به دلیل دپوی روزانه 200 تن زباله در جنگل های شمال ایران، محیط زیست مازندران حکم بازداشت 80 درصد از شهرداران شهرهای مازندران را گرفته است.

شهرداران شهرهای شمال ایران به دلیل زباله بازداشت می‌شوند

سلامت نیوز: به دلیل دپوی روزانه 200 تن زباله در جنگل های شمال ایران، محیط زیست مازندران حکم بازداشت 80 درصد از شهرداران شهرهای مازندران را گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، دپوی زباله های مازندران بالاخره گریبان شهرداران شهرهای شمالی را گرفت و حکم بازداشت برای تعدادی از شهرداران شهرهای مازندران صادر شد.

این اتفاق در پی تذکرات زیادی که به شهرداری های این شهرها در مورد دپو و انباشت زباله در جنگل ها داده شد صورت گرفته است.
مدیر کل محیط زیست مازندران با بیان این که حکم بازداشت ۸۰ درصد از شهرداران شهرهای غربی مازندران صادر شده است، می گوید: روزانه 200 تا 300 تن زباله 5 شهرستان غرب مازندران در جنگلهای دو هزار مازندران دپو می شود.

او معتقد است که ساماندهی زباله های شهرها طبق قانون به عهده شهرداری هاست که کوتاهی شهرداری ها در این زمینه مشهود است.

رسانه های محلی شمالی همواره در مورد انباشت زباله ها در حاشیه رودخانه ها، ساحل دریا و جنگل های بکر شمال هشدار می دهند و از مشکلاتی که این زباله ها برای ساکنین و روستاییان ایجاد می کنند می گویند. بوی نامطبوع زباله ها و چهره نازیبایی که ایجاد می کند همیشه دستمایه نوشتن خبر و گزارش هاست اما اقدام عملی جدی و دلسوزانه از مسئولان شهرداری این مناطق دیده نمی شود.

بازداشت شهرداران راه چاره نیست؛ زباله ها مربوط به گردشگران است

با این که مدیر کل محیط زیست مازندران مسئول مستقیم رسیدگی به زباله ها را طبق قانون شهرداری ها می داند، یکی از شهرداران این منطقه معتقد است اقدامات قهری مثل گرفتن حکم بازداشت مشکلات را حل نخواهد کرد.

جعفرپور، شهردار خرم آباد مازندران در این باره به شبکه خبر می گوید که عمده مشکل زباله های استان مازندران مربوط به گردشگران است. او می گوید: عمده این زباله ها استان مازندران به ویژه غرب استان مربوط به گردشگرانی است که از شهرهای دیگر به مازندران سفر می کنند و ما برای حل این مشکل نیاز به عزم ملی و نگاه کشوری و نه استانی داریم.

می خواهیم مشکل زباله را حل کنیم، پول نداریم

دپوی زباله در جنگل های غرب مازندران سالهاست که برای محیط زیست مشکلاتی را پدید آورده. 600 هکتار جنگل این منطقه که ریه های کشور تلقی می شوند در معرض خطر هستند و طبق گفته مسئولین،در 100 هکتار از این جنگل ها دپوی زباله صورت می گیرد.

شهرداری های شهرهای شمالی می گویند که با این کار یعنی دفن و یا انباشت زباله در جنگل ها مخالفند اما چاره ای وجود ندارد و اگر زباله ها دراین مکان ها دفن نشوند، جای دیگری برای آن ها نیست!

طبق گفته کارشناسان محیط زیست، راه حل اصولی رفع معضل زباله، تفکیک زباله در مبدا و همچنین ساخته کارخانه کمپوست است که این کار از فشاری که بر جنگل ها وارد می شود کم می کند.

مسئولان شهرهای شمالی کشور نیز به این راه حل رسیده اند اما می گویند چون اعتبارات کافی نیست فعلا نمی توانند اقدامی انجام دهند. شعبان سروری، فرماندار رامسر از دپوی روزانه 100 تن زباله در مناطق جنگلی اشکده چال خبر می دهد و از قصدشان برای احداث کارخانه کمپوست و دستگاه زباله سوز برای حل مشکل منطقه می گوید.

اما مشکل بزرگی که بر سر راه است تامین نشدن اعتبارات است. او درباره این که چه زمانی مشکل محیط زیستی با احداث کارخانه کمپوست و دستگاه زباله سوز حل می شود می گوید که زمان آن مشخص نیست و هر وقت پول داشته باشیم این کار را می کنیم.
او می گوید: بازیافت زباله باید توجیه اقتصادی داشته باشد و برای احداث کارخانه کمپوست به 20 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم در حالیکه درآمد یکسال ما 15 میلیارد تومان است. او همچنین می گوید که اعتباراتی که در تفاهمنامه ای که با استان های شمالی منعقد شده بود هنوز تامین نشده است و تا تامین نشدن آن کاری برای رفع مشکل زباله نمی توان کرد.

به عقیده کارشناسان انباشت زباله در جنگل های شمال خشک شدن گونه های درختی، فرسایش خاک، آلودگی آب های زیرزمینی و نابودی حیات وحش را به دنبال دارد و شیرابه های این زباله ها خطرات بسیار زیادی را ایجاد می کنند. با توجه به این که مشکل دفن و دپوی زباله ها در جنگل های شمالی یک چهارم قرن سابقه دارد و با گذشت زمان، سرعت تخریب محیط زیست در این مناطق بیشتر می شود، وقت آن رسیده که مسئولان محیط زیست کشور و شهرداری و سایر نهادهای مردمی اهتمام بیشتری به حل این معضل نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha