سلامت نیوز: مدیر روابط عمومی موسسه سیمای سبز رهایی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به اچ آی وی از سطح درآمدی مناسبی برخوردار نیستند، از وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست زمینه‌های ایجاد اشتغال و بهبود خدمات درمانی را برای مبتلایان به اچ‌آی‌وی فراهم کنند.

بهاره چیت ساز مدیر روابط عمومی موسسه سیمای سبز رهایی در گفت‌وگو با آنا، گفت: در این مرکز به حدود 160 تن از افراد تحت پوشش خود سبد کالا، امکانات تفریحی و آموزشی و رفاهی ارائه می‌کنیم و براساس پرونده هریک از این افراد برنامه‌های آموزشی و درمانی و حمایتی خاصی را در نظر می‌گیریم.

وی با بیان اینکه مبتلایان به اچ آی وی از سطح درآمدی بالایی برخوردار نیستند،‌ افزود: با توجه به بیماری این افراد طبیعتا از توان جسمی و فیزیکی پایینی برخوردارند و نمی‌توانند مانند یک فرد عادی و سالم 8 ساعت کار کنند. بنابراین باید مشاغلی را مناسب وضعیت جسمی این افراد در نظر گرفت. چرا وزارت کار و رفاه اجتماعی طرحی را برای اشتغال بیماران خاص مانند مبتلایان به اچ آی وی در نظر نمی گیرد که به عنوان مثال ساعت کاری آنان سه ساعت در روز باشد، ولی حقوق کافی را بگیرند؟

چیت ساز یادآور شد: در آینده‌ای نزدیک می‌خواهیم با وزیر کار و رفاه اجتماعی جلسه‌ای داشته باشیم تا پیشنهاد و درخواست ایجاد شغل برای مبتلایان به اچ آی وی را مطرح کنیم. زیرا تا کی سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند از طریق جمع آوری کمک مالی از خیرین تامین کند؟ بنابراین باید این افراد توانمند وارد چرخه کار شوند زیرا سازمان‌های مردم نهاد به تنهایی نمی‌توانند هزینه‌های درمانی و معیشتی افراد تحت پوشش را تامین کنند.

وی همچنین از وزارت بهداشت خواست با انعقاد قراردادهای سه جانبه با مراکز درمانی و سازمان‌های مردم نهاد باری از دوش این بیماران بردارند زیرا وزارت بهداشت می تواند فضای لازم برای مراکز درمانی در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار دهد و با اختصاص مدت زمانی مشخص در هفته به ویزیت رایگان بیماران مبتلا به اچ آی وی به سازمان‌های مردم نهاد کمک کند تا بودجه و منابع مالی این سازمان‌ها بر روی بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی این افراد متمرکز شود و برنامه‌های تفریحی و آموزشی بیشتری برای مبتلایان در نظر بگیریم زیرا این افراد به روحیه و شادی بیشتر نیاز دارند.

چیت ساز تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی و ایجاد برنامه‌های فرهنگی آموزشی در افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری اچ آی وی گام برداریم تا نسبت به مبتلایان به اچ آی وی انگ زدایی صورت گیرد زیرا مردم هنوز فرد مبتلا به با اچ آی وی را گناهکار می‌دانند در حالی که بسیاری از این افراد گناهی ندارند و از طریق همسر و یا استفاده از سرنگ مشترک به این بیماری مبتلا شده اند اما ذهنیت بسیاری از مردم این است که بیمار مبتلا به اچ آی وی بر اثر رفتارهای پرخطر جنسی مبتلا شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha