از دیرباز تا کنون گیاهان نقش مهم وگسترده ای را در رژیم غذایی ما برعهده داشته اند؛ در اینجا ما به فواید جوانه عدس در رژیم غذایی و نقش آن بر سلامتمان می پردازیم.

خواص جوانه عدس؛ از افزایش یادگیری تا کمک به درمان ناباروری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث بنفیتز تایمز، عدس جوانه زده حاوی سطوح مختلفی از مواد مغذی نظیر پروتئین است که به طور معمول حبوبات به آن معروف هستند.

علاوه بر پروتئین، عدس منبعی غنی از مولیبدن، فولات، فیبر غذایی، تریپتوفان، منگنز، آهن، مس، ویتامین B1 و پتاسیم است که برای عملکرد خوب بدن شما ضروری است.

رایج ترین انواع عدس، سبز یا قهوه ای است، اما عدس در رنگ های سیاه، زرد، قرمز و نارنجی نیز موجود است.

جوانه‌های دانه‌ها و غلات بخش بزرگی از تاریخ فرهنگ‌های شرقی بوده‌اند و هنوز هم جزء اصلی در مناطق خاصی از جهان هستند. در طول تاریخ، غذا نه تنها به هدف سیر کردن، بلکه برای درمان نیز استفاده شده است. در تمدن های اولیه، غذا و گیاهان تنها مواردی بودند که برای درمان بیماری ها یا درمان عفونت ها، سردردها و معده دردها در دسترس مردم بود.

در ادامه ما به بررسی فواید جوانه عدس بر سلامتی می پردازیم:

فواید جوانه عدس برای سلامتی

عدس دارای اسید فیتیک است که هضم آن برای بدن دشوار است. جوانه زدن اسید فیتیک را از بین می برد و باعث می شود ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری به هنگام هضم جذب بدن شوند. جوانه زدن همچنین میزان بتاکاروتن و ویتامین های B را افزایش می دهد. همچنین به تجزیه قندهایی که عامل تشکیل گاز روده هستند کمک می کند.

  • جوانه عدس منبعی غنی از درشت مغذی ها است

عدس جوانه زده دارای درشت مغذی هایی مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. اندازه نصف فنجان جوانه عدس (3.5 گرم) پروتئین مورد نیاز برای تشکیل بافت ها، پوست، استخوان ها و موی سالم را تامین می کند. علاوه بر این، جوانه ها 7.5 گرم کربوهیدرات و 0.25 گرم کل چربی را ارائه می دهند. کربوهیدرات ها و چربی ها منبع اولیه انرژی برای سلول ها هستند. عدس جوانه زده دریافت کالری را نیز محدود می کند.نیم گرم عدس 41 کالری دارد.

  • جوانه عدس منبع غنی مس و روی است

عدس جوانه زده منبع غنی مس و روی است. روی برای تنظیم فعالیت آنزیم بسیار مهم است و نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارد. از آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها و تولید هورمون جلوگیری می کند. همچنین سلامت بافت را حفظ می کند، اجازه تشکیل ATP را می دهد و ارتباطات عصبی را ارتقا می دهد. نصف فنجان عدس جوانه زده 136 میکروگرم مس یعنی 15 درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای بزرگسالان را ارائه می دهد. 0.6 میلی گرم روی (یعنی 8 درصد از مصرف توصیه شده روزانه) روی برای زنان و 6 درصد برای مردان را فراهم می کند.

  • جوانه عدس منبع غنی ویتامین C است

جوانه زدن عدس باعث افزایش ویتامین C آن می شود. این میزان شامل 6.5 میلی گرم ویتامین C در هر نصف فنجان است. ویتامین C برای عملکرد مغز، تسهیل جذب آهن از غذا و حمایت از سیستم ایمنی ضروری است. رژیم غذایی با ویتامین C بالا احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. نصف فنجان عدس جوانه زده 9 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای زنان و 7 درصد برای مردان را تامین می کند.

  • جوانه عدس بخورید اگر موهایی سالم می خواهید

ویتامین C موجود در جوانه ها از رشد مو حمایت می کند. از شوره سر جلوگیری می کند و ریزش مو را کاهش می دهد. مصرف جوانه عدس بر ریزش موی شدید غلبه کرده و آن را بهبود می بخشد. مصرف روزانه جوانه ها به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان به جلوگیری از سفید شدن زودرس موها کمک می کند.

  • پیشگیری از اختلال نعوظ با جوانه عدس

جوانه ها جریان خون را تقویت می کنند و اختلال نعوظ را می توان با مصرف جوانه درمان کرد. افزایش جریان خون، احتمال حمله قلبی را کاهش داده و سطح کلسترول را کنترل می کند.

  • جوانه عدس باعث بهبود بینایی می شود

جوانه ها دارای محتوای بالایی از ویتامین A هستند که به رشد مو کمک می کند، شب کوری را به حداقل می رساند، سلامت اسپرم را بهبود می بخشد و شرایط بینایی را نیز بهبود می بخشد. برای رشد مغز ضروری است و به حفظ سلامت کلی کمک می کند. مصرف منظم جوانه ها از دژنراسیون ماکولا و تشکیل آب مروارید جلوگیری می کند.

  • جوانه عدس کم خونی را درمان می کند

جوانه به طور موثری از کم خونی جلوگیری می کند. سطح پایین گلبول های قرمز باعث افزایش خستگی می شود. شرایط معده مانند حالت تهوع را می توان با مصرف مقادیر کافی آهن در بدن انسان پیشگیری کرد.

  • جوانه عدس به هضم غذا کمک می کند

جوانه ها از احتمال یبوست و اسهال جلوگیری می کنند. محتوای فیبر بالا احتمال سرطان روده بزرگ را به حداقل می رساند و همچنین سیستم روده را تمیز می کند. جذب مواد مغذی را تضمین می کند و همچنین قدرت بیشتری برای بدن فراهم می کند.

  • منبع اسیدهای چرب امگا 3

جوانه ها دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و سلامت قلب را بهبود می بخشند. کلسترول HDL را در بدن افزایش می دهد. همچنین جوانه‌ها فشار روی ماهیچه‌های قلب را کاهش می‌دهند. محتوای بالای پتاسیم باعث کنترل فشار خون و کنترل احتمال سکته می شود. همچنین سطح اکسیژن خون را بهبود می بخشد.

  • سلامت پوست

جوانه ها به ایجاد پوستی درخشان کمک می کنند و همچنین از بروز سرطان پوست جلوگیری می کنند. جوانه ها حاوی مقدار زیادی ویتامین B هستند که به آبرسانی پوست و همچنین سرعت بخشیدن به بازسازی سلول ها کمک می کند.

جوانه عدس تولید کلاژن را ارتقا می دهد و همچنین از بروز آکنه جلوگیری می کند. بروز چین و چروک را کاهش می دهد و همچنین سایر اشکال پیری را کاهش می دهد. بدن را سم زدایی می کند و پاکسازی داخلی را انجام می دهد.

خواص جوانه عدس از دیدگاه متخصص تغذیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرتضی صفوی در رابطه با خواص درمانی جوانه‌های گندم، ماش و عدس و یونجه، اظهار داشت: در شرایط عادی کربوهیدرات‌ها دارای کالری زیاد بوده ولی جوانه‌ها با وجود اینکه در گروه غذایی کربوهیدارت‌ها قرار می‌گیرد ولی کالری کمی داشته و برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند مصرف جوانه‌ها توصیه می‌شود.


وی افزود: جوانه‌ها دارای انواع ویتامین همچون ویتامین B12 بوده و برای کم‌خونی حاد مصرف جوانه بسیار موثر است.
این متخصص تغذیه ادامه داد: جوانه‌های گندم، عدس، ماش و یونجه سرشار از ویتامین و پروتئین بوده ولی کالری کمی دارند همچنین ویتامین C و E در آنها به وفور یافت می‌شود.


صفوی بیان داشت: مصرف جوانه‌ها به دلیل اینکه حاوی ویتامین E است برای درمان ناباروری و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان موثر است، همچنین کسانی که پوست آنها در زمستان خشک می‌شود، می‌توانند از نرم‌کننده‌های حاوی ویتامین E که از جوانه‌ها ساخته شده استفاده کنند.


وی تاکید کرد: مصرف جوانه‌ها برای حفظ سلامت پوست به ویژه در دوران سالمندی توصیه می‌شود و از آنجا که هضم راحتی داشته سالمندان می‌توانند آن را با ماست و سالاد مصرف کرده و از مواد غنی و ویتامین‌های آن بهره‌مند شوند.


این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه جوانه‌ها دارای سلنیوم و منیزیم هستند، گفت: سلنیوم در پیشگیری از سرطان موثر بوده و منیزیم نیز برای کسانی که دچار گرفتگی عضلات بدن می‌شوند، مناسب است.


صفوی ادامه داد: جوانه عدس حاوی تمام اسیدآمینه‌ها است و برای کودکان توصیه می‌شود، همچنین جوانه ماش در چین غذای اصلی بوده و به طور کلی مصرف جوانه‌ها به ویژه جوانه گندم در رشد سلول‌های مغزی بسیار موثر است و کودکان و دانش‌آموزان جهت افزایش یادگیری بهتر است استفاده از جوانه عدس را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha