همزمان با فرا رسیدن فصل سرما و رعایت نکردن بهداشت سر ، وجود حشره شپش در بعضی از مدارس دخترانه مازندران گزارش شده است .

سلامت نیوز:همزمان با فرا رسیدن فصل سرما و رعایت نکردن بهداشت سر ، وجود حشره شپش در بعضی از مدارس دخترانه مازندران گزارش شده است .


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از  ایرنا ،گزارش های مردمی رسیده در مناطق مختلف مازندران حاکیست بیشتر مدارس دخترانه و حتی بعضی از مدارس پسرانه در مناطق شهری و روستایی درگیر شیوع حشره شپش شده اند.این مشکل بهداشتی در مدارس شهرستان های ساری ، بابل و بعضی از شهرستان های شرق مازندران بیشتر گزارش شده است.

اگر چه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اجرای طرح غربالگری و تجهیز مراکز بهداشتی در قالب طرح پزشک خانواده مبارزه با شپش را در مدارس دخترانه آغاز کرده است ، ولی رعایت نکردن دوره درمان دو هفته ای می تواند این حشرات را همچنان به عنوان میهمان ناخوانده در مدارس ماندگار کند .

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش مازندران وجود شپش در بعضی از مدارس دخترانه و تعدادی از مدارس پسرانه را تایید کرد و آن را ناشی از رعایت نکردن بهداشت فردی بویژه موی سر دانست.

محمد بابایی گفت : هم اکنون آموزش و پرورش استان با کمک دو دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل طرح مبارزه با این حشره را شروع کرد و ریشه کنی این مشکل از مدارس نیز بسته به رعایت دوره درمان و بهداشت فردی و گروهی دانش آموزان و خانواده آنهاست.

وی افزود : حدود 300 مربی بهداشت در مدارس شهری و بهروزان در روستاها کار را به صورت میدانی شروع کرده اند و از سایر نیروهای بهداشتی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نیز برای اجرای این طرح استفاده می شود.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش گفت: شیوع حشره شپش در مدارس استان ارتباطی به دولتی و یا غیر انتفاعی بودن و وضعیت اقتصادی دانش آموزان ندارد و فقط رعایت نکردن بهداشت فردی و گروهی می تواند زمینه ساز حضور این میهمان ناخوانده در مدارس و یا خانواده شود.

وی افزود : در مدارس دخترانه به خاطر بلندی موی سر دختران نسبت به پسران ، شپش بیشتر نفوذ کرده است .معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با تایید شیوع شپش در مدارس استان، از اجرای طرح غربالگری با مشارکت آموزش و پرورش در مدارس دخترانه خبر داد و گفت : این طرح در سال های گذشته نیز اجرا می شد و در سال تحصیلی جاری به دلیل وجود شپش تشدید شده است .

نادر آهنگر افزود : هم اکنون با کمک مربیان بهداشت خانواده توزیع تجهیزات مورد نیاز از جمله شامپو مخصوص مبارزه با این حشره در مدارس شهری شروع شده و ریشه کنی این مشکل هم نیازمند همکاری اولیای مدارس و خانواده هاست.

وی ادامه داد : شامپوی مورد نیاز برای مبارزه با این حشره در قالب طرح بهداشت خانواده و مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.آهنگر توصیه کرد در صورت مشاهده شپش در بین یکی از اعضای خانواده ، سایر اعضا نیز باید بهداشت فردی را برای کنترل و از بین بردن این حشره در دستور کار قرار دهند.

وی مهم ترین راه مبارزه با شیوع شپش بویژه در مدارس دخترانه مازندران را با توجه به وضعیت جوی حاکم ، رعایت کردن بهداشت فردی از جمله استحمام و شست و شوی درست موها و شانه کردن منظم آن دانست .آهنگر از خانواده ها خواست تا نسبت به رعایت بهداشت فردی فرزندانشان در خانه و مدرسه ، بویژه شت و شوی درست موی سر دختران و پسرانی که موهای بلندتر از حد معمول مدسه ای دارند ، حساس باشند .

** شناخت شپش

 شپش سر ، حشراتی شش پا و کوچک است که به پوست سر و گردن چسبیده و از خون انسان تغذیه می کنند. هر شپش اندازه ای در حدود یک دانه کنجد دارد و تشخیص آن ممکن است دشوار باشد. تخم شپش که رشک (nit) نامیده می شود به موهای نزدیک به پوست سر می چسبد و دیدن آن دشوارتر است.شانه ریز دنده بویژه از جنس چوب یکی از راه های درمان غیردارویی برای مبارزه با شپش سر است .

این نوع شانه ها به خاطر ریز بودن دندانه هایشان شپش و رشک ها را بیرون می رانند. استفاده از شانه ریز دندانه چوبی از قدیم الایام در مناطق روستایی مازندران رواج داشت .500 هزار دانش آموز استان مازندران در مقاطع مختلف چهار هزار مدرسه شهری و روستایی تحصیل می کنند. نیمی از این دانش آموزان بر اساس آمارهای رسمی آموزش و پرورش دختر هستند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha