بزرگداشت هفت دهه رشد، توسعه و امنیت در آسیا و اقیانوسیه

سلامت نیوز:خانم شمشاد اختر، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیراجرایی کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا اقیانوسیه (اسکاپ) طی یادداشتی با عنوان  "هفتادمین سالگرد سازمان ملل: بزرگداشت هفت دهه رشد، توسعه و امنیت در آسیا اقیانوسیه"  ضمن اشاره به این واقعیت که در زمان تاسیس سازمان ملل متحد  از 51 کشور موسس آن تنها 4 کشور یعنی چین، هند، ایران و فیلیپین از منطقه آسیا بودند و اکثر مناطق این قاره تحت استعمار قرار داشت همچنین معیار های زندگی بسیار پایین بود، و زیر ساخت های پس از جنگ در بسیاری از کشورها تقریبا وجود نداشت، اما سازمان ملل متحد برای پاسخ به این چالش ها،  کمیسیون اقتصادی آسیا و شرق دور را ایجاد کرد که مقدم بر کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا اقیانوسیه فعلی بود. با گذشت هفت دهه نهاد های سازمان ملل متحد  به کشورهای عضو در ایجاد پویاترین و متنوع ترین منطقه اقتصادی روی زمین کمک کردند.

به گزارش سلامت نیوز در این یادداشت امده است : هفتاد سال پیش در چنین روزی منشور ملل متحد اجرایی شد و امید از خاکسترهای جنگ جهانی دوم برخاست. سازمان ملل متحد برای هفت دهه چندجانبه گرایی را در راستای صلح، امنیت، توسعه و کرامت انسانی در منطقه آسیا- اقیانوسیه و سراسر جهان پیش برده است. اگرچه هنوز تا بی نقص شدن راه زیادی در پیش است اما هیچ سازمانی تاکنون نتواسته به اندازه این سازمان نسل ها را ازجنگ برهاند و ترویج پیشرفت اجتماعی و معیارهای زندگی بهتر را برای همه افراد بشر به ارمغان آورد.
منازعات خاتمه داده شده اند. حقوق بشر در حقوق بین الملل جلوه گر شده است. صدها میلیون نفر از فقر رهانده شده اند. آموزش ابتدایی تقریبا فراگیر شده است. فلج اطفال و آبله تا حد زیادی ریشه کن شده اند، و در تاریخ بشر نسبت به هر زمان دیگری زنان، مردان و کودکان کمتری به دلایل قابل پیش گیری جان می سپارند.
اگرچه بسیاری از مهمترین تاثیرات هفتاد سال فعالیت سازمان ملل متحد اغلب نادیده گرفته می شود اما حداقل به اندازه زندگی روزمره ما اهمیت دارند. قوانین و چارچوب های وضع شده توسط سازمان ملل متحد، تجارت و بازرگانی و همچنین امنیت هوایی و دریایی را تسهیل می کند. معاهدات سازمان ملل متحد به حصول اطمینان از روند پست، ارتباطات و اطلاعات در سراسر جهان کمک می کند. پیشرفت در مقایسه با معیارهای تهیه شده توسط سازمان ملل متحد سنجیده می شود. انرژی جهان، امنیت غذایی، و حتی استفاده قابل قبول از اقیانوس هایمان و فضای خارج از جو همگی با معاهدات به دست آمده زیر نظر سازمان ملل متحد کنترل می گردد.
مهمترین دستاورد سازمان ملل متحد اثبات قدرت آرمانی واحد است: اینکه هیچ کشوری    نمی تواند به تنهایی موفق شود. از طریق پیکربندی سازمانی خود، به خصوص پنج کمیسیون منطقه ای، سازمان توسعه منطقه ای و پیشرفت مشترک را به عنوان راهی برای تقویت چند جانبه گرایی و نشان دادن چندین باره اینکه چالش های فرامرزی که همچنان افزایش می یابند، نیاز به همکاری، ادغام، هماهنگی و تعهد نامحدود به نفع مشترک همگانی دارد.
منطقه آسیا -اقیانوسیه بهترین شاهد این تلاش ها است. زمانیکه سازمان ملل متحد تاسیس شد  از 51 کشور تنها 4 عضو موسس یعنی چین، هند، ایران و فیلیپین متعلق به این منطقه بودند. اکثر مناطق این قاره تحت حاکمیت استعمار قرار داشت. معیارهای زندگی بسیار پایین بود، و زیر ساخت های پس از جنگ در بسیاری از کشورها تقریبا وجود نداشت.
سازمان ملل متحد برای پاسخ به این چالش ها،  کمیسیون اقتصادی آسیا و شرق دور را ایجاد کرد که مقدم بر کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا اقیانوسیه فعلی بود. با گذشت هفت دهه این نهادها با حمایت کل نظام ملل متحد به کشورهای عضو در ایجاد پویاترین و متنوع ترین منطقه اقتصادی روی زمین کمک کردند.
به هر حال این رشد با هزینه زیادی برای مرم ما و زمین به دست آمد و با محدودیت روزافزون منابع و نابرابری های اجتماعی همراه بود که بافت اجتماعی و سلامت زیست محیطی را تهدید می کنند. ما بار دیگر در دوران تلاطم، گذر و فرصت چشم گیری هستیم و به این علت سازمان ملل  متحد امروزه بیش از هر زمان دیگری همچنان  موضوعیت دارد.
دستور کار تازه تصویب شده سال 2030 برای توسعه پایدار که در 17 آرمان توسعه پایدار فراگیر تجلی یافته است بر این چندجانبه گرایی مجدد تاکید دارد. محو فقر و گرسنگی؛ حصول اطمینان از آموزش، برابری و رشد فراگیر؛ اقدام در مورد تغییرات آب و هوایی و ایجاد صلح و عدالت پایدار، اصول آینده منطقه ای و جهانی است که ما می خواهیم.
کلید موفقیت در این اهداف جدید، بسیج منابع لازم برای اجرای آن ها است- سازو کارهای ابتکاری برای تامین مالی و رویکردهای جدید به توسعه دانش محور، فناوری و نوآوری.
کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا اقیانوسیه همچنین سیاست هایی را ترویج می کند که همکاری و ادغام اقتصادی منطقه ای را از طریق فعالیت های تنگاتنگ مالی و تجاری گسترش دهد؛ ارتباطاتی که مسیرهای حمل و نقل را باز و کشورها را بصورت دیجیتالی متصل می کند و دسترسی به انرژی پایدار و مقرون به صرفه را ممکن می سازد و توانایی برای مقابله بهتر با بحران های ایجاد شده توسط انسان و طبیعت و شوک ها را افزایش     می دهد.
از طریق سکوی بین دولتی کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا اقیانوسیه ما نه تنها دولت های عضو را درگیر می کنیم بلکه برای بهره گیری بیشتر از قدرت همکاری ها، افزایش درگیر شدن بخش خصوصی، سازمان های جامعه مدنی، و جنبش های مدنی در حال افزایش فعالیت می کنیم.
هفتاد سال پیش رهبران آسیایی دیدگاهی برای شکل دادن به آینده این منطقه داشتند. تمرکز آنان بر ساختن کشورها با حمایت سازمان ملل متحد بود. آن روح امروز نیز وجود دارد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد : درکنار مشکلات در بسیاری از نقاط جهان، هنوز امید زیادی به قدرت همکاری با یکدیگر وجود دارد. این روح تاسیس سازمان ملل متحد بود و در این هفتادمین سالگرد، در رویارویی با چالش های عمیق و جهانی، این روحی است که باید امروز احضار کنیم.
***
نویسنده  خانم شمشاد اختر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیراجرایی کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا اقیانوسیه (اسکاپ) است. او همچنین نماینده سازمان ملل متحد در گروه 20 است و پیش از آن مدیرکل بانک مرکزی پاکستان و نائب رییس منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک جهانی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha