سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

دیروز کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. هدف این طرح کاهش سن ازدواج، کاهش نرخ طلاق، تشویق بانوان به فرزندآوری و ایجاد زمینه‌هایی برای افزایش جمعیت کشور اعلام شده است. این طرح، گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دارای 55 ماده است. هر چند این طرح در نهایت به تصویب نمایندگان رسید اما مخالفت‌هایی را هم در پی داشت. در زمان بررسی این طرح مخالفان آن بیشتر به بار مالی آن اشاره می‌کردند و معتقد بودند که بار مالی این طرح را می‌توان در بخش‌های دیگر برای اشتغال جوانان و فراهم کردن زمینه‌های ازدواج آنان استفاده کرد . با این حال مجلس کلیات این طرح را پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف به رای گذاشت که با 144 رای موافق تصویب شد.

آیا با قانون، سن ازدواج پایین می‌آید؟!

سلامت نیوز: دیروز کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. هدف این طرح کاهش سن ازدواج، کاهش نرخ طلاق، تشویق بانوان به فرزندآوری و ایجاد زمینه‌هایی برای افزایش جمعیت کشور اعلام شده است. این طرح، گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دارای 55 ماده است. هر چند این طرح در نهایت به تصویب نمایندگان رسید اما مخالفت‌هایی را هم در پی داشت. در زمان بررسی این طرح مخالفان آن بیشتر به بار مالی آن اشاره می‌کردند و معتقد بودند که بار مالی این طرح را می‌توان در بخش‌های دیگر برای اشتغال جوانان و فراهم کردن زمینه‌های ازدواج آنان استفاده کرد . با این حال مجلس کلیات این طرح را پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف به رای گذاشت که با 144 رای موافق تصویب شد.


موافقان و مخالفان چه گفتند؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، هادی حسینی در مخالفت با کلیات این طرح گفت:‌ نگاه بزرگان کشور بر افزایش جمعیت است. در حال حاضر سن ازدواج بالا رفته و نرخ طلاق افزایش پیدا کرده و جامعه به سمتی می‌رود که مطلوب نیست، ولی باید ببینیم چه عواملی باعث این مسئله شده است. مسئله‌ اصلی این است که مشکل معاش جوانان حل شود. اگر نتوانیم مشکل معاش جوانان را حل کنیم آنها به سمت ازدواج و فرزند بیشتر نمی‌روند. زندگی در جامعه امروز راحت نیست. باید زندگی را راحت کنیم.او همچنین گفت:‌ این طرح مشکلات فراوانی دارد. مواردی در طرح می‌بینیم که مغایر با موارد شورای عالی انقلاب فرهنگی است. به علاوه این طرح 45 هزار میلیارد بار مالی دارد و به نظرم جامعیت لازم را ندارد. این که بگوییم امتیازاتی را برای نگهداری فرزندان در نظر بگیریم قابل درک است اما اکثر طلاق‌های موجود جامعه به این دلیل است که جوانان امکان معاش ندارند و یا جای مناسبی برای زندگی ندارند. وقتی که مرد یا زنی بیکار باشد سربار خانواده می‌شود و بلافاصله ازدواج به مشکل می‌انجامد.در ادامه احمد آریایی نژاد به عنوان موافق طرح، این موضوع را مطرح کرد که رشد فعلی جمعیتی، آینده کشور را دچار مشکل می‌کند. این که به سمت چنین طرحی نرویم و نخواهیم مشکلات را حل کنیم فرار رو به جلوست. او تاکید کرد:‌ بزرگترین سرمایه‌ هر کشور جمعیتش است. البته جمعیت با کیفیت. این نماینده مجلس به صحبت‌های مخالفان نیز اشاره کرد و افزود:‌ باید در بخش اشتغال مشکل را حل کنیم. اما خانواده‌های متمولی هستند که علاقه‌ای به بچه‌دار شدن ندارند. با وضعیت موجود از نظر علمی و آماری آینده کشور را دچار مخاطره می‌کنیم.


ابوذر ندیمی نماینده‌ دیگری بود که در مخالفت با این طرح صحبت کرد و گفت: در اینکه این کار ضروری است هیچ بحثی نیست اما سوال اول این است که چرا این طرح در یک کمیسیون مشترک برگزار نشد؟ ازدواج فقط یک مسئله فرهنگی نیست. ابعاد اقتصادی و سیاسی و بودجه‌ای دارد. دقت کنید که چقدر این طرح بار مالی دارد که اگر آنها را بررسی نکنیم خدای ناکرده روی کاغذ می‌ماند.


او افزود:‌ نکته دوم این است که رهنمودهای رهبری از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجلس می‌آید اما حالا مجلس تقدم پیدا کرده و البته بعضی از مواد هم با مواد شورا مغایرت دارد. نکته دیگر این است که آقا فرمودند بروید مباحثی را که نیاز به قانون‌گذاری است از طریق مجلس قانون‌گذاری کنید. اما همه موارد نیاز به قانون‌گذاری ندارد و برخی را هم قبلا تصویب کرده‌ایم. بعضی‌ها هم اساسا با قانون اساسی مغایرت دارد و تبعیض ناروا ایجاد می‌کند. مثلا در مورد اشتغال زنان.ندیمی به شکل گیری فضای نامطلوب علیه مجلس با تصویب چنین موادی اشاره کرد و گفت: در طرح عناوینی مثل نخبه و باروری مطرح شده؛ اصلا نخبه گزینی در این طرح یعنی چه؟ و افزایش ژن نخبگان و فرهیختگان یعنی چه؟ آیا به این معناست که فقط نخبگان با هم ازدواج کنند؟احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی نیز در موافقت با طرح گفت:‌ سیاست‌های ابلاغی رهبری در بعد جمعیت قابل توجه است. رهبری سیاست‌ها را اعلام کرده است و در خرداد امسال هم که به دیدارشان رفتیم خرسند بودند که چنین طرحی در مجلس در حال بررسی است.در ادامه مهرداد لاهوتی به عنوان آخرین مخالف تاکید کرد:‌ مخالفت ما با اصل قضیه نیست، اما مطالبی وجود دارد. در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ما 4/1 درصد است که 4/0 درصد بیشتر از متوسط نرخ جهانی است. در بدترین حالت اگر همان یک درصدی که الان متوسط نرخ جهانی باقی بمانیم طی 70 سال آینده طبق برآوردها جمعیت ایران به 150 میلیون نفر خواهد رسید.لاهوتی سپس به منابع زیست محیطی اشاره کرد و گفت: 290 دشت ما تا 10 سال آینده فاقد منابع آب است و ما دچار عدم تعادل محیط زیست هستیم. درباره‌ آب نیز همین الان هم با کمبود آب مواجهیم و قرار است این سقف جمعیتی هم اضافه شود.


لاهوتی همچنین متذکر شد: ما معضلاتی مثل تورم، بیکاری و مسکن داریم که این طرح باید به آن ها پاسخ می‌داد که نداده است. به جای آن گفته‌ایم کسی را که مجرد است از هیئت علمی خارج می‌کنیم.آخرین موافق این طرح هادی تامینی بود. او گفت:‌ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جمعیت در حال کاهش است و دنیا دارد بسته‌های تشویقی برای افزایش جمعیت می‌دهد. جمعیت ما به سمت پیری می‌رود. و جوانان ما که در جبهه‌های مختلف می‌جنگند اگر توجه نکنیم فردا مشکلات زیادی خواهیم داشت. کاری نکنیم که در آینده بگوییم چرا در آن مقطع درست تصمیم نگرفته‌ایم. پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، نماینده دولت با طرح تعالی جمعیت مخالفت کرد و گفت: دولت نه تنها سیاست‌های جمعیت را قبول دارد بلکه در لایحه ششم توسعه یک فصل کامل را در
این مورد در نظر گرفته است. بار مالی آن نیز در برنامه ششم دیده شده و در قالب لایحه آورده خواهد شد. سیاست‌های کلی جمعیتی نصب العین دولت است، اما این طرح بار مالی دارد. به ما بگویید که بار مالی این طرح از کجا تامین می‌شود؟صالح ادامه داد: ما این طرح را ماده به ماده بررسی کردیم اجازه بدهید این ها را در قالب لایحه‌ای بیاوریم که شورای نگهبان نیز آن را رد نکند. این طرح 45 هزار میلیارد بار مالی دارد که 25 هزار تای آن هر سال تکرار می‌شود.


اما آیا در قالب چنین طرح‌هایی می توان کاهش سن ازدواج یا افزایش جمعیت را داشته باشیم؟
محمد مراد بیات، جامعه شناس در پاسخ به این سوال می‌گوید: برای ایجاد یک فرهنگ یا اقدام مشترک جمعی یا ملی ، اقدامات متفاوتی در عرصه‌های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و حقوقی و قانونی احتیاج است. وی اظهار داشت: قطع به یقین چنین طرح‌هایی می‌تواند یکی از قسمت‌ها و پازل‌های این تلاش فراگیر باشد نه تنها عاملی که بتواند ما را به آن مقصود یعنی کاهش سن ازدواج یا افزایش جمعیت برساند ولی بی تردید تاثیرگذار هم می‌تواند باشد اما باید بسترهای حقوقی آن را فراهم کنیم. محمد مراد بیات خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم چنین طرح‌هایی جواب بدهد در واقع این قانون به مقصد برسد باید مجموعه عوامل دیگر را هم همراه و همسو با این اقدام در جامعه داشته باشیم یعنی تلاش اقتصادی ، فرهنگ سازی ،نگاه جمعی و جامعه موضوعاتی است که مدنظر باید قرار دهیم.
این جامعه شناس ادامه داد: بخشی از موضوعاتی که در ذهن قانونگذار وجود دارد به دلیل مقتضیات زمانی، غیرقابل برگشت است مانند پایین آمدن سن ازدواج . پایین آمدن سن ازدواج از آن دست موضوعاتی نیست که چون در دوران جوانی قانونگذار 50 ساله، دخترها و پسرها در 20 سالگی ازدواج می‌کرده‌اند در این زمانه با وضع چند قانون بتوان همه چیز حتی پایین بودن سن ازدواج را دوباره به آن مقطع سنی برگرداند. وی افزود: بین بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی و اقتصادی افراد فاصله زیادی افتاده است چرا که افراد باید تحصیلاتی کسب کنند، مشاغلی به دست بیاورند و مهارت‌هایی را بیاموزند و در واقع تا نتوانند آن بلوغ اقتصادی و اجتماعی را به دست بیاورند به سمت ازدواج حرکت نمی‌کنند.محمد مراد بیات در پایان گفت: بنابراین بخشی از بالا رفتن سن ازدواج محصول شرایط تاریخی است نه لزوما یک آسیب. در واقع این مسئله به فاصله بین بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی و اجتماعی برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha