مطالعه مگس میوه راه جدیدی برای درمان بیماری های كبدی و دیابت در انسان پیش روی محققان قرار داده است.

مطالعه مگس میوه برای یافتن درمان بیماری كبدی در انسان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  BBC ، دانشمندان سلولهای مسئول شكستن چربی رادر مگس «دروزوفیلا» شناسایی كرده اند.
این فرآیند در مگس میوه شباهت هایی با آنچه در بدن انسان رخ می دهد دارد و لذا چشم انداز این مطالعه یافتن داروهای جدید برای درمان بیماری های فوق در انسان خواهد بود.
در انسان چربی مواد غذایی در بافت چربی ذخیره می شود اما می تواند طی زمان بین وعده های غذایی به انرژی تبدیل می شود.
بسیاری از مراحل مهم متابولیسم ملكول های چربی و تبدیل آنها به انرژی در كبد روی می دهد اما وقتی تعادل تجمع چربی با شكسته شدن آن به هم می خورد عملكرد طبیعی كبد نیز دچار مشكل شده (اغلب در نتیجه چاقی) اغلب می تواند به بیماری هایی مانند دیابت نوع دوم و سندرم متابولیك تبدیل شود.
مگس میوه از لحاظ بسیاری از ژنهایش با انسان مشترك است و لذا برای مطالعه بیماری های مختلف در انسان مفید است اما تاكنون روش متابولیزه كردن چربی در آنها ناشناخته باقی مانده است و لذا این عدم شناخت استفاده از آنها در مطالعه مكانیسم های بیماری كبدی در انسان و مشكلات مربوط به چاقی را محدود كرده است.
مطالعه جدید نشان می دهد كه كار شكستن چربی بر عهده سلولهای تخصص یافته ای به نام اونوسیت هاست.
به گفته سرپرست این تحقیق دكتر الكس گلد یافته های فوق نشان می دهد كه مگس میوه برای ذخیره ، فرآیند سازی و سوزاندن چربی فرآیندی مشابه با آنچه در كبد انسان روی می دهد دارد و لذا محققان امیدوارند مدل بیماری كبد چرب مگس میوه به افزایش امكان تست تركیبات شیمیایی به عنوان داروهای جدید درمان بیماری كبدی در انسان موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha