تحقیقات جدید نشان می دهد احتمال بازگشت نامنظمی ضربان قلب در بیمارانی که پس از درمان توانسته اند وزن خود را کنترل کرده و از چاق شدن دوباره جلوگیری کنند، بسیار کمتر از افراد دچار اضافه وزن بوده است.

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می دهد احتمال بازگشت نامنظمی ضربان قلب در بیمارانی که پس از درمان توانسته اند وزن خود را کنترل کرده و از چاق شدن دوباره جلوگیری کنند، بسیار کمتر از افراد دچار اضافه وزن بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان در پژوهش های اخیر خود دریافتند که احتمال بازگشت فیبریلاسیون دهلیزی یا نامنظمی ضربان قلب، در بیمارانی که اضافه وزن دارند افزایش پیدا می کند در حالی که کاهش وزن در این بیماران که مقداری از وزن خود را از دست داده و آن را در سطح پایین نگه داشته اند، باعث می شود تا احتمال بازگشت فیبریلاسیون دهلیزی کاهش پیدا کند.


«جارد بانچ» سرپرست این تیم تحقیقاتی، معتقد است که یافته های این مطالعات بسیار مهم بوده و می تواند به پزشکان کمک کند تا برای بیماران خود روش درمانی بهتری را انتخاب کرده و برای مدت طولانی تری آنها را از عوارض قلبی مصون نگه دارند.
بانچ در ادامه توضیحات خود می گوید: «فرسایش قلبی روندی است که در اثر بی نظمی ضربان قلب ایجاد می شود و کاهش وزن روشی است که در درمان این عارضه موثر است.»


با وجود پیشرفت های زیاد در فن آوری های مرتبط، در حدود ۳۰ درصد از اینگونه بیماران نیازمند تکرار روش برای بقایای نشانه های فیبریلاسیون دهلیزی هستند.
فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین نوع آریتمی قلبی یا بی نظمی ضربان قلب است که تحریک الکتریکی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی کند. در واقع فیبریلاسیون دهلیزی هنگامی رخ می دهد که در دهلیزهای قلب موج الکتریکی تحریک جهت مشخصی نداشته باشد یعنی سلول های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و منقبض می شوند.

با انقباض نامنظم دهلیز، خون به صورت کامل به بطن ها پمپاژ نمی شود و نیز ضربان های بطن از دهلیز پیروی نکرده و بطن بدون نظم طبیعی و بدون پیروی از دهلیز، منقبض می شود. از علل شایع در این عارضه می توان به فشار خون بالا، وقفهٔ تنفسی درخواب یا آپنه خواب، دیابت، حملات قلبی، نارسایی قلبی، عدم فعالیت و نقص قلبی در هنگام تولد اشاره کرد.


محققان همچنین دریافتند که چاقی یکی از علل شایع فیبریلاسیون دهلیزی و یک عامل غالب در بازگشت این بیماری محسوب می شود. این پژوهشگران اعلام کردند که جزئیات کم کردن وزن و اثرات منفی کاهش وزن زیاد و اینکه برای نتیجه بخش بودن چه مقدار کاهش وزن نیاز است، هنوز ناشناخته بوده و به نظر می رسد که پژوهشگران باید به مطالعات و بررسی های بیشتری بپردازند تا پاسخ مناسب و دقیق آنها را به دست آورند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha