مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضرورت برنامه ریزی های متناسب جمعیتی برای استان های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

سلامت نیوز:مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضرورت برنامه ریزی های متناسب جمعیتی برای استان های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق در این باره گفت: در مناطق و استان هایی که در حال حاضر میزان باروری شان مثل استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بالای 2.1 است باید بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تمرکز بر روی سلامت مادر ونوزاد، کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران، افزایش سن امید به زندگی و مورتالیتی و موربیلیتی و کاهش بار بیماری ها در خانم ها باشد.


وی افزود: در این استان ها باید به گونه ای برنامه ریزی شود که میزان باروری کلی روی عدد 2.1 بماند و کاهش نیابد.
وی در خصوص استان هایی که میزان نرخ باروری کلی آنان زیر عدد 2.1 است نیز اظهار داشت: در این استان ها باید مشاوره و برنامه ریزی برای افزایش جمعیت طبق دستورالعمل اداره باروری سالم انجام شود.


دکتر مطلق بیان داشت: از جمله برنامه هایی که باید در این استان ها و مناطق کشور انجام شود این است که سن ازدواج کاهش یابد، تعداد ازدواج ها افزایش پیدا کند، بعد از ازدواج دارای فرزند بشوند، فاصله فرزند اول و دوم و فرزند دوم تا سوم زیر 5 سال بشود، از تک فرزندی با توجه به ثابت شدن ایجاد بیماری های اجتماعی و روانی برای آنان در آینده، خودداری شود تا نرخ باروری کلی به عدد 2.1 برسد.


مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس خاطرنشان کرد: حدود 15 استان برای ایجاد کلینیک سلامت زناشویی اعلام آمادگی کرده بودند که باید این اقدام را سریع تر به انجام برسانند. دستورالعمل برنامه این کلینیک ها متعاقبا از سوی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ابلاغ خواهد شد.
براساس گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی ادامه داد: در مساله رسیدن نرخ کلی باروری به عدد 2.1 خانواده ها نیز مسئول هستند و باید در برنامه ها مشارکت جدی داشته باشند و از مساعدت ها و مشاوره های وزارت بهداشت دراین خصوص بهره ببرند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha