سلامت نیوز:دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران، اضافه وزن و چاقی را مشکل اساسی جوامع امروزی دانست و گفت: این مشکل حدود 25 میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی از هر سه نفر یک تن را درگیر کرده است.

دکتر شهرام علمداری دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران اظهار کرد: 47 درصد مردان و بیش از 50 درصد زنان بالای 20 سال ساکن شهرها و همچنین 15درصد کودکان ایرانی به درجاتی از اضافه وزن و یا چاقی مبتلا هستند و این میزان هر سال رو به افزایش است.
وی در مورد علت تفاوت میزان ابتلای دو جنس زن و مرد به چاقی و اضافه وزن گفت: تحرک کمتر، مصرف تغذیه نامناسب، شهرنشینی، استرس، اختلالات متابولیک و همچنین بالا بودن مقاومت به هورمون انسولین در زنان را می توان از علل پرشمارتر بودن زنان چاق در قیاس با مردان چاق برشمرد.
علمداری در مورد علل اصلی بروز چاقی اظهار کرد: در بیشتر موارد ریشه اصلی چاقی تشخیص داده نمی شود؛ به عنوان مثال افرادی که تیروئید دارند علت چاقی خود را کم کاری تیروئید می دانند، در حالی که این مساله ارتباطی با چاقی مفرط ندارد.
وی افزود: در عصر حاضر، سبک زندگی شهرنشینی و استرس های ناشی از آن، کم تحرکی، مصرف رژیم های غذایی نامناسب و پرکالری و اختلالات متابولیک به عنوان عامل اصلی بروز چاقی در جوامع مختلف شناخته می شود؛ بنابراین افراد برای رفع این مشکل باید سبک زندگی خود را اصلاح کنند و ورزش را در اولویت امور روزانه خود قرار دهند.
علمداری استفاده از روش هایی مانند لیزر درمانی برای رفع چاقی را بی اثر دانست و اظهار کرد: استفاده از لیزر، درمانی مکمل برای چاقی است و بیشتر برای زیباسازی به کار می رود؛ افرادی که از لیزر درمانی استفاده می کنند پس از شش ماه تا یک سال دارای وزن قبلی و حتی در بسیاری از موارد سگین وزن تر از قبل می شوند.
وی افزود: جراحی های زیبایی نیز به عنوان درمان مکمل به شمار می روند، بنابراین لازم است که علت اصلی بروز چاقی و اگر اختلالی وجود دارد نوع اختلال متابولیک موثر در این مساله را شناسایی کرد و در راستای رفع آن قدم برداشت.
دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران یکی از موثرترین راه های پیشگیری از بروز چاقی را توجه به رژیم غذایی و پیشگیری از بروز چاقی در کودکی عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از افراد از کودکی دچار چاقی بوده اند و به دلیل بی توجهی به رفع آن، در دوران بزرگسالی با مشکلات و بیماری های متعدد متابولیک مانند فشارخون بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت مواجه می شوند.
علمداری با تاکید بر ضرورت توجه به چاقی در کودکان اظهار کرد: در سال های اخیر با همکاری وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزش و پرورش در تمام استان ها تحقیقی در زمینه تغذیه دانش آموزان صورت گرفت و در نتیجه آن بخشنامه ای به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد مبنی بر این که در بوفه های مدارس به جای مواد پرکالری و چیپس و پفک، غذاهای مقوی ارائه شود و همچنین بوفه مدارس به مرکز تغذیه سالم تغییر نام دهد.
وی افزود: همچنین مقرر شد که زنگ ورزش به بهانه های مختلف حذف نشود و در این زنگ، دانش آموزان به انجام ورزش های همگانی تشویق شوند و از ورزش های تخصصی و سختگیرانه پرهیز شود.
علمداری با تاکید بر لزوم نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در مدارس کشور، اظهار کرد: در اوایل، موارد این بخشنامه به خوبی اجرا شد اما به تدریج اجرای آن کمرنگ شد بنابراین لازم است که بر اجرای آن نظارت کافی صورت گیرد.
پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با تمرکز بر موضوع کودکان و نوجوانان و تکیه بر ورزش و تغذیه به عنوان عوامل پیشگیری از 25 تا 27 آذرماه در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha