چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 166578

متأسفانه هــرساله در فـصـل سرمــا، شاهـد افزایش مرگ‌های ناشی از مـسمومــیت با گاز مونواکسیدکربن در شهرها هستیم، مخصوصا در مناطقی که از بافت قدیمی برخوردار است و معمولا از سیستم‌های گرمایشی قدیمی در خانه‌ها و مغازه‌های آن استفاده می‌شود.

سلامت نیوز: متأسفانه هــرساله در فـصـل سرمــا، شاهـد افزایش مرگ‌های ناشی از مـسمومــیت با گاز مونواکسیدکربن در شهرها هستیم، مخصوصا در مناطقی که از بافت قدیمی برخوردار است و معمولا از سیستم‌های گرمایشی قدیمی در خانه‌ها و مغازه‌های آن استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در ضمن استفاده از بخاری‌های بدون دودكش یا استفاده از اجاق‌گازهای كوچك برای گرم كردن مغازه‌ها و خانه‌ها هم در چند سال اخیر رایج شده است. به هر حال احتمال تشكیل این گاز كشنده در اثر سوختن هرگونه ماده سوختنی به‌ویژه در فضای بسته و فاقد اكسیژن وجود دارد. البته عوامل متعددی در چگونگی بروز و شدت علائم مسمومیت نقش دارند كه از آن جمله می‌توان به غلظت این گاز در محیط، سن افراد، وجود بیماری زمینه‌ای قلبی یا مغزی و تعداد تنفس فرد، اشاره كرد.

یادتان باشد مرگ خاموش یا گاز‌گرفتگی، معمولا در اثر نداشتن دودکش مناسب برای وسایل گازسوز از جمله بخاری و آبگرمکن و نبود تهویه کافی در داخل ساختمان‌ها و اتاق‌ها رخ می‌دهد. سوختن ناقص گاز، تجمع گازهای مسموم‌کننده یا کمبود اکسیژن، سبب می‌شود افرادی که در چنین فضاهایی تنفس می‌کنند، مسموم یا دچار گاز گرفتگی شوند.

با توجه به اینکه اغلب وسایل گرمایش خانگی گازسوز است، بالا بردن آگاهی مردم در استفاده مناسب و ایمن از این وسایل باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم آموزشی برای افراد جامعه و خانواده‌ها قرار گیرد چون توجه نکردن به اصول ایمنی و استفاده نادرست از وسایل گازسوز، می‌تواند سایه مرگ را بر سر هر خانواده و شهروندی بیندازد و خسارت جبران‌ناپذیری به جا بگذارد. کارشناسان تأکید می‌کنند که از وسایل گازسوز استاندارد استفاده شود. گاز مونواكسیدكربن در اثر سوخت ناقص گاز خانگی یا خودرو به وجود آمده و به علت نداشتن علائم هشداری با توجه به شرایط محیط در كمترین زمان مسمومیت شدید ایجاد كرده و باعث مرگ فرد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha