سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1693

بیمارستان شهید اكبرآبادی در جنوب تهران به عنوان اولین مركز زایمان بدون درد ایران اعلام شد.

اولین مركز زایمان بدون درد در كشور راه‌اندازی شد
به گزارش سلامت نیوز،محسن فكرت، رئیس بیمارستان اكبر آبادی در مراسم افتتاح مركز زایمان بدون درد این بیمارستان، افزود: بیماستان اكبر‌ آبادی با نیم قرن سابقه تا سالهای گذشته كه هنوز سزارین به عنوان روش متداول زایمان در نیامده بود در زمینه زایمان طبیعی حرف اول را در خاورمیانه می‌زد و هنوز هم جز مطرح ترین مراكز زایمان كشور و منطقه است.
وی اضافه كرد: به طور كلی باید بیش از 95 درصد زایمانها به طور طبیعی انجام شود، عمل سزارین برای زایمان یك روش غیر طبیعی است كه علاوه بر عوارض جانبی آن به علت طولاتی بودن دوره نقاهت مادر، پس از عمل جراحی سزارین، مادر به خصوص اگر مجبور به كار باشد برای امرار معاش با مشكل مواجه می‌شود و این مسئله در مناطق جنوبی تهران یك مسئله مهم است.
وی گفت: در زمان حاضر روزانه 50 زایمان در این مركز انجام می‌شود، این مركز به توصیه و انتخاب وزارت بهداشت از اجرای طرح زایمان بدون درد استقبال كرد اما برای ادامه كار نیازمند حمایت مادی، معنوی و افزایش پرسنل بهداشتی- درمانی در این مركز هستیم.
لیلا هادی پور جهرمی، كارشناس ارشد اداره سلامت مادران وزارت بهداشت نیز در این مراسم در گفت و گو با خبرنگار فارس و ایسنا، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر به علت پیشرفت نكردن روشهای زایمان طبیعی در كشور حدود نیمی از زایمانها در كشور(6/40 درصد به طور متوسط) به روش سزارین انجام می‌شود و البته این میزان در بیمارستانهای خصوصی بالاتر است.
وی افزود: با این وجود اكنون روشهای زایمان بدون درد در اكثر كشورهای پیشرفته جایگزین سزارین شده است و عوارض بسیار كمتری را برای ماداران دارد ما نیز با وجود عقب ماندگی كه در این زمینه داشتیم از سال 81 به فكر اجرای روشهای زایمان بدون درد در كشور افتادیم.
وی گفت: برای اجرای این روش اكنون حدود 15 كارشناس مامایی در كشور روشهای جدید زایمان بدون درد را فراگرفته‌اند و به تدریج این روشها را آموزش می‌دهند، برای اجرای این روش كتابهایی تدوین و كلاسهایی برای مادران و همسرانشان پیش‌بینی شده است كه مادران با شركت در این كلاسها با روشهای مختلف زایمان بدون درد آشنا می‌شوند و می‌توانند به دلخواه یكی از این روشها را انتخاب كنند.
هادی پور اضافه كرد: روشهای زایمان بدون درد دو دسته هستند كه شامل روشهای دارویی و غیر دارویی است، در روش دارویی از داروی اپیدورال، بی حسی از ناحیه كمر و استنشاقی استفاده می‌شود و از جمله روشهای غیر دارویی، زایمان در آب، ماساژ درمانی و رایحه درمانی است و به طور كلی 33 روش زایمان طبیعی بدون درد وجود دارد كه مادران می‌توانند به دلخواه یكی از آنها را انتخاب كنند.
وی افزود: در این كلاسها علاوه بر مادر یك نفر همراه نیز با معرفی مادر شركت می‌كند كه بهتر است همسر مادر باشد و این فرد به عنوان حامی مادر تا زمان زایمان در كنار اوست.
وی گفت: بیمارستان اكبر آ‌بادی تهران اكنون به عنوان اولین مركز زایمان بدون درد در كشور معرفی می‌شود و تا خرداد سال آینده این روش در حدود 8 مركز بهداشتی- درمانی و بیمارستان كشور اجرایی می‌شود و تلاش می‌كنیم این روش در سال 87 كشوری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha