اصل ۷۶ قانون اساسی می‌گوید مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور كشور را دارد و بهارستان‌نشینان در دوره‌های مختلف مجلس به دفعات انگشت‌شمار از این حق خود استفاده كرده‌اند. چند وقتی هم هست كه قرعه به نام وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت خورده و تقاضای تحقیق و تفحص از این طرح بزرگ دولت یازدهم به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است. تحقیق و تفحص اما ظاهرا پیش از اعلام وصول این تقاضا به صورت موقت به حالت تعلیق درآمده و دلیل هم كوتاه بودن زمان باقی مانده از عمر مجلس نهم اعلام شده است.

آیا طرح تحول به ایستگاه مجلس می‌رسد؟

سلامت نیوز: اصل ۷۶ قانون اساسی می‌گوید مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور كشور را دارد و بهارستان‌نشینان در دوره‌های مختلف مجلس به دفعات انگشت‌شمار از این حق خود استفاده كرده‌اند. چند وقتی هم هست كه قرعه به نام وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت خورده و تقاضای تحقیق و تفحص از این طرح بزرگ دولت یازدهم به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است. تحقیق و تفحص اما ظاهرا پیش از اعلام وصول این تقاضا به صورت موقت به حالت تعلیق درآمده و دلیل هم كوتاه بودن زمان باقی مانده از عمر مجلس نهم اعلام شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه تعادل در ادامه نوشت: در واقع خبر تعلیق موقتی اجرای تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت و سایر موارد اعلام شده برای تحقیق و تفحص را محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام كرده و افزوده كه هیات رییسه مجلس تصمیم گرفته است كه دیگر تحقیق و تفحص جدید پذیرفته نشود و مجلس هم دستور كاری برای این موضوع ندارد. البته مدت كوتاهی پس از این گفته‌ها بود كه مجلس اعلام كرد تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت به هیات رییسه رسیده است. این اتفاق در روزهایی افتاد كه اختلافات بیمه‌یی وزارت بهداشت و وزارت رفاه بر سر مدیریت سازمان تامین اجتماعی به اوج خودش رسیده بود. داستان این اختلافات البته بسیار مفصل است و هنوز هم مشخص نیست كه ماجرا چه سرانجامی خواهد داشت. چیزی كه مهم است اما این است كه وزیر بهداشت به تازگی برای آغاز تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت اعلام آمادگی كرده و تلویحا هم گفته كه ایراد مجلسی‌ها به نحوه هزینه‌كرد 10درصد سهم طرح هدفمندی یارانه‌هاست كه تنها رقمی حدود 3000میلیارد تومان آن به بودجه وزارت بهداشت وارد می‌شود. نحوه تحقیق و تفحص در ماده 198 آیین‌نامه داخلی مجلس به این شكل طرح شده كه در اجرای اصل هفتاد و ششم قانون اساسی به استثنای دستگاه‌هایی كه زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری هستند، نمایندگان مجلس می‌توانند درخواست تحقیق و تفحص كنند. روند كار هم به این شكل است كه هر وقت نماینده‌یی تحقیق و تفحص در هر یك از امور كشور را لازم بداند درخواست خود را كتبا از طریق هیات رییسه مجلس به كمیسیونی كه امر مزبور در تخصص آن است، تقدیم می‌كند و كمیسیون اطلاعاتی كه در آن زمینه دارد را در اختیار وی قرار می‌دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی انتقادها به وزارت بهداشت درخصوص عملكرد نادرست در هزینه‌كرد اعتبارات این وزارتخانه گفت: «برخی فكر می‌كنند در بخش سلامت همه‌ چیز هزینه است این درحالی است كه هزینه در سلامت سرمایه‌گذاری است و نباید سلامت مردم را هزینه‌بر دید.»

به گزارش ایسنا، دكتر سیدحسن هاشمی در یك سخنرانی در دفاع از اجرای طرح تحول سلامت این چنین گفت: «در طول دو سال گذشته 98درصد مردم بیمه شدند كه طی آن روستاییان 3 درصد و مردم مناطق شهری برای خدمات درمانی 6 درصد می‌پردازند. در شهرهای زیر 29هزار نفر كسری پزشك نداریم. ماما وجود دارد و دارو نیز دو برابر شده است. 10میلیون نفر حاشیه‌نشین نیز بیمه شده‌اند. مردم در مراجعه به مراكز درمانی كاهش پرداخت داشته‌اند. مهم‌ترین دستاورد ما رضایتمندی مردم است.» هاشمی با اشاره به كمبودها در زمینه خدمات درمانی در برخی از شهرها گفت:«با وجود همه تلاش‌ها وقتی بسیج جامعه پزشكی در یزد اردویی برپا می‌كند، مردم ساعت‌های طولانی منتظر دارو و ویزیت رایگان بودند. اگر ما درست عمل می‌كردیم چه نیازی بود كه ده‌ها نفر از مردم در كمتر از پنج روز منتظر دریافت خدمات رایگان باشند. باید مراقبت كنیم كه از متن به حاشیه رانده نشویم و سلامت مهم‌ترین اولویت كشور باشد.» هاشمی با اشاره به سخنان نایب‌رییس مجلس ادامه داد: «من به آقای ابوترابی گفتم دقیقا متن قانون درخصوص تخصیص منابع به حوزه سلامت از محل یك درصد مالیات بر ارزش‌افزوده اجرا شده است. شما در مجلس دیوان محاسبات دارید كه نظارت می‌كند و به این یك درصد باید افتخار كنید و آن را از یك درصد به دو درصد تبدیل كنید. اگر هم تخلف فردی و جمعی و سازمان یافته‌یی وجود دارد، مسیر قانون باز است.»



  پول مردم برای سلامت مردم

وی با اشاره به عدم هزینه‌كرد كامل یك درصد مالیات بر ارزش‌افزوده در حوزه سلامت گفت: «مردم این یك درصد را از جیب خود می‌دهند، كاش این یك درصد به طور كامل در خدمت سلامت بود. از مجموع هیاهوهای بودجه سلامت 10درصد از هدفمندی یارانه‌ها به این حوزه اختصاص پیدا می‌كند كه معادل 4800میلیارد تومان است. 1800میلیارد تومان از این پول را باید تحویل بیمه دهیم. 3000 میلیارد تومان از این پول باقی می‌ماند و شما بارها اعلام كردید كه می‌خواهید از آن تفحص كنید ما هم بارها اعلام كردیم كه از آن استقبال می‌كنیم. ما استقبال می‌كنیم كه عملكرد همكارانمان بررسی شود و به مردم هم گزارش شود.»

هاشمی با بیان اینكه امروز لازم نیست برای هیچ تخصصی بیماری را به خارج از كشور بفرستیم، ادامه داد: «در این سه دهه كارهای زیادی شده است. ما فراموش كردیم كه پزشكان هندی و پاكستانی با كمترین سطح تخصص مردم را ویزیت می‌كردند. ما الان حتی پزشك صادر می‌كنیم و در هیچ تخصصی نیاز نیست كه مریض را به خارج بفرستیم. بعد از انقلاب بیشتر داروها در 160شركت تولید می‌شود ولی متاسفانه تراز منفی است و واردات بیش از صادرات است.» هاشمی افزود: «‌این دولت دسترسی به دارو را افزایش داده است. مردم پول داشتند ولی دسترسی به دارو سخت بود. در روستاها اقلام دارویی از 200 مورد به 400 مورد رسیده است. 350میلیون دلار نیز در واردات كاهش داشتیم.»وزیر بهداشت با طرح این پرسش كه چرا هنوز صادرات ما خوب نیست، افزود: «در سه دهه گذشته ما خصوصی‌سازی و نوسازی كردیم اما بخش عمده‌یی از آن صوری بوده است. ما از اصول اقتصاد آزاد حرف می‌زنیم ولی آن را قبول نداریم. برای هر تولید‌كننده‌یی سیستم قیمت‌گذاری غیرمنصفانه داریم. اقتصاد آزاد را در آب و برق و گاز و... قبول كرده‌ایم و هر دفعه نرخ آن را افزایش می‌دهیم كه البته كار درستی است اما به حوزه سلامت همیشه تعدی می‌شود كه حاصل آن بی‌توجهی به سلامت مردم است.»



  هزینه‌ای كه در واقع هزینه نیست

وی افزود: «در مراكز سیاست‌گذاری ما یك بیماری حاكم است كه فكر می‌كنند در بخش سلامت همه‌ چیز هزینه است. مثلا اگر در سلامت پول خرج كردند چاه ویل است ولی اگر ماشین و اتومبیل ساختند، سرمایه است. هزینه در سلامت سرمایه‌گذاری است.»هاشمی با انتقاد از برخی گفته‌ها كه هزینه در حوزه سلامت را به ضرر دولت می‌دانند، گفت: «به این حوزه نباید آنگونه نگاه كرد كه سلامت مردم هزینه‌بر است. بعضی‌ها خوشحال نمی‌شوند كه طول عمر در كشور زیاد شود، چون هزینه‌ها زیاد می‌شود. در تصمیم‌گیری جرات داشته باشیم. یك مدیر جهادی باید ریسك‌پذیر باشد و با جان و مال و آبروی خود ریسك كند.»

هاشمی با بیان اینكه پولی كه برای یارانه خرج می‌كنیم 10برابر هزینه حوزه سلامت است، ادامه داد: «همه می‌گوییم كه پرداخت یارانه به این شكل سم است و مردم هم آخر ماه وقتی پول را دریافت می‌كنند، احساس گناه می‌كنند اما هیچكس تصمیم نمی‌گیرد. سیاست‌های كلان را مقام معظم رهبری ابلاغ كردند. در دولت و مجلس گزارش دهید كه چه كرده‌اید. منافع مردم مصلحت‌بردار نیست.» وزیر بهداشت با اشاره به عملكرد ضعیف ایران در حوزه توریسم درمانی گفت: «مگر دانش پزشكی ما چه چیزی كمتر از تركیه دارد كه بخش عمده‌یی از خدمات آن مربوط به توریسم درمانی است. صادرات تجهیزات و خدمات تركیه به عراق تا سال قبل 18 میلیون دلار بود اما صادرات ما به عراق 15میلیون دلار بود.» وی ادامه داد: «اگر در حوزه دارو قیمت‌ها را واقعی ببینیم، كیفیت آن هم ارتقا پیدا می‌كند. در داخل هم باید صرفه‌جویی كنیم. قیمت متوسط جهانی دارو دو برابر كشور ماست. ما هم می‌توانیم مصرف را كنترل كرده و هم از تجویزهای نابجا جلوگیری كنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha