قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت، از نظر بهره‌وری و صرفه‌جویی از دستگاه‌های مدعی کشور است و بودجه‌اش صرفا برای مقاصدی که مجلس تصویب کرده، هزینه شده است.

تخلف بودجه‌ای در وزارت بهداشت نداریم

سلامت نیوز:قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت، از نظر بهره‌وری و صرفه‌جویی از دستگاه‌های مدعی کشور است و بودجه‌اش صرفا برای مقاصدی که مجلس تصویب کرده، هزینه شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ایرج حریرچی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه بودجه درمان صرف ساخت و ساز خارج از حوزه درمان شده، گفت: ما تاکید داریم در هیچ یک از بودجه‌های حوزه سلامت ذره‌ای تخلف انجام نشده و بودجه‌ها چه جاری و چه عمرانی همه برای مقاصدی که مراجع قانونی مربوطه مثل مجلس و دولت تصویب کرده‌اند، هزینه شده است و دانشگاه‌ها هم براساس قانون و تحت نظارت هیئت‌های امنا، هزینه‌ها را انجام داده‌اند.


وی با اشاره به اینکه شهریور ماه سال جاری نیز برخی نمایندگان مجلس این مباحث را مطرح کردند که، شخص وزیر از نمایندگان درخواست کرد علاوه بر 14 ارگانی که کار نظارتی بر عملکرد وزارت بهداشت دارند، گروه‌های مستقل و قانونی دیگر هم بررسی کنند و گزارش کنند که تخلف صورت گرفته است یا خیر.


سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: بودجه طرح هدفمندی مصوب دولت است و اجزای هزینه آن را دولت به دقت مصوب کرده است. همچنین وزارت بهداشت بودجه مالیات بر ارزش افزوده را نیز منطبق با مصوبه مجلس هزینه کرده است، بنابراین تخلفی صورت نگرفته است.


حریرچی با بیان اینکه همه باید پایبند قانون و سیاست‌های کلی سلامت باشیم، گفت: مطابق این سیاست‌ها، سهم حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی و سهم منابع عمومی از هزینه‌های حوزه سلامت باید بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد که متاسفانه حتی با اقدامات دو ساله اخیر برای رسیدن به این سطح از دو سطح مذکور راه طولانی در پیش داریم.

به نظر بنده دوستانی که داعیه دلسوزی برای اقشار محروم و ادعای کارشناسی در حوزه بیمه و سلامت دارند، چرا در این موارد اظهار نظری نمی کنند؟ یا چرا خودشان در گذشته اقدام عملی یا پیگیری جدی به عنوان مثال برای افزایش پوشش بیمه کارگران و اقشار محروم و کاهش فاصله درآمدی بین گروه‌های مختلف نداشته‌اند؟


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درمورد انتقاد عده‌ای بر موضوع اختلاف درآمد پزشکان با سایر اقشار جامعه از قبیل معلمان و کادر درمانی نیز خاطرنشان کرد: اختلاف درآمد قابل توجه بعضی از مشاغل جامعه نظیر تجار و گروه‌های پردرآمد و نیز تعداد کمی از پزشکان فعال در بخش خصوصی و تعداد اندکی از پزشکان فعال در بخش دولتی با سایر اقشار موضوع جدیدی نیست.

این اختلاف درآمد در بخش دولتی در واقع از سال 74 با اجرای طرح کارانه در بیمارستان‌ها آغاز شد؛ جالب است که مدعیان این اختلاف شدید ( که از نظر ما اختلاف درآمدی به این شدت نیست) در دورانی که مسئولیت داشتند هیچ اقدام معنی‌داری را برای اصلاح اشکال ادعایی انجام نداده‌اند و این وزارت بهداشت فعلی است که اقدامات مهمی نظیر افزایش درآمد گروه‌های پایین و متوسط درآمدی در حوزه سلامت (از قبیل پزشکان عمومی و پرستاران و سایر پیراپزشکان) و اجرای سقف برای افراد با درآمد بالا در بخش دولتی و نیز قانونمند کردن دریافتی‌ها در بخش خصوصی انجام داده است.


حریرچی تاکید کرد: نتیجه جبری و ثابت شده این اقدامات کاهش فاصله درآمدی بین گروه‌های مختلف است؛ کسانی که به این موضوع اعتراض دارند بگویند که چه اقدام عملی خودشان در این زمینه انجام داده‌اند؟


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق اعلام مراجع رسمی پرداخت از جیب مردم خصوصا برای فقرا و روستاییان کاهش یافته است، اضافه کرد: بگذارید شیرینی این عملکرد به کام مردم باقی بماند و با انتقادات غیردلسوزانه کام مردم را تلخ نکنید.


قائم مقام وزیر بهداشت در پایان گفت: بی‌شک نمایندگان مجلس به حمایت منطقی خود از وزارتخانه ادامه می‌دهند و تاکید داریم که از نظر بهره‌وری و صرفه جویی از دستگاه‌های مدعی کشور هستیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha