سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1673

آرم ایمنی سلامت غذا 18 فروردین 86 در اولین روز هفته سلامت رونمایی می‌شود.

آرم ایمنی سلامت غذا هفته سلامت رونمایی می‌شود
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، موید علویان امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در جمع خبرنگاران افزود: شعار امسال هفته سلامت عبارتست از « سرمایه گذاری در سلامت برای ساختن آینده‌ای روشن» و ما تلاش می‌كنیم با برنامه‌های هفته سلامت فضا را برای رسیدن به این هدف و همكاری بین بخشی در این زمینه فراهم كنیم.
وی اضافه كرد:‌ از جمله اقدامات مهمی كه امسال در سیستم بهداشت و درمان كشور انجام شد افزایش پایگاههای اورژانس از 650 مركز به 1205 مركز بود كه بر این اساس پوشش خدمات اورژانس كشور از 10درصد به 40 درصد رسید اما هنوز 60درصد حادثه دیدگان خودشان به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند.
وی گفت: اقدام دیگر مهم امسال سطح بندی خدمات درمان در شبكه بهداشت و درمان كشور بود كه بر اساس آن با توجه به بار بیماریها و اولویتهای هر منطقه سرمایه گذاری در توزیع امكانات فیزیكی از جمله تجهیزات بیمارستانی و نیروهای انسانی انجام می‌شود و مثلا در مناطق كارگری توجه بیشتری به نیروهای بهداشت محیط كار می‌شود و ممكن است در جای دیگر توجه به كنترل تالاسمی اولویت سرمایه گذاری باشد.
علویان اضافه كرد:‌ امسال اقدامات مفصلی نیز برای بیماران خاص به خصوص دیالیزیها شد و بر این اساس اكنون 60 درصد دیالیزهای كشور به روش بی‌كربنات كه روش جدیدتر و كم عارضه‌تر است انجام می‌شود در حالی هدف برنامه توسعه چهارم رسیدن به رقم32 درصد برای دیالیز با بی كربنات بود.
وی همچنین با اشاره به چالش سرانه و تعرفه‌های درمانی گفت: با وجود واقعیت داشتن این مسائل وظیفه ماست كه مردم را نگران نكنیم و از منابع موجود به خوبی استفاده كنیم و برای جبران كاستی ها با آموزش مردم از آنها بخواهیم به عنوان یاوران و رابطان سلامت برای پیشگیری از بیماریها با سیستم سلامت همكاری كنند.
وی گفت: اولویت مهم سال آینده پیگیری طرح پزشك خانواده، تقویت مراكز درمانی شبانه روزی، انتقال امكانات و نیروهای متخصص بیشتر به مناطق محروم و اصلاح شبكه بهداشت و درمان كشور است.
معاون سلامت وزارت بهداشت افزود: طی دو سال گذشته با اعزام 500 پزشك متخصص به مناطق محروم، تعداد پزشكان مقیم این مناطق 120 درصد افزایش یافت و همین امر ضمن ارتقای سطح خدمات درمانی در این مناطق و افزایش ضریب اشغال تختهای بیمارستانی این مناطق از مراجعه ساكنان روستاها و شهرهای كوچك به شهرهای بزرگ برای درمان كم كرد.
وی گفت: اولویت مهم دیگر وزارت بهداشت در سال آینده كه از امسال آغاز شد، تلاش برای اصلاح فرهنگ تغذیه و به خصوص مصرف روغنهای جامد و با اسید چرب و ترانس بالا و نیز كاهش مصرف نوشابه‌های قندی است كه در این زمینه با اقداماتی كه امسال انجام شده است مصرف روغنهای جامد از 80 درصد به حدود 70 درصد كاهش یافته و تولید نوشابه‌های گازدار قندی حدود 20 درصد كاهش یافت و به همین میزان تولید و توزیع دوغ در كشور بیشتر شده است.
علویان افزود: امسال همچنین همه بیمارستانهای دولتی و خصوصی موظف به پذیرش رایگان تصادفی‌ها شدند و با اینكه 30 میلیارد تومان در این زمینه كمبود بودجه داشتیم اما هزینه تصادفی‌ها را بر اساس تعرفه‌های دولتی حتی در بیمارستانهای خصوصی پرداخت كردیم.
معاون وزیر بهداشت گفت: ‌در زمینه آنفلوانزای پرندگان تاكنون هیچ مورد تایید شده‌ای از ویروس این بیماری در كشور گزارش نشده است و پارك پردیسان نیز این بیماری پاك است و شهروندان می‌توانند به راحتی در ایام نوروز به پارك پردیسان و مناطق شمالی كشور سفر كنند.
وی اضافه كرد: با این حال توصیه‌های بهداشتی از جمله دست نزدن به پرندگان مرده و جدا كردن پرندگان اهلی از پرندگان مهاجر توصیه های مهمی است كه باید همواره رعایت شود، ضمن اینكه در مناطق مرزی و هر جایی كه با مرگ مشكوك پرندگان مواجه شویم با همكاری سازمان دامپزشكی قبل از تایید نوع ویروس كار معدوم سازی و پاكسازی منطقه انجام می‌شود.
وی گفت: اكثر آزمایشگاههای كشور برای شناسایی نوع ویروس فقط نمونه‌گیری می‌كنند و كار آزمایش فقط در یك آزمایشگاه مركزی سازمان دامپزشكی و آزمایشگاه رفرانس وزارت بهداشت در داخل كشور انجام می‌شود.
مراسم هفته سلامت از شنبه 18 فروردین تا 24 فروردین در سراسر كشور برگزار می‌شود و بر اساس نامگذاری وزارت بهداشت در اولین روز این هفته با عنوان« سلامت و ایمنی غذا» از آرم ایمنی سلامت غذا رونمایی می‌شود، در روز دوم با عنوان« سلامت، مشاركتهای عمومی و همكاریهای بین بخشی» مراسم روز جهانی بهداشت برگزار می شود و از سازمانهای حامی سلامت قدردانی می‌شود.
در سومین روز هفته سلامت با عنوان« سلامت و رسانه ها» مدیران و خبرنگاران از طرحهای و پروژه های جدید سلامت افتتاح شده در دولت نهم بازدید می‌كنند، روز چهارم با عنوان« سلامت، شهر و روستای » نام دارد كه در این روز نشستهای در تبیین نقش شوراهای شهر و روستا در ارتقای سلامت برگزار می‌شود.
پنجمین روز هفته سلامت در 22 فروردین « سلامت و جایگاه فناوری های نوین» نام دارد كه در این روز جایگاه داروهای استراتژیك و با ارزش افزوده بالا كه از طریق نانو تكنولوژی، بیوتكنولوژی تهیه شده‌اند معرفی می‌شود.
پنجشنبه 23 فروردین روز‌« سلامت، حمایتهای قانونی، چالشها و فرصتها» نام دارد كه در این روز نشستهای تخصصی با صاحب‌نظران در این زمینه برگزار می شود و در آ‌خرین روز هفته سلامت با عنوان« سلامت و خانواده» مراسم جشن برای كاركنان ادارات دولتی و خانواده های آنها در تقدیر از كاركنان و خانواده های نمونه در زمینه سلامت قدردانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha