باز هم مسوولان دولتی اعلام کرده‌اند که ذخایر در انبارها زیاد است و مردم اصلا نگران نباشند چون ظرفیت افزایش قیمت اصلا وجود ندارد. عرضه کالا در بازار مازاد بر تقاضاست و نه فقط برای شب یلدا کالاهای پرتقاضای مردم یعنی میوه، برنج، روغن، شکر و حبوبات به میزان زیاد تامین و عرضه شده است بلکه تا پایان سال هم افزایش قیمتی نخواهیم داشت. این اظهار نظر را قاسمعلی، حسنی عضو هیات‌مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی بیان کرده و گفته همچنان عرضه کالاها مازاد بر تقاضاست و شهروندان هم دنبال خریدهای فله‌ای و انبوه نیستند.

سلامت نیوز: باز هم مسوولان دولتی اعلام کرده‌اند که ذخایر در انبارها زیاد است و مردم اصلا نگران نباشند چون ظرفیت افزایش قیمت اصلا وجود ندارد. عرضه کالا در بازار مازاد بر تقاضاست و نه فقط برای شب یلدا کالاهای پرتقاضای مردم یعنی میوه، برنج، روغن، شکر و حبوبات به میزان زیاد تامین و عرضه شده است بلکه تا پایان سال هم افزایش قیمتی نخواهیم داشت. این اظهار نظر را قاسمعلی، حسنی عضو هیات‌مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی بیان کرده و گفته همچنان عرضه کالاها مازاد بر تقاضاست و شهروندان هم دنبال خریدهای فله‌ای و انبوه نیستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در ادامه نوشت: وی چند روز پیش گفته است که مردم از خریدهای فله‌ای و انبوه خودداری می‌کنند چون عرضه کافی وجود دارد بنابراین خریدهای خرد و تازه را در اولویت قرار می‌دهند و دیگر خانه‌ها انبار کالاها نیست، چون عرضه کالاها فراوان است و در حال حاضر مشکل تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان، یافتن مشتری است.
اما نکته‌ای که مسوولان به آن توجه ندارند این است که قدرت خرید مردم به قدری پایین آمده است که حتی مواد غذایی مورد نیاز خود را با سختی و مشقت فراوان تهیه و حتی گاهی از خرید برخی مواد غذایی صرف نظر می‌کنند تا بتوانند از پس خرج و مخارج روزانه خود برآیند. بنابراین آنچه باعث کاهش تقاضا و رکود شده ‌کاهش قدرت خرید مردم است.
در حال حاضر علاوه بر گرانی بسیاری از کالاهای غیر‌ضروری، قیمت مواد‌غذایی و خوراک مایحتاج روزانه مردم هم روند صعودی دارد و درد دل اقشار کم‌درآمد جامعه بیانگر این است که سفره معیشتی آنها کوچک شده است. به این صورت که قیمت‌ها در بازار رشد می‌کند و این گرانی‌ها گاهی با شتاب و گاهی با کندی مواجه است اما هیچ‌وقت ثبات پیدا نمی‌کند. از همین رو مردم می‌گویند که محال است قیمت چیزی از سبد معیشتی کاهش یابد یا به قیمت‌های چند سال قبل خود بازگردد.


شگرد مسوولان
از سوی دیگر مسوولان دولتی بابت کاهش نرخ تورم احساس موفقیت می‌کنند اما واقعیت بازار این است که هنوز به قدرت خرید مردم اضافه نشده است و سفره‌های اقشار کم‌درآمد روز به روز کوچک‌تر می‌شود اما در این میان مسوولان مربوطه برای ایجاد آرامش در بازار از شگردهایی استفاده می‌کنند.
یکی از شایع‌ترین این شگردها این است که هر چند وقت یکبار قیمت برخی کالاها به یکباره 50 تا 100 درصد گران می‌شود و سپس درصد ناچیزی از قیمت آن کالا کاهش پیدا می‌کند و اعلام می‌کنند که فلان کالا ارزان شده است. حتی بارها کاهش قیمت 100 تومانی یک کالا سوژه تبلیغاتی برخی از مسوولان بوده است در صورتی که گرانی‌های به یکباره چند هزار تومانی را با دلیل‌های پیش پا افتاده، رفع و رجوع می‌کنند.همچنین این شگرد به ویژه در برخی روزهای پر‌تقاضای سال مانند شب عید از سوی مقامات دولتی مطرح می‌شود و آنها ادعا می‌کنند که ذخیره برخی از کالاها و مواد‌غذایی به مقدار کافی وجود دارد و تدارک دیده شده است تا با قیمت‌های مناسب در بازار عرضه شود اما پس از آن، قیمتی که در بازار مشاهده می‌شود، ‌بسیار متفاوت با اظهارات مسوولان است و به اندازه‌ای بالا است که برخی مردم حتی توان خرید مواد‌غذایی مورد نیاز خود را هم ندارند و در این میان فقط دلالان در بازارهای مختلف از شرایط استفاده کرده و سودهای کلان را به جیب می‌زنند.


آنچه آمار می‌گوید
بانک مرکزی نیز هر هفته گزارشی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران ارائه می‌دهد که آخرین گزارش این بانک برای 22 آبان‌‌ماه سال‌جاری حاکی از آن بود که نسبت به هفته گذشته نرخ چهار گروه مواد خوراکی ثابت بود، نرخ پنج گروه دیگر افزایش و تنها قیمت دو گروه کاهش یافت.همچنین نرخ تغییر قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل معادل 7/6 درصد، برنج 5/6 درصد، حبوب 3/23درصد،‌ گوشت قرمز 5/6 درصد، گوشت مرغ 2/3 درصد، تخم مرغ 2/4 درصد و قند و شکر 3/10 درصد و روغن نباتی 7/0 درصد رشد داشته است.از سوی دیگر تغییرات قیمت ۲۵ محصول کشاورزی از سوی مرکز آمار ایران گویای آن است که محصولات کشاورزی که بیشتر در سبد خانوار قرار می‌گیرند و جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شوند نسبت به سال گذشته گران‌تر شدند.


تغییرات قیمت محصولات کشاورزی
بر اساس گزارش مرکز آمار، در فصل تابستان ۱۳۹۴، قیمت فروش یک کیلوگرم گندم نسبت به تابستان ۹۳، افزایشی برابر 70/9 درصد داشته است. در زمان یادشده، قیمت فروش یک کیلوگرم جو 2/3 درصد نسبت به فصل مشابه سال ۹۳ افزایش داشته است.
قیمت فروش یک کیلوگرم شلتوک 9/13 درصد نسبت به فصل مشابه سال ۹۳ افزایش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم نخود در فصل تابستان ۱۳۹۴ در کل کشور نسبت به فصل مشابه ۹۳ افزایشی برابر با 1/32 درصد داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم عدس در کل کشور نسبت به تابستان ۹۳ با افزایشی معادل 9/26 درصد روبه‌رو بوده است.
قیمت فروش یک کیلوگرم هندوانه نسبت به فصل مشابه ۹۳، کاهشی برابر با 2/35 درصد داشته است.در فصل مورد بررسی قیمت فروش یک کیلوگرم خربزه نسبت به تابستان ۹۳ با کاهشی معادل 8/22 درصد روبه‌رو بوده است.
قیمت فروش یک کیلوگرم خیار نسبت به تابستان ۹۳ با کاهشی معادل 8/12 درصد روبه‌رو بوده است.قیمت فروش یک کیلوگرم سیب‌زمینی نسبت به سال ۹۳ معادل 1/23 درصد کاهش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی در تابستان ۹۴ نسبت به تابستان ۹۳ معادل 6/11 درصد افزایش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم بادمجان نسبت به تابستان ۹۳ معادل 9/33 درصد افزایش داشته است.در فصل مورد بررسی قیمت فروش یک کیلوگرم پیاز در فصل تابستان ۱۳۹۴ نسبت به تابستان ۹۳ معادل 4/25 درصد کاهش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم یونجه نسبت به تابستان ۹۳ معادل 3/31 درصد افزایش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم کاه نسبت به تابستان ۹۳ معادل 0/2 درصد کاهش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم زردآلو نسبت به تابستان ۹۳ با کاهشی معادل با 0/1 درصد روبه‌رو بوده است.قیمت فروش یک کیلوگرم هلو نسبت به تابستان ۹۳ معادل 3/8 درصد افزایش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم آلبالو نسبت به تابستان ۹۳ برابر با 7/2 درصد کاهش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم گیلاس نسبت به تابستان ۹۳ با افزایشی معادل با 9/23 درصد روبه‌رو بوده است.
قیمت فروش یک کیلوگرم سیب درختی نسبت به تابستان ۹۳ معادل 9/8 درصد کاهش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم انگور نسبت به تابستان ۹۳ معادل 2/1 درصد افزایش داشته است.در فصل مورد بررسی قیمت فروش یک کیلوگرم گوسفند و بره به صورت زنده نسبت به تابستان ۹۳، 8/1 درصد افزایش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم گاو کمتر از دو سال پرواری به صورت زنده نسبت به تابستان ۹۳، 9/2 درصد افزایش داشته است.قیمت فروش یک کیلوگرم پشم گوسفند (شسته نشده) نسبت به تابستان ۹۳ با کاهشی معادل 8/7 درصد روبه‌رو بوده است.قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گوسفند به صورت چرخ‌نکرده نسبت به تابستان ۹۳ با افزایشی برابر 1/26 درصد روبه‌رو بوده است.قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گاو نسبت به تابستان ۹۳ با کاهشی معادل 1/4 درصد مواجه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha