رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به تشریح روند کارشکنی بیمه های تکمیلی در روند اجرای کتاب تعرفه ها پرداخت و گفت: بیمه های تکمیلی در سال گذشته با جامعه پزشکی همراهی نکردند.

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به تشریح روند کارشکنی بیمه های تکمیلی در روند اجرای کتاب تعرفه ها پرداخت و گفت: بیمه های تکمیلی در سال گذشته با جامعه پزشکی همراهی نکردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر علی رضا زالی اظهارداشت: بعد از اینکه بازنگری تعرفه ها در شورای عالی بیمه مورد توجه قرار گرفت، یک پیوست نظارتی برای تعرفه ها تعریف شد که این پیوست بعد از مصوب شدن در شورای عالی بیمه، در هیئت وزیران نیز به تصویب رسید.


وی افزود: در پیوست نظارتی یک سری جریانات زیرساختی وجود دارد که عمدتا بر مبنای فناوری اطلاعات و آی تی است که جنبه نظارتی دقیق را تغییر می دهد.
زالی در ادامه به راهکارهای کوتاه مدت از قبیل تشکیل ستادهای شهرستانی و استانی برای نظارت بر تعرفه ها اشاره کرد و گفت: همچنین از ظرفیت شورای عالی بیمه نیز در بحث های بازنگری و بازبینی تعرفه ها استفاده شده است.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: من فکر می کنم که پیوست نظارتی، یک پیوست خیلی جامع است. البته در آن پیوست، در ابتدا سهم بیشتری برای انجمن های علمی و تخصصی و فعالان بخش خصوصی در نظر گرفته شده بود اما آن چیزی که از هیئت وزیران بیرون آمد با آن چیزی که در ابتدا تدوین شده بود، تفاوت داشت.


زالی از کم رنگ شدن نقش نمایندگان پزشکی در ستاد مرکزی نظارت بر تعرفه ها انتقاد کرد و افزود: در ستاد مرکزی نظارت بر تعرفه ها که ۱۱ عضو دارد، سازمان نظام پزشکی یکی از اعضای این ستاد است. رئیس ستاد هم وزیر بهداشت است. ستادهای استانی هم، معادل سازی همین ستاد مرکزی است. اما، آن چیزی که قبلا در پیوست نظارتی وجود داشت این بود که سهم بیشتری در این ستادها برای نمایندگان پزشکی در نظر گرفته شده بود اما وقتی از هیئت وزیران بیرون آمد، نقش جامعه پزشکی کم رنگ تر شد.


وی تاکید کرد: آنچه مسلم است اینکه وقتی دولت پیوست نظارتی را به دستگاه های ارائه دهندگان و خریداران خدمت ارائه داد، مجموعه این بسته را برای همه الزامی دانست. اما، متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد و بسیاری از مواردی که باید دستگاه های خریدار خدمت اعم از بیمه های پایه و تکمیلی، تعهداتی را در ذیل این بسته ها انجام می دادند، این تعهدات محقق می شد. بطور مثال در مورد بیمه های تکمیلی، با اینکه در آبان ۹۳ عملیات اجرایی بازنگری تعرفه ها انجام گرفت، اما تا فروردین امسال عملا هیچ تغییر مهمی را در پذیرش این بسته های خدمتی ندیدیم. در حالی که دولت، تمام بیمه های پایه و تکمیلی را مکلف کرده بود که باید مفاد این بسته را اجرا کنند.


زالی ادامه داد: وقتی یک بازگشت به عقب داشته باشیم، می بینیم از شهریور تا اسفند ۹۳ و به طور عملیاتی از آبان ۹۳ تا ۹۴ به رغم همراهی و مشارکت جامعه پزشکی در ارائه بسته های خدمتی، اما بیمه ها به خصوص بیمه های تکمیلی پا به پای جامعه پزشکی نیامدند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: در حقیقت می توانیم اینگونه ادعا کنیم که مفاد این کتاب نوین به طور عملیاتی در سال ۹۳ توسط بیمه های تکمیلی محقق نشد.


به گفته وی، بیمه های تکمیلی در توجیه کار خودشان عنوان کردند چون کتاب تعرفه ها در اواسط سال ۹۳ بار مالی به آنها تحمیل کرده بود و قبلا پیش بینی این بار مالی دیده نشده بود، برای آنها ایجاد مشکل کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha