سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 166433

دو خبر متضاد در فاصله ۴۸ساعت. اولی می‌گوید نوشابه redbull مجوز ندارد و حرام شرعی است و دومی می‌گوید این نوشابه از ۱۰سال پیش مجوز دارد و نوع تقلبی آن مجوز ندارد. هر دو خبر از یك منبع منتشر شده است: سازمان غذا و دارو؛ سازمانی كه در ماه‌های گذشته موازی‌كاری‌هایش با 2 سازمان دامپزشكی و استاندارد هم خبرساز شده بود و مردم را درباره سلامت مواد غذایی مردد كرده بود.

از نوشابه غیرشرعی تا خبر غیرشرعی

سلامت نیوز: دو خبر متضاد در فاصله ۴۸ساعت. اولی می‌گوید نوشابه redbull مجوز ندارد و حرام شرعی است و دومی می‌گوید این نوشابه از ۱۰سال پیش مجوز دارد و نوع تقلبی آن مجوز ندارد. هر دو خبر از یك منبع منتشر شده است: سازمان غذا و دارو؛ سازمانی كه در ماه‌های گذشته موازی‌كاری‌هایش با 2 سازمان دامپزشكی و استاندارد هم خبرساز شده بود و مردم را درباره سلامت مواد غذایی مردد كرده بود.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری در ادامه می نویسد: حالا موازی كاری در خود سازمان رخ داده است؛ 2اداره‌كل موازی یكی به نام نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی و دومی به نام بازرسی و نظارت بر عملكرد سازمان غذا و دارو. خبر اصلاح می‌شود اما دریغ از یك عذرخواهی. عذرخواهی از سرمایه‌گذار و شركتی كه این نوشابه را در كشور توزیع می‌كند، عذرخواهی از رسانه‌هایی كه اخبار را به اعتبار مهر و امضای سازمان غذا و دارو منتشر می‌كنند و عذرخواهی از مردم و مخاطبانی كه امنیت روانی و غذایی خود را به این سازمان سپرده‌اند.

انتشار خبر غلط بی‌مجوز بودن نوشابه red bull قطعا برای این شركت كاهش فروش و ضرر مالی خواهد داشت. این خبر هرچند اكنون اصلاح می‌شود اما بخشی از مخاطب اصلاحیه را نمی‌بیند و بخشی هم باور نمی‌كند و بخشی هم اگر باور كند آنقدر خبر اول چندش‌آور و مشمئزكننده است كه از خوردن آن برای همیشه سیر می‌شود. تصورش را بكنید كه كسی به شما بگوید اسپرم گاو خورده‌اید! خسارت سرمایه‌گذار این شركت را چه‌كسی خواهد پرداخت؟ خسارت بی‌اعتبار شدن سازمان نظارتی كشور در اذهان عمومی را چه‌كسی جبران می‌كند؟ خسارت پشیمانی ده‌ها سرمایه‌گذار از فعالیت اقتصادی در ایران را از چه‌كسی باید گرفت؟

شاید در نگاه اول اینگونه به‌نظر برسد كه شركت مورد نظر می‌تواند از سازمان مزبور شكایت كند و خسارت دریافت كند! اما هیچ فعال اقتصادی چنین توصیه‌ای نخواهد كرد كه از سازمانی كه قرار است به اندازه یك عمر فعالیت اقتصادی بر تو نظارت بكند شكایت بكنی كه اگر شكایت كنی به معنی این است كه دیگر قصد نداری به فعالیت خود ادامه دهی!

جواب سؤال‌های جبران خسارت را نمی‌دانم اما وظیفه خودم را به‌عنوان خبرنگاری كه این خبر را منتشر كرده است می‌دانم. من عذرخواهی می‌كنم از شركت سرمایه‌گذار. عذر من را بپذیرید كه من نمی‌دانستم در سازمان غذا و دارو هم موازی كاری و ناهماهنگی است. من از مخاطبان عذرخواهی می‌كنم، عذر من را بپذیرید كه من نمی‌توانم صحت و درستی خبرهای سازمان‌های مسئول را هم دوباره بررسی كنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha