تحقیقات نشان داده که اغلب شربت های دارویی کودکان حاوی افزودنی هایی است که استفاده از آنها در مواد غذایی و نوشیدنی های تهیه شده برای این گروه سنی ممنوع اعلام شده است.

نگرانی از استفاده از افزودنی ها در شربت کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، مجله تحقیقی - علمی "غذا"، چاپ بریتانیا، در گزارشی آورده که از 41 شربت دارویی ویژه کودکان زیر سه سال که مورد آزمایش قرار داده فقط یکی حاوی افزودنی نبوده است.

بنابر مقرارت بریتانیا، تولیدکنندگان مواد غذایی برای کودکان زیر سه سال اجازه ندارند از رنگ، مواد افزودنی و شیرین کننده ها در محصولات خود استفاده کنند. این در حالی است که استفاده از بیشتر مواد نگهدارده در مواد غذایی و نوشیدنی های کودکان زیر سه سال نیز ممنوع شده است.

تولیدکنندگان این نوع مواد غذایی تاکید دارند که مواد تولیدی آنها بدون خطر است.

آنها می گویند فقط از مواد افزودنی استفاده می کنند که از لحاظ تکنولوژیکی ضروری و همچنین بدون خطر برای سلامتی کودکان زیر سه سال محسوب می شوند.

اما، تحقیقات مجله "غذا" نشان داده که در همه شربت های دارویی کودکان از مواد رنگی "آزو"، مواد نگهدارنده بنزوئات و سولفات و همچنین مواد شیرین کننده استفاده شده است.

برخی از شربت های دارویی به مصرف کننده هشدار می دهند که افزودنی هایی که در این داروها به کار رفته ممکن است عوارض جانبی خطرزا داشته باشد.

عوارض جانبی که در دفترچه راهنمای این شربت ها قید شده شامل خارش پوست و چشم و اسهال می شود.

سخنگوی مجله "غذا"، که از سوی یک کمیته مستقل برای نظارت بر سلامت مواد غذایی در بریتانیا منتشر می شود، می گوید: "در حالی که بسیاری از کودکان می توانند این شربت ها را بدون خطر مصرف کنند، کودکانی هستند که در اثر مصرف آنها با مشکل آلرژی مواجه می شوند. تولیدکنندگان مواد دارویی کودکان می توانند از مواد طبیعی به جای این افزودنی ها استفاده کنند."

در مقابل، "انجمن تولیدکنندگان مواد دارویی که بدون نسخه پزشک ارائه می شوند"، می گوید: "بر خلاف مواد غذایی، مقدار افزودنی های استفاده شده در شربت های دارویی کودکان بسیار ناچیز است و این نوع شربت ها برای مدت کوتاهی مصرف می شود. بیشتر شربت های دارویی بدون افزودنی ها قابل تولید، نگهداری و توزیع نیستند. در ضمن مزه شربت ها خوب نیست پس به ویژه برای کودکان باید از شیرین کننده استفاده کرد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha