چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

ایجاد مراکز خدمات سلامت جنسی،قدمی نو در نظام بهداشت و درمان کشور است، گامی است که می تواند بنیان خانواده، این نهاد مقدس را مستحکم تر کند و سطح سلامت جامعه را بالا ببرد. حالا قرار است تا پایان پاییز امسال 12 مرکز ارائه این خدمات در استان های مختلف شروع به کار کنند.

سلامت جنسی، پنجره ای که دیر گشوده شد

سلامت نیوز: ایجاد مراکز خدمات سلامت جنسی،قدمی نو در نظام بهداشت و درمان کشور است، گامی است که می تواند بنیان خانواده، این نهاد مقدس را مستحکم تر کند و سطح سلامت جامعه را بالا ببرد. حالا قرار است تا پایان پاییز امسال 12 مرکز ارائه این خدمات در استان های مختلف شروع به کار کنند.
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، سلامت جنسی از آن مسائلی است که در بسیاری از جوامع شرقی سخن گفتن از آن نوعی شرم فرهنگی به همراه دارد، سخن گفتن از خصوصی ترین روابط انسانی و زناشویی، البته تغییر نگاه و اصلاحات فرهنگی می طلبد اما تا کی باید منتظر ماند تا «فرهنگ سازی» صورت بگیرد تا خانواده ها،جوانان، مردان، زنان و مسئولان آماده شوند و از مسئله ای که می رود تا بنیان کانون مقدس خانواده را بکند؛ سخن بگویید.

یکی باید گام اول را بردارد، یکی باید سنگ اول را بگذارد، حالا یکی قدم اول را برداشته است، «ایجاد کلینیک سلامت جنسی در کشور»؛ جایی که اسرار مگو، در خلوت محرم اسرار بازگو می شود، در صندوقچه اطمینان می ماند و می رود تا فردایی بهتر و زندگی شادتری را رقم زند. کانون خانواده گرمتر شود و آمارهای نگران کننده طلاق کمتر.

محمدرضا نوروزی، اورولوژیست و عضو هیئت مدیره انجمن باروری و ناباوری ایران می گوید:

بحث مسائل جنسی از جمله مسائل مغفول در جامعه ماست که تاکنون مراجع قانونی برای پاسخگویی به این نیاز اقدام کافی انجام نداده اند و به همین علت بیشتر شبکه های اجتماعی و ماهواره ای در این عرصه وارد شده اند و تبلیغات سوء و القائات نادرستی را منتقل کرده اند.

این کارشناس سلامت جنسی می افزاید: ضعف اطلاع رسانی در حوزه سلامت جنسی باعث شده که آگاهی مردم و خانواده ها نسبت به این مسئله اندک باشد بنابراین اطلاع رسانی در این زمینه یک ضرورت مهم اجتماعی است.

نوروزی اضافه می کند: مسائل جنسی مجموعه ای از مسائل فیزیولوژیک،ارگانیک و روحی- روانی است که البته مسائل اجتماعی و حتی اقتصادی نیز بر آن تاثیرگذار است و مجموعه ای که بتواند تمام این مسائل را پوشش دهند، تاکنون در کشور نبوده است.

این متخصص سلامت جنسی درباره شیوع اختلالات جنسی به خبرنگار ایرنا می گوید: برخی آمارها نشان می دهد که 30 تا 40 درصد زوج ها به نوعی با مشکلات جنسی مواجه هستند از مشکلات انزال در مردان و سردمزاجی در زنان گرفته تا نبود آموزش رفتار جنسی مناسب،مسائل روحی و روانی هم در بروز این مشکلات موثر است و البته این مسائل خود عامل بروز مشکلات روحی و روانی در افراد است.

نوروزی ادامه می دهد: این آمارها گر چه دقیق نیستند اما بیانگر این هستند که مشکلات جنسی به هر حال جزو اختلالات شایع جامعه است و باید فکری برای آن کرد. باید مراکز مجاز، قانونی و هدایت شده برای رفع این نیاز افراد ایجاد شود تا القائات کاذب از مسیرهای غیر قانونی صورت نگیرد.

این ارولوژیست می گوید: القائات کاذب و بسیاری از داروها و وسایلی که در شبکه های غیر مجاز تبلیغ و عرضه می شوند، در دراز مدت روی مسائل جنسی و باروری افراد تاثیر مخرب دارند و بر میزان مشکلات می افزایند.

محمد اسماعیل مطلق، رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت نیز می گوید: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد، 30 درصد ازدواج ها در 5 سال اول به طلاق منجر می شود. مهمترین علت این پدیده مشکلات جنسی بین زوجین است و برای رفع این مسئله ایجاد کلینیک های زناشویی و سلامت جنسی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

اولین کلینیک سلامت جنسی تابستان 94 در مجمع درمانی هلال احمر در تهران افتتاح شد و این گام اولی بود که در وزارت بهداشت هم الگو قرار گرفت و قرار شد، دانشگاههای علوم پزشکی نیز این مسیر را ادامه دهند.

امیر مدیر، اورولوژیست و مدیر اولین کلینیک سلامت جنسی کشور، می گوید: زنگ خطر افزایش مشکلات جنسی در خانواده ها به صدا درآمده و اگر امروز به سلامت جنسی زوج ها توجه نکنیم، فردا با بحران بزرگی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: گرچه عده ای، علل طلاق را مشکلات اقتصادی عنوان می کنند اما بارها شاهد بوده ایم که زوج های فقیر با داشتن روابط زناشویی مناسب، زندگی مطلوبی را در کنار یکدیگر سپری می کنند اما زوج هایی که از نظر مالی فقیر نیستند، با مشکلات جدی و طلاق مواجه می شوند.

مدیر تاکید می کند که نباید نگاه ساده انگارانه به مسئله سلامت جنسی داشت و باید این مسئله را از ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و فرهنگی بررسی کنیم.

محمد اسلامی، معاون مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت می گوید: اختلال جنسی مشکل یک بعدی نیست بنابراین برای درمان آن نیز به تخصص های مختلفی نیاز داریم که باید در یک مرکز و کلینیک سلامت جنسی حضور داشته باشند.

وی می افزاید: وزارت بهداشت بعد از بررسی این مسئله به این نتیجه رسید که در یک کلینیک سلامت جنسی باید 8 نوع تخصص شامل متخصص زنان، اورولوژیست، روانشناس، روانپزشک، متخصص عفونی، متخصص سلامت باروری، یک روحانی آشنا به مسائل خانواده و یک کارشناس حقوق آشنا به مسائل خانواده حضور داشته باشد.

اسلامی اضافه می کند: برنامه وزارت بهداشت این است که امسال و تا پایان فصل پاییز 12 کلینیک سلامت جنسی در 12 دانشگاه علوم پزشکی شامل استانهای تهران، خوزستان،البرز، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان،قم و فارس ایجاد کند.

وی گفت: این برنامه آزمایشی وزارت بهداست، ممکن است خدمات 8 نوع متخصص رشته های مختلف جامع نباشد که در این صورت بعد از بازنگری در سال آینده این مراکز در تمام استانهای کشور گسترش پیدا می کنند، البته همین امسال هم اگر استان دیگری علاقه مند بود و تخصص های لازم را داشت، امکان ایجاد کلینیک سلامت جنسی را در آن استان فراهم می کنیم.

وی می گوید: قرار نیست ساختمان جدیدی برای کلینیک سلامت جنسی ایجاد کنیم و تابلوی مشخصی داشته باشد چون افراد زیادی از مراجعان این مراکز تمایل ندارند، کسی آنها را هنگام مراجعه به کلینیک جنسی ببیند.

اسلامی درباره هزینه و تعرفه خدمات درمان اختلال جنسی می گوید: به طور قطع مدت زمانی که یک روانپزشک، متخصص زنان یا ارولوژیست برای یک مراجعه کننده در کلینیک سلامت جنسی مراجعه می کند بیشتر از یک بیمار عادی است، بنابراین باید تعرفه خدمات او بیشتر از تعرفه معمولی باشد.

وی اضافه می کند: هنوز برآورد دقیقی از تعرفه این خدمات نداریم. اکنون با توجه به اعتبارات در اختیار وزارت بهداشت، این هزینه ها را جبران می کنیم اما برای اینکه این اعتبارات پایدار باشد، اواخر سال با جمع بندی خدمات، تعرفه خدمات درمان اختلال جنسی محاسبه می شود تا زیر پوشش بیمه قرار بگیرد و دائمی شود.

اسلامی می گوید: اکنون برآورد دقیقی از تعرفه این خدمات و حتی تعداد مراجعان نداریم اما مطمئن هستیم تعداد مراجعه کنندگان به کلینیک های سلامت جنسی و زناشویی عدد قابل توجهی خواهد بود.

وی از ارائه آمارهای متناقض و نامعتبر از میزان تاثیر اختلالات جنسی بر طلاق انتقاد و اضافه می کند: آمارهای مختلفی که در این مورد بیان می شود قابل اتکا نیستند، وزارت بهداشت هم آمار دقیقی ندارد فقط شنیدم که سازمان ثبت احوال اعلام کرد که 20 درصد طلاق ها به خاطر مشکلات جنسی رخ می دهد.

حالا گام اول برای توجه به سلامت جنسی برداشته است، پنجره ای جدید برای سلامت جامعه و تقویت بنیان خانواده ها باز شده است، اما زمان گذشته است و گامهای بعدی را باید تندتر برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha