مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ تا ۱۰ بامداد دیروز جلسه غیرعلنی داشت و در آن گزارش وزارت کشور، پیرامون آسیب‌های اجتماعی مطرح شد.

سلامت نیوز: مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ تا ۱۰ بامداد دیروز جلسه غیرعلنی داشت و در آن گزارش وزارت کشور، پیرامون آسیب‌های اجتماعی مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، عبدالرضا مصری، سخنگوی هیأت رئیسه در مورد جزئیات این گزارش، اعلام کرد: در زمینه حاشیه‌نشینی و آسیب‌های ناشی از آن در سکونت‌گاه‌های غیرمجاز تحلیلی ارائه و گفته شد که این معضل در حاشیه بیشتر شهرهای بزرگ کشور ایجاد شده است.

وی افزود: موضوع بیکاری و شاخص‌های آن در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هم مطرح شد. همچنین آسیب‌های ناشی از اختلاف آمارهای میانگین بیکاری و رابطه میان تحصیلات افراد و بیکاری مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه‌گیری شد که آمار تحصیل کرده بیکار بیشتر از افراد بی‌سواد است.

مصری سپس یادآور شد: بررسی‌های انجام شده در مسأله ازدواج و طلاق هم مطرح و نتیجه‌گیری شد که طلاق در مناطق خیلی برخوردار بیشتر اتفاق می‌افتد، یعنی عامل طلاق، الزاماً اقتصادی نیست.

همچنین گفته شد که با کنار رفتن ساختارهای سنتی حل‌اختلاف در مورد خشونت‌های اجتماعی، حدود ۱۵میلیون پرونده در محاکم قضایی وجود دارد که منجر به اطاله دادرسی می‌شود.

سخنگوی هیأت رئیسه آنگاه اظهار داشت: در نظرسنجی‌های به عمل آمده، اعلام شد که مردم بیشترین اعتماد را به معلمان و مدرسه داشته‌اند.

در مورد مسأله تمرکزگرایی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تولیدی در ۵ دهه اخیر و آسیب‌های ناشی از آن هم تحقیقات به عمل آمده، نشانگر آن است تمرکز‌گرایی، باعث تخلیه نیروی انسانی از برخی مناطق و افزایش مهاجرت شده است.

مصری آنگاه خواستار آن شد که مسأله مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه کشور مورد بررسی قرار گیرد تا به شیوه قانون‌مند این گونه نارسایی‌ها برطرف شود.

وی افزود: در گزارش وزارت کشور برای هر یک از این آسیب‌ها راهکار‌هایی در نظر گرفته شده است و نمایندگان هم به یک دیدگاه مشترک برای حل این آسیب‌ها رسیده‌اند.

این گزارش حاکی است: بررسی لایحه «بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث»، در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ادامه یافت و کلیات آن به تصویب رسید.

به موجب این لایحه، همه اشخاص حقیقی یا حقوقی دارنده وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی، مکلفند وسایل نقلیه خود را در برابر خسارت‌های بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا یدک و تریلر متصل به آن‌ها یا محموله‌های آن‌ها به اشخاص ثالث وارد می‌شود، نزد یکی از شرکت‌های بیمه که مجوز فعالیت از بیمه مرکزی ایران را داشته باشند، بیمه کنند. در صورتی که وسیله نقلیه، فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث باشد، خسارت‌های بدنی وارد شده توسط صندوق جبران خواهد شد.

تصویب یک فوریت طرح تفسیر قانون استخدام معلمان

طرح «استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش»، هم با پیشنهاد دو فوریت در این جلسه مطرح شد و در پی رد این پیشنهاد، نمایندگان موافقت کردند این طرح به شیوه یک فوریتی، پس از رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی، در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد.

در این طرح سؤال شده است که آیا نیروهای حق‌التدریسی شاغل در آموزش و پرورش پیش از ۲۶ر۷ر۱۳۹۱ و نیروهای شاغل در بخش بهداشت، امور تربیتی و پرورشی پیش از ۲۶ر۷ر۱۳۹۱ و مربیان شاغل پیش‌دبستانی و خرید خدمت که مدرک تحصیلی کاردانی دارند، اما در مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی و دیگر رشته‌های غیرمرتبط بیش از یک سال تدریس داشته‌اند، را شامل می‌شود یا نه؟

تذکرات نمایندگان آذربایجان‌ در مورد رعایت حقوق ملیت‌ها

در ادامه این جلسه، گروهی از نمایندگان آذربایجان، نسبت به هتک حرمت به مردم آن استان در برنامه تلویزیونی «فیتیله» تذکر آیین‌نامه‌ای دادند.

آنان همچنین با استناد به اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی، هرگونه تمایلات نژادپرستانه و اقدامات تبعیض‌آمیز میان ملیت‌های ساکن ایران را محکوم کردند.

رسیدگی به مشکلات سیلزدگان

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس در سخنان کوتاهی، ضمن اظهار تأسف از وقوع حادثه سیل در شهرستان‌های مختلف استان‌های هرمزگان، مازندران، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان، از دولت و کمیسیون‌ عمران مجلس درخواست کرد که برای رفع مشکلات آسیب‌دیدگان این حادثه، اقدام اساسی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha