هشدارها تكراری است، اما باید بازهم تكرار شود، مثل هر سال تا اگر شده یک نفر هم از تعداد آسیب دیدگان کم شود.

توصیه‌های كارشناسان برای كاهش آسیب‌های چهارشنبه‌سوری

در حالی‌كه مطابق اعلام پزشكی قانونی، در سال گذشته 8 نفر در حوادث چهارشنبه سوری جان خود را از دست دادند، آمارهای اورژانس نشان می‌دهد بیشترین گروه آسیب‌دیده در حوادث چهارشنبه سوری، گروه سنی ۱۶ تا ۲۳ سال، سپس گروه سنی ۸ تا ۱۵ سال و بعد از آن گروه سنی ۱۶ تا ۱۹ سال قرار دارند.

كارشناسان می‌گویند سوختگی‌های ناشی از بازی با مواد محترقه خطرناك در چهارشنبه‌سوری دارای دو نوع عوارض هستند.

برخی از آنها به عنوان عوارض زودرس مطرح هستند و برخی در درازمدت بر افراد عوارض ایجاد می‌كند‌.‌ قطع عضو بدن از عوارض زودرس سوختگی‌ها است. عفونت ثانویه در محل زخم ناشی از سوختگی یك عارضه زودرس دیگر است.

آسیب‌های چشم

كوری چشم در صورت اصابت مستقیم تركش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه یكی از مواردی است كه زیاد در چهارشنبه سوری دیده می‌شود. میزان كوری‌های ایجاد شده به حدی است كه عنوان نابینایی در چهارشنبه سوری را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار موجود 44 درصد از آسیب‌هایی كه در این مراسم وارد می‌شود، در چشم راست، 37 درصد در چشم چپ و 19درصد در هر دو چشم است، كه 26 درصد آسیب‌ها به دلیل نارنجك، 51 درصد به دلیل سیگارت و 6 درصد نیز به علت فشفشه اتفاق می‌افتد. همچنین 58 درصد آسیب‌دیدگان مردانی با میانگین سنی 17 سال بوده‌اند.

مراجعه سریع به چشم پزشك در صورت برخورد هر شیئی با چشم می‌تواند شدت ضایعه را كاهش دهد. در موارد خفیف با انجام مراقبت‌های طبی یا انجام اعمال جراحی می‌توان بینایی فرد را به او بازگرداند ولی متاسفانه در موارد شدید چاره‌ای جز تخلیه چشم باقی نمی‌ماند.

بعد از هر گونه آسیب به چشم تنها كاری كه باید بكنید آن است كه چشم را با یك كاور ، بدون آنكه با خود چشم آسیب دیده تماس داشته باشد بپوشانید و بیمار را سریعاً به یك مركز چشم‌پزشكی بفرستید.

مراكز تخصصی چشم پزشكی در تهران عبارتند از: بیمارستان فارابی(خیابان كارگر، نبش میدان قزوین)، بیمارستان امام حسین(ع)(خیابان نظام‌آباد)، بیمارستان لبافی نژاد(خیابان پاسداران.)

ضایعات پوستی و ریوی

كارشناسان می‌گویند هیچ ماده شیمیایی غیرخطرناكی وجود‌ ‌ندارد‌. ‌نیترات پتاسیم، كلرات باریم،‌ ‌ارسنیك، نیترات سالیسیوم و پركلرات پتاسیم به كار رفته در مواد محترقه و منفجره به‌ ‌علت تركیب با اكسیژن و كربن همگی به نوعی خطرناك هستند و ممكن است حتی هنگام كار و‌ ‌تهیه، عوارضی را برای كارگران به همراه داشته باشد‌.

‌به عنوان مثال مواد شیمیایی‌ ‌با پایه كلروكلرات به لحاظ درجه آتش‌گیری بسیار پایین ناراحتی‌های پوستی - ریوی‌ ‌ایجاد می‌كند؛ حتی در مقیاس بالاتر آثار خونی را بجا می‌گذارند.

دردهای شكمی،‌ ‌سرگیجه، حالت استفراغ و اسهال و در برخی موارد ناراحتی‌های تنفسی پیشرفته از آثار‌ ‌این مواد شیمیایی برای تولید كنندگان است‌. تماس با‌ ‌تركیبات نیتراته سبب خوردگی پوست می‌شود.

حساسیت‌های پیشرفته بر روی غشای پوستی و حتی در صورت جذب از راه پوست سوختگی‌های‌ ‌پیشرفته پوست از عوارض تركیبات نیتراته است‌. ‌تنفس پودرهای گوگردی هم آثار تنفسی، سرفه‌های‌ ‌شدید و تنگی نفس را در پی دارد.

در صورتیكه مواد شیمیایی با پوست شما برخورد كرد بلافاصله آن را با آب فراوان شستشو دهید و به یك مركز درمانی مراجعه كنید.

كمك‌های اولیه

پزشكان می‌گویند‌ اگر پس از شنیدن صدای بلند ناهنجار دچار تپش قلب یا وزوزگوش یا كاهش شنوایی و علا‌یمی شبیه این شدید، تنها كاری كه باید بكنید این است كه در یك فضای آرام استراحت كنید.

در صورتی كه علا‌یم بیش از 42ساعت ادامه یافت به پزشك مراجعه كنید. زنان باردار بهتر است در این شب به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند چون شوك ناشی از انفجارهای مواد محترقه باعث سقط جنین می‌شود.

همچنین پزشكان توصیه می‌كنند از جمله راههای به حداقل رساندن جراحات می‌توان به دور کردن بیمار از منبع ایجاد ضایعه، متوقف ساختن روند سوختگی (با لحاف یا پتو یا کت ، با آب، غلطاندن روی زمین) در آوردن تمامی لباس‌ها و محل‌های چسبیده را قیچی کردن، درآوردن تمامی زیور آلات و سرد کردن سریع با آب تمیز در طی 10 تا 15 دقیقه اول اشاره کرد.

هدف از درمان سوختگی به حداقل رساندن ریسک عفونت، التیام بخشیدن هر چه سریع‌تر زخم، حفظ کردن حرکات فیزیکی اعضاء، به حداقل رساندن ناهنجاری‌ها از نظر زیبایی و باز گردانیدن هرچه سریع‌تر نو توانی فیزیکی و روحی و اجتماعی بیمار است.

آماده‌باش اورژانس

رییس اورژانس كشور، گفته است برای ارائه خدمات در چهارشنبه آخر سال، حدود 2 هزار و 25 دستگاه آمبولانس و یك هزار و 231 پایگاه آماده‌‏باش خواهند بود.

‌‏برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی شب چهارشنبه سوری، نیروی انتظامی،‌‏ آتش‌‏نشانی، واحدهای امدادی و بیمارستان‌‏ها هم آمادگی دارند.

اورژانس حدود 9 هزار نفر از پرسنل خود را برای ارائه خدمت آماده كرده و حدود 50 هزار نیروی بیمارستان هم به آنان كمك می‌‏كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha