دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1654

شاید بتوان گفت رنج مبتلا به ام.اس، به اندازه‌ای هست كه دیگر نخواهیم مصیبت‌های دیگری را برای مبتلایان به آن تصور كنیم،

ناله بیماران ام.اس شنیده نمی‌شود

ولی برای بیماران ایرانی، می‌توان رنج‌های زیادی را تصور كرد كه گرانی دارو هم به تازگی به آنها اضافه شده؛ مسئله‌ای كه نه تنها در مورد این بیماران، كه در مورد تمام بیماران خاص حل نشده است.

در ایران حدود 35 هزار بیمار ام.اس وجود دارد كه یك سوم آنها نیاز به اینترفرون دارند؛ آونكس یكی از سه داروی مصرفی بیماران ام.‌اس و از خانواده اینترفرون‌هاست كه بیماران مبتلا به ام.‌اس باید هفته‌ای یكبار به صورت عضلانی تزریق كنند.

در حالی که بیماران مبتلا به ام.اس مدت‌ها از کمبود و گرانی داروی «آونکس» گله می‌كردند، نوع ساخت داخل این دارو به بازار آمد و  همزمان، قیمت نوع خارجی رو به افزایش گذاشت و به هر آمپول، صدهزار تومان رسید؛ افزایش قیمتی كه البته واقعی نبود و تنها به‌دلیل كاهش یارانه‌ای بود كه دولت برای این دارو می‌پرداخت.

این در حالی است كه با وجودی كه وزارت بهداشت نسبت به كیفیت و اثربخشی نمونه داروی آونكس ایرانی به بیماران اطمینان داده است اما بسیاری از این بیماران هنوز از مصرف این دارو سرباز می‌زنند و معتقدند آونكس خارجی عوارض كمتری دارد و مؤثرتر است.

البته آونكس داخلی هم كه نام دیگر آن سینوكس است، در واقع تولید ایران نیست و در واقع كپی شده نوع خارجی آن است.

دكتر جمشید لطفی، رئیس انجمن ام‌.اس ایران در این مورد می‌گوید: «اخیراً یك شركت ایرانی این دارو را در داخل كشور ساخته است و وزارت بهداشت اعلام كرده است كه تست‌های انجام شده بر روی این دارو اطمینان بخش است و این دارو با نمونه خارجی تفاوتی ندارد.»

وی در ادامه می‌گوید: «انجمن ام.اس نیز مخالف هدر رفتن ارز كشور به خارج برای خرید داروهایی است كه در داخل كشور تولید می‌شود، ولی متاسفانه برخی از مردم و بیماران نسبت به مصرف داروهای ایرانی مقاومت نشان می‌دهند و بنابراین باید تا زمانی كه بیماران نسبت به داروی جدید اطمینان پیدا كنند، صبر كنیم و تصمیم عجولانه‌ای نگیریم.»

به گفته لطفی، انجمن ام.اس ایران فعلاً نمی‌تواند داروی آونكس ایرانی را تایید یا رد كند و باید مدتی صبر كرد تا نتیجه مصرف آن را روی بیماران دید. با این شرایط این سؤال به ذهن خطور می‌كند كه آیا  بهتر نبود وزارت بهداشت قبل از ورود داروی ایرانی به بازار و كاهش یارانه داروی خارجی، حداقل به پزشكان و بیماران در مورد این دارو اطلاع‌رسانی می‌كرد و اعتماد آنها را جلب می‌كرد تا بیماران دیگر چنین مشكلاتی را لمس نكنند؟

لطفی اضافه می‌كند: «فعلاً چه ما بخواهیم و چه نخواهیم نمونه ایرانی داروی آونكس وارد بازار شده است و به طبع دولت دیگر برای خرید نمونه خارجی این دارو هزینه نمی‌كند بنابراین باید منتظر گران‌تر شدن بیشتر این دارو تا مرز 300 یا 400 هزار تومان كه قیمت واقعی آن است، باشیم پس امیدواریم كه داروی ایرانی اثر بخش و با كیفیت باشد.»

شوك افزایش قیمت

قیمت آمپول ۱۲ تایی آونكس در آمریكا ۳۳۰5 دلار است. یعنی قیمت واقعی هر آمپول آونكس حدود ۲۵۵ هزار تومان است، درحالی كه در ایران، قیمت دوز ۴ تایی این دارو برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ۱۶۸ هزار تومان، برای بیمه نیروهای مسلح ۲۰۰ هزار تومان و آزاد ۴۰۰ هزار تومان است.

به این ترتیب، قیمت آزاد هر آمپول در ایران، هنوز هم ۱۵۰ هزار تومان زیر قیمت جهانی است و مابه‌التفاوت این قیمت را دولت پرداخت می‌كند. با این‌حال، آنچه بیماران ام‌اس را نگران كرده، افزایش قیمت ناگهانی داروست.

افشین كاشانی، بیمار مبتلا به ام.‌اس می‌گوید: «تا دو ماه پیش هر بسته 4 تایی آمپول آونكس خارجی به قیمت 45 هزار تومان در اختیار بیماران ام‌.اس قرار می‌گرفت اما از این زمان به بعد با ورود داروی آونكس ایرانی به بازار قیمت این دارو به 168 هزار تومان افزایش یافت. حالا حساب كنید بیماران مبتلا به ام‌اس به این دارو نیاز مبرم دارند و حتماً باید هر ماه 4 بار این آمپول را مصرف كنند.»

در تهران این دارو فقط در داروخانه 13 آبان توزیع می‌شود و البته در بازار آزاد ناصر خسرو نیز این دارو به قیمت 270 هزار تومان به فروش می‌رسد. كاشانی اضافه می‌كند: « شاید افزایش ناگهانی قیمت داروی آونكس خارجی برای این باشد كه از توزیع این دارو در بازار آزاد جلوگیری كنند، به همین علت هم حالا كه قیمت این دارو افزایش یافته است دیگر داروخانه پوكه آمپول آونكس مصرفی را برای تحویل داروی جدید از بیماران نمی‌خواهد.»

نكته مهم این است كه در میان تمام این گرفتاری‌ها و سردرگمی‌ها پزشكان هنوز نوع خارجی این دارو را به بیماران پیشنهاد می‌كنند.كاشانی در این باره می‌گوید: « پزشك من نظرش این است كه به هیچ‌وجه از داروی ایرانی آونكس استفاده نكنم و اجازه این كار را به من نداده است.»

وقتی پزشكان هم مشكوكند

دكتر لطفی به عدم آشنایی پزشكان با سینوكس اشاره می‌كند و می‌گوید: «ما همیشه از مصرف داروهای ساخت داخل می‌ترسیم و به آنها اعتماد نداریم، در حالیكه 95 درصد داروهای داخل كشور ساخت داخل است و برای 5 درصد دارویی كه از خارج وارد می‌شود وزارت بهداشت چیزی حدود 230 میلیون دلار در سال هزینه می‌كند كه یك سوم آن یعنی 80 میلیون دلار به سوبسید داروهای ام.اس تعلق دارد.»

وی با اشاره به اینكه در كشورهای دیگر نورولوژیست‌ها در همه موارد اجازه تجویز این دارو را ندارند می‌گوید: «این در حالی‌ است كه در كشور ما حتی روانپزشكان و جراحان مغز و اعصاب برای بیمار اقدام به تجویز آونكس می‌كنند.»

در حالی كه به جز آزمایش كردن این دارو روی بیماران چاره دیگری نیست، متخصصان و تولید‌كنندگان سینوكس می‌گویند قرار است هم كارایی و هم عوارض این دو دارو كاملاً شبیه هم باشند. این در حالی است كه یكی از شكایات اصلی بیماران از نوع داخلی این دارو این است كه به دنبال مصرف آن علائمی شبیه آنفلوانزا در آنها ایجاد می‌شود و ظاهراً برای این مشكل چاره خاصی نیز وجود ندارد.

البته به گفته رییس انجمن ام.اس، تمام آونكس‌ها عوارضی شبیه آنفلوانزا ایجاد می‌كنند و این فقط علامت مخصوص نوع داخلی دارو نیست و در ضمن این علامت در همه  بیماران نیز ایجاد نمی‌شود.

آسایش بیماران در چیست؟

«در حال حاضر داروهای تولید داخل از لحاظ عددی بیش از 95 درصد نیاز کشور را برطرف می‌کند، این درحالیست که ورود داروهای خارجی به کشور نیز ممنوع نیست و همه داروهای خارجی پس از طی فرآیندهای ثبت و کنترل کیفیت می‌توانند وارد کشور شوند، ولی با این شرایط باز هم شاهدیم بار اصلی درمان کشور  بر عهده داروهای تولید داخل است.»

دكتر دیناروند، معاون اداره غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان این جملات، در خصوص تولید داروی بیماران  ام.اس نیز می‌گوید: «با این حال ما برای آسایش بیماران هر دو نوع دارو (هم ایرانی و هم خارجی ) را در بازار داریم.»

سؤال اینجاست كه آیا آسایش بیماران در انتخاب بین داروی گران و داروی گران‌تر است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha