هرازچندگاهی به مناسبت‌های مختلف بحث تصادفات رانندگی و آسیب‌هایی که به کشور وارد می‌کند بالا می‌گیرد و آمار فاجعه‌باری از زبان مسوولان اعلام می‌شود؛ همین دیروز که همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی که به مناسبت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی بود مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد سالانه 18 هزار میلیارد تومان ناشی از سوانح رانندگی به اقتصاد کشور زیان وارد می‌شود، علاوه بر آن روزانه 800 نفر مجروح سوانح رانندگی داریم که حدود 100 نفر آنها معلول دایم می‌شوند.

سوانح رانندگی سالانه 18 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر می زند

سلامت نیوز: هرازچندگاهی به مناسبت‌های مختلف بحث تصادفات رانندگی و آسیب‌هایی که به کشور وارد می‌کند بالا می‌گیرد و آمار فاجعه‌باری از زبان مسوولان اعلام می‌شود؛ همین دیروز که همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی که به مناسبت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی بود مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد سالانه 18 هزار میلیارد تومان ناشی از سوانح رانندگی به اقتصاد کشور زیان وارد می‌شود، علاوه بر آن روزانه 800 نفر مجروح سوانح رانندگی داریم که حدود 100 نفر آنها معلول دایم می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، در این مراسم فریبرز واحدی تاکید کرد: از سال 84 تقریبا رشد انفجاری وسایل نقلیه داشیم به طوری که وسایل نقلیه 5/2 تا 3 برابر شد. از سوی دیگر به دلیل محدودیت منابع زیرساخت‌های ما ارتقا نیافت در حوزه اعمال قوانین هم این‌گونه بوده و این رشد نامتوازن باعث شد تا 27 هزار نفر کشته ناشی از سوانح رانندگی را در سال 84 تجربه کنیم.وی ادامه داد: خوشبختانه این روند رو به رشد با اقداماتی که در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت متوقف شد و تقریبا 17 هزار نفر در پایان سال 93 تلفات جانی ناشی از سوانح رانندگی داشتیم.وی با بیان اینکه نتوانستیم مردم را متوجه همه ابعاد سوانح رانندگی کنیم، گفت: 18 هزار میلیارد تومان سالانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشور به لحاظ تصادفات رانندگی زیان وارد می‌شود.مدیر کل راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این رقم 3/6 تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، یادآور شد: بیش از 25 درصد بودجه سلامت کشور به این حوزه اختصاص می‌یابد.


روزانه 100نفر معلول می‌شوند
واحدی با بیان اینکه روزانه 800 نفر مجروح سوانح رانندگی داریم که حدود 100 نفر آنها معلول دایم می‌شوند، تصریح کرد:‌ در شاخص 100 هزار نفر جمعیت از عدد 40 کشته در سال 84 به 5/26 رسیده‌ایم که باید به عدد 22/14 برسیم.وی ادامه داد:‌ در شاخص تعداد کشته‌ها به 10 هزار وسیله نقلیه به 1/6 رسیدیم که از این حیث رتبه 58 را در دنیا داریم.


در این مراسم عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از افزوده شده یک‌هزار و ۸۸۰ دوربین کنترل سرعت برای مدیریت بهتر جاده‌ها خبر داد و گفت: در نتیجه کنترلی که در این زمینه اعمال شده است، علاوه بر کاهش تلفات جاده‌ای میزان متوسط سرعت در سطح جاده‌های کشور هفت کیلومتر کاهش یافته است.وی در حاشیه همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی که صبح دیروز برگزار شد در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت بحث قربانیان تصادفات رانندگی گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی رخ داده و در مقایسه با چند سال گذشته از سالی ۲۵ هزار قربانی به سالی کمتر از ۱۶ هزار قربانی رسیده‌ایم.

با این حال حتی یک قربانی هم زیاد است.وی درخصوص مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه‌ و شهرسازی در زمینه افزایش ضریب ایمنی راه‌ها این اقدامات را به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم و در زمینه اقدامات سخت‌افزاری اظهار کرد: در هماهنگی که در یکی، دو سال گذشته با پلیس داشتیم دوربین‌های ما و پلیس با هم در یکجا متمرکز شد و هم‌اکنون در مرکز کنترل راه‌ها چیزی حدود ۶۵۰ دوربین فعال است.وزیر راه و شهرسازی اضافه کردن یک‌هزار و ۸۸۰ دوربین به دوربین‌های موجود را جزو برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا پایان سال ۶۰۰ دوریین جدید نصب شود. وی افزود: تلاش ما این است که با استفاده از این دوربین‌ها بتوانیم سرعت را در جاده‌ها کنترل کنیم زیرا سرعت غیرمجاز یکی از عوامل موثر در ازدیاد سوانح رانندگی است. امیدواریم بتوانیم از این طریق نه فقط سرعت لحظه‌ای بلکه سرعت میانگین را کاهش دهیم.آخوندی ادامه داد: با هماهنگی که در یکی دو سال اخیر صورت گرفته، میانگین سرعت هفت کیلومتر کاهش یافته است. در کنار این اقدامات احداث راه‌های جدید و دوبانده کردن جاده‌ها هم جزو وظایف ماست که انجام می‌دهیم.


وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: فراموش نکنیم که ایمنی در رانندگی به ایمنی راه‌ها محدود نمی‌شود بلکه ایمنی خودروها هم مهم است و مکرر و مرتبا این نکته را در جلسات با خودروسازان متذکر می‌شویم و آنان را به افزایش ایمنی خودروها موظف می‌کنیم.وی درخصوص اقدامات نرم‌افزاری وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: از آنجا که اصلی‌ترین و مهم‌ترین عنصر عامل انسانی است، چه در جهت مدیریت که به پلیس و سایر عوامل برمی‌گردد و چه رانندگان از این‌رو دو سال است که یادمان قربانیان سوانح رانندگی را برگزار می‌کنیم.


آخوندی افزود: همان‌طور که در سایر امور نمی‌توان مسایل را تک‌نفره حل کرد در این مساله هم باید همه مردم ایران در این قضیه درگیر شوند و هرکس ابتدا از خود و خانواده خودش حمایت کند و در مرحله بعد مراقب جان افراد دیگری که در جاده رانندگی می‌کنند، باشد.وی به اجتماعی کردن ایمنی راه‌ها به‌عنوان یکی از اهداف خود اشاره کرد و ادامه داد: امروز خوشبختانه می‌بینیم که کمپین‌های متعددی در حال شکل‌گیری است و انجمن‌های متعدد مردم‌نهاد برای افزایش ایمنی راه‌ها در حال تشکیل شدن است و حتی این بحث در سطح مدارس و دانش‌آموزان مطرح شده است.


روایت تلخ وزیر کار
در ادامه این مراسم علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نادیده گرفتن حقوق کودکان در سوانح رانندگی، پرخاشگری و ناامنی روانی را از جمله مصیبت‌های فرهنگی دانست که از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات نیز هستند.


وی در ارتباط با سازمان بهزیستی به عنوان نهاد برنامه‌ریز برای معلولان و قربانیان سوانح رانندگی بیان کرد: در تلاش هستیم شرایط بهتری را برای معلولان و بیمه و رسیدگی به آنها ایجاد و با برنامه‌ریزی‌های مناسب زندگی راحت‌تری را برای این قشر از جامعه بعد از فاجعه فراهم کنیم.


ربیعی در ادامه اضافه کرد: من هم به عنوان یکی از قربانیان سوانح رانندگی، فرزند ۱۵ ساله خود را در سال‌های گذشته از دست دادم. فرزندم بعد از تصادف حدود سه ساعت با زبان روزه کنار خیابان ماند تا جان باخت. راننده نیز از محل تصادف فرار کرد. بعد از حدود هفت سال راننده را پیدا کردم. او یک جوان راننده مسابقات رالی بود. این اتفاق نتیجه تربیت و تفکر اشتباه از سوی نسل خودم بود.من به این نتیجه رسیده‌ام که براساس آمار به دست آمده ۹۰ درصد کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان از اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه بوده که ۲۵ درصد آنها را نیز موتورسواران شامل می‌شوند که در نهایت ۶۰ درصد از آنها نیز حین بروز حوادث جان خود را از دست می‌دهند.ربیعی ضمن حمایت از خریداری تولیدات ایمن داخلی در کشور، میانگین زمان حضور در تصادفات رانندگی در کشور را حدود ۱۰ دقیقه اعلام کرد و گفت: این رقم باید به هشت دقیقه در کل کشور کاهش یابد که این امر نیز مستلزم پیشگیری، توجه به مسایل فیزیکی و فرهنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha