسید و در حالیکه جمعیت ۲ برابر شده است اما رفاه ما دو برابر نشده است و درآمد سرانه نیز در سطح درآمد سرانه سال ۵۷ است.
این اقتصاددان به معرفی شاخصی به نامه شاخص ناخالص شادی پرداخت و گفت این شاخص نشان می‌دهد چه درصد از تولید ناخالص ملی صرف توسعه رفاه و رضایت مردم شده است.

رنانی تامین اجتماعی را از جمله موضوعات مهمی دانست که باید موضوع کلیدی مباحث روشنکری قرار بگیرد و گفت مشکل ایران بیش از سرمایه اقتصادی و انسانی، نقصان در سرمایه اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی بنا بر وظایف خود می‌تواند در جهت افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha