رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از استقرار پایگاه‌های سیار آزمایش و مشاوره ایدز تحت عنوان "اتوبوس ایدز" در 9 منطقه غرب تهران به مدت 18 روز خبر داد.

سلامت نیوز:رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از استقرار پایگاه‌های سیار آزمایش و مشاوره ایدز تحت عنوان "اتوبوس ایدز" در 9 منطقه غرب تهران به مدت 18 روز خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عباس صداقتدرباره جزییات طرح "اتوبوس‌ ایدز" گفت: تستی که در این واحدهای سیار انجام می‌شود، مرحله اول تست تشخیص سریع است که اگر واکنش معناداری داشته باشد توسط تست دوم و تکمیلی و تاییدی، تایید می‌شود . این کار رویکرد جامعه محور برای افزایش دسترسی به آموزش در زمینه راه‌های انتقال HIV، راه‌های پیشگیری، مشاوره و دادن پاسخ به سوالات داوطلبان است.


وی با تاکید بر محرمانه و داوطلبانه بودن انجام آزمایش و مشاوره HIV دراین واحدها، افزود: در صورتی که کسی طی این مشاوره‌ها فکر کرد که لازم است برای او آزمایش انجام شود، به صورت داوطلبانه، محرمانه و رایگان این امکان برای او فراهم می‌شود. به این کار رویکرد جامعه محور برای افزایش دسترسی به خدمات پیشگیری می‌گویند.


به گفته صداقت، این واحدهای سیار در ساعات مختلف شبانه روز و در نقاط مختلف که محل تجمعات بیشتر است با اعلام قبلی مستقر می‌شوند. افراد در این پایگاه‌ها برای خدمات بیشتر و تخصصی‌تر توسط کسانی که دوره دیده‌اند، راهنمایی می‌شوند و به مراکزی که خدمات ثابت را ارائه می‌کنند، معرفی می‌شوند.


صداقت درباره دوام استقرار این پایگاه‌ها نیز گفت: موقت یا دائم بودن این طرح بستگی به همکاری شهرداری و تشکل‌های غیردولتی دارد. چون تاکید می‌شود که توسط بخش‌های غیردولتی صورت گیرد. ما استقبال می‌کنیم و برنامه داریم که این خدمت گسترش پیدا کند و استمرار داشته باشد. اگر سازمان مردم نهادی بخواهد که کمک کند، شهرداری هم همکاری کند ما درصدد هستیم که این طرح را در همه نقاط تهران و شهرهای بزرگ داشته باشیم.


طرح اتوبوس ایدز، طرح ایجاد پایگاه‌های سیار آزمایش و مشاوره ایدز است که توسط سازمان مردم نهاد مؤسسه پیام‌آوران همیاری و همکاری وزارت بهداشت، شهرداری تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران از فردا به مدت 18 روز آغاز می شود.
این واحدها از فردا در مناطق شهرک غرب، فرحزاد، پارک شهرآرا، پارک المهدی در میدان آزادی، خلیج فارس، اکباتان، مترو صادقیه، پارک قائم در یافت آباد و پونک و در هر منطقه به مدت دوشب مستقر خواهند بود.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha