متخصصان تغذیه می‌گویند:برای مقابله با آنفلوانزا، مردم باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند و این مهم با تغذیه مناسب، سالم و متنوع ،امکان پذیراست.

رژیم غذایی مورد تاکید متخصصان برای مقابله با آنفلوآنزا

سلامت نیوز: متخصصان تغذیه می‌گویند:برای مقابله با آنفلوانزا، مردم باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند و این مهم با تغذیه مناسب، سالم و متنوع ،امکان پذیراست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،این روزها شیوع آنفلوانزا دربرخی از استان‌های كشور سبب فوت چند تن از هموطنان‌مان شده و عده‌ای دیگر را خانه‌نشین و بیمار كرده است. البته در كرمان مدارس را هم به تعطیلی كشاند. متخصصان تغذیه معتقد هستند كه یكی از اساسی‌ترین راه‌های مقابله با بیماری آنفلوانزا آن است كه مردم با تغذیه مناسب، سیستم ایمنی خود را تقویت و بدین ترتیب از خود در مقابل این بیماری محافظت بیشتری كنند.

دكتر منصور رضایی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می‌گوید: تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند انسان را در برابر تمام عوامل بیماری‌زا محافظت و به مقابله با ویروس‌ها و آلاینده‌های محیطی كمك كند.

این استاد دانشگاه به مردم توصیه می‌كند برای تقویت سیستم ایمنی خود، مواد غذایی حاوی ویتامین ‍ث  مصرف كنند چرا كه نقش این ویتامین در تقویت سیستم دفاعی بدن مؤثر شناخته شده است. مصرف مواد خوراكی حاوی ویتامین ث، تولید آنتی‌بادی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند.

ویتامین ث برای ایجاد مقاومت در برابر عفونت، افزایش جذب کلسیم، منگنز و آهن در بدن حیاتی است. این ویتامین در سبزیجات و میوه‌هایی مانند جعفری، بروکلی، فلفل سبز، توت فرنگی، پرتقال، طالبی، کیوی، آب لیمو، گل کلم، کلم پیچ وجود دارد.

او می‌گوید: این روزها مردم بیشتر انواع مركبات شامل پرتقال، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت را مصرف می‌كنند. البته خرمالو هم كه میوه فصل است فراموش نشود.

رضایی خاطرنشان می‌كند: مردم این روزها لبنیات، بیشتر مصرف كنند به خصوص ماست و شیر البته ترجیحا شیر كم چرب.

این متخصص تغذیه برمصرف ماهی هم بسیار تاكید می‌كند و می‌گوید مصرف ماهی در چنین شرایطی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك كند.

او می‌گوید: مخلوط عدس با سیب زمینی نیز بسیار مفید است. مادران برای فرزندان خود این روزها عدسی بپزند. نخود، لوبیا و سویا هم در سفره غذای ایرانی‌ها این روزها بیشتر از قبل دیده شود. مردم آش و سوپ و به طور كلی غذاهای آبكی بیشتر مصرف كنند.

دكتر رضایی بر نوشیدن مایعات بسیار تاكید و خاطرنشان می‌كند: نوشیدن آب و مایعات به‌ میزان كافی می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت كند چرا كه آب و مایعات می‌توانند مواد سمی را از بدن دفع و خارج كنند و به تقویت عملكرد سلول‌ها كمك كنند.

دكترسید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی و نایب رییس انجمن علمی پیشگیری از چاقی نیز ابتدا به خواب به موقع و كافی در این ایام اشاره می‌كند و از مردم می‌خواهد برای اینكه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت كنند شب‌ها به موقع و زودتر بخوابند.

به گفته این متخصص تغذیه، خواب مناسب، سبب سازندگی و ترمیم سلول‌های از بین رفته بدن می‌شود و به عمل سم زدایی در بدن كمك می‌كند. هرچه افراد دیرتر بخوابند فعالیت‌های حیات بخش بدن كامل انجام نمی‌شود و بدن مستعد بیماری می‌شود.

مظهری از مردم می‌خواهد كه این روزها بیشتر بر رعایت غذای متناسب، متعادل، متنوع و سرشار از انواع ویتامین‌ها تاكید داشته باشند.

او از بین میوه‌های فصل بر مصرف انار و كیوی تاكید دارد و می‌گوید: مردم مصرف انار و كیوی را در این روزها فراموش نكنند چرا كه انار، آنتی اكسیدان دارد و كیوی هم سرشار از ویتامین ث است.

این متخصص تغذیه خاطرنشان می‌كند: مردم مركبات و سبزیجات رنگی مثل انواع فلفل‌های رنگی را بیشتر مصرف كنند.

پزشكان آكادمی علم تغذیه آمریكا هم معتقد هستند كه افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، مواد مغذی و خوراكی‌هایی همچون تخم‌مرغ، سویا، خشكبار، غذاهای دریایی و گوشت كه حاوی پروتئین هستند مصرف كنند تا خود را در برابر بیماری‌ها محافظت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha