قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، عنوان کرد: وزارت بهداشت قصد دارد با تربیت کمک پرستار جایگاه پرستاران را خدشه‌دار سازد و تقاضا برای فعالیت آنها را در بیمارستان‌ها محدود کند و ارزش خدمات آنها را کاهش دهد.

تجمع دانشجویان پرستاری مقابل وزارت بهداشت/نظام پرستاری موافق تربیت کمک پرستار نیست

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، عنوان کرد: وزارت بهداشت قصد دارد با تربیت کمک پرستار جایگاه پرستاران را خدشه‌دار سازد و تقاضا برای فعالیت آنها را در بیمارستان‌ها محدود کند و ارزش خدمات آنها را کاهش دهد.

محمد شریفی مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا در اعتراض به تصمیمات اخیر معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص پرستاران، گفت: وزارت بهداشت به بهانه کمبود کادر پرستاری آموزش و تربیت پرستاران را به بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با نظارت دانشگاه‌های پرستاری واگذار کرده است و این در حالی است که در فراخوان اخیر سازمان نظام پرستاری حدود هفت هزار پرستار از مقاطع مختلف PHD، کارشناسی ارشد و ارشد و بهیار اعلام آمادگی برای همکاری کرده‌اند. بنابراین وزارت می‌تواند به جای تربیت فله‌ای پرستار اقدام به جذب پرستاران بیکار کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری، افزود: وزارت بهداشت صراحتا اعلام کرده است که کمبود نیروهای پرستاری در مراکز درمانی کشور مشهود است و به تربیت فله‌ای پرستاران می‌پردازد اما از طرف دیگر ما شاهد آن هستیم که در برخی استان‌ها پرستاران را اخراج می‌کنند. برای مثال هفته گذشته حدود 100 پرستار که دارای سابقه فعالیت خوبی بودند در استان کرمان اخراج شدند.

شریفی مقدم با تاکید براینکه وزارت بهداشت در خصوص پرستاران نیتِ خیر ندارد، عنوان کرد:180 دانشگاه پرستاری در کشور وجود دارد و سالانه 9 هزار پرستار فارغ التحصیل می‌شوند پس وزارت بهداشت بهتر است به جای تربیت پرستار در بیمارستان‌ها فضای شغلی را برای فارغ التحصیلان فراهم کند و دانشگاه‌ها را برای آموزش مناسب پرستاران بهسازی کند زیرا در غیر این صورت در آینده با معضل پرستار بیکار مواجه می‌شویم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی محیط مناسبی برای آموزش و تربیت پرستاران نیست، گفت: این مساله موجب می‌شود پرستار بعد از فارغ التحصیلی تا پایان دوره خدمت در همان بیمارستان مشغول به فعالیت باشد که این موضوع باعث می‌شود پرستار مطیع امر آنها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بخش دیگری از اعتراضات پرستاران برای تربیت کمک پرستاران است.

شریفی مقدم، تصریح کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده برای انجام اقدامات اولیه بیماران که در حیطه وظایف پرستاران نیست، کمک پرستار تربیت کند و این در حالی است که حدود 70 هزار بهیار بیکار در کشور وجود دارد، پس اگر وزارت بهداشت قصد کمک به بیماران را دارد این افراد را جذب کند.

وی افزود: اما وزارت بهداشت با بی‌توجهی به بهیاران بیکار، 13 شرح وظیفه را به وظایف بهیاران اضافه کرده‌اند و دوره‌ای را بنام کمک پرستاری تعریف کرد که از وظایف اضافه شده می‌توان به دادن دارو و یا تزریق انسولین اشاره کرد که انجام اینها توسط کمک پرستاران بسیار خطرآفرین است زیرا باید توسط یک فرد تحصیل کرده که تمام عواقب و تاثیرات آن را می‌داند ارائه شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت قصد دارد با تربیت کمک پرستار جایگاه پرستاران را خدشه‌دار سازد و تقاضا برای فعالیت آنها را در بیمارستان‌ها محدود کند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان پرستاری صبح امروز (سه شنبه) در اعتراض به تصمیمات اخیر وزارت بهداشت در مقابل وزارتخانه تجمع کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha