رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: لامپهای کم مصرف جیوه ای هنگام شکستن گاز جیوه منتشر می کنند و خطرناک هستند بنابراین وزارت بهداشت خواهان ممنوعیت تولید این نوع لامپهاست.

سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: لامپهای کم مصرف جیوه ای هنگام شکستن گاز جیوه منتشر می کنند و خطرناک هستند بنابراین وزارت بهداشت خواهان ممنوعیت تولید این نوع لامپهاست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،خسرو صادق نیت افزود: لامپهای کم مصرف جیوه ای، لامپهایی هستند که بیشترین تعداد تولید و مصرف را در کشور دارند،اشکال این لامپها این است که اگر در آنها شکستگی ایجاد شود، گاز جیوه متصاعد می کنند که خطرناک است.وی گفت: گاز جیوه متصاعد شده از این لامپها هنگام شکستگی، از طریق لوله های تنفسی در بدن جذب می شوند و می توانند روی سیستم عصبی تاثیر منفی بگذارند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: با توجه به خطرات این نوع لامپها برای سلامت مردم، توصیه وزارت بهداشت این است که تولید آنها در کشور متوقف شود.

وی گفت: تا زمانی که در لامپهای کم مصرف جیوه ای شکستگی ایجاد نشده باشد، خطری ندارند اما اگر بشکنند، باید بلافاصله آنها در یک کیسه نایلونی قرار داده، از محیط خانه و مکان بسته خارج کرد، همچنین باید پنجره ها برای مدتی باز باشد تا گاز جیوه از محیط خارج شود.

صادق نیت افزود: البته میزان جیوه این لامپها زیاد نیست و یکبار قرار گرفتن در معرض گاز جیوه آنها خیلی نگران کننده نیست اما اگر تکرار شود، می تواند خطرناک باشد.رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: بیشترین نگرانی وزارت بهداشت، خطراتی است که سلامت کارگرانی را تهدید می کند که در کارخانه تولید این نوع لامپها کار می کنند، زیرا این کارگران مدت زمان طولانی با جیوه سر و کار دارند.

وی گفت: نگرانی دیگر این است که ممکن است کارخانه های تولید لامپهای کم مصرف و کارخانه های دیگری که از جیوه استفاده می کنند، فاضلابشان را که حاوی جیوه است وارد آبهای جاری کنند و این مسئله باعث جذب جیوه در ماهی ها بشود.

صادق نیت اضافه کرد: آلوده شدن ماهی ها به جیوه در تمام دنیا یک مسئله مهم و تهدید کننده سلامت است به همین علت وزارت بهداشت با همکاری دستگاههای دیگر از ورود ماهی های خارجی که به جیوه آلوده هستند، جلوگیری می کند و در مورد ماهی های داخلی نیز نظارت وجود دارد که میزان باقیمانده جیوه از حد مجاز بشتر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha