رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ضمن تشریح برنامه امدادرسانی اورژانس در فصل زمستان، از استقرار 2120 آمبولانس در کشور و آماده‌باش تمام پرسنل اورژانس خبر داد.

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ضمن تشریح برنامه امدادرسانی اورژانس در فصل زمستان، از استقرار 2120 آمبولانس در کشور و آماده‌باش تمام پرسنل اورژانس خبر داد.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر امین صابری‌نیا درباره برنامه اورژانس کشور برای امدادرسانی در فصل زمستان، گفت: در این زمینه برنامه استقرار اورژانس در ساعاتی از روز در جاده‌ها و همچنین در داخل شهرها را داریم. همچنین 100 درصد پرسنل اورژانس در طول زمستان در آماده‌باش به سر می‌برند. این برنامه از امروز آغاز می‌شود و تا 25 اسفند ماه ادامه دارد. این آماده باش صبح‌ها چهار ساعت و بعد از ظهرها نیز چهار ساعت قبل از غروب آفتاب است.


استقرار 1270 پایگاه اورژانس در جاده‌ها

صابری‌نیا تعداد پایگاه‌های اورژانس در جاده‌ها را 1270 پایگاه عنوان کرد و افزود: در برنامه‌های اورژانس بحث آمادگی آمبولانس‌ها را نیز مطرح و اعلام کردیم که آمبولانس‌ها باید به زنجیر چرخ مجهز باشند. همچنین بحث گرمایشی مطرح و اعلام شد که از استفاده از سرم سرد در آمبولانس‌ها جلوگیری شود و از نظر ضد یخ و امکانات سرما نیز چک شوند.


توزیع 100 آمبولانس کمک‌دار در شهرهای گردنه‌دار

وی با بیان اینکه اورژانس با 2120 دستگاه آمبولانس در کل کشور آمادگی خدمت رسانی در فصل زمستان را دارد، گفت: همچنین سعی کردیم تعدادی آمبولانس‌های کمک‌دار نیز در تمام دانشگاه‌هایی که دارای گردنه هستند، توزیع کنیم تا آمادگی خدمت‌رسانی در این مناطق وجود داشته باشد. البته این اتفاق به صورت کامل انجام نشد، اما در حدی است که بتواند خدمت رسانی را انجام دهد. تا کنون نزدیک 100 آمبولانس کمک‌دار در تمام شهرهای دارای گردنه مانند البرز، مشهد، تبریز و حتی گردنه‌های جنوب شرق مانند بم و جیرفت توزیع شده است.


آموزش بیماری‌های شایع اورژانس در بیمارستان‌ها

صابری‌نیا به آمادگی پرسنل اورژانس اشاره و اظهار کرد: پرسنل ما نسبت به بیماری‌های مربوط به فصل سرما از جمله سرمازدگی مطالعه داشته و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند. اورژانس‌های بیمارستانی نیز آماده باش هستند تا اطلاعات‌شان کامل شود. همچنین طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌ها اعلام شد که پرستاران و پزشکان خود را در زمینه بیماری‌های شایع اورژانس چه در فصل سرما و چه در فصل غیر سرما آموزش دهند.


19 پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال شد

وی درباره خدمت رسانی از طریق اورژانس هوایی در فصل زمستان با بیان اینکه ما تا کنون 18 پایگاه آمبولانس هوایی فعال داشتیم، گفت: چند روز گذشته نیز یک پایگاه آمبولانس هوایی در سبزوار فعال شد. بنابراین اکنون 19 پایگاه فعال اورژانس هوایی داریم و در تلاش هستیم که تعداد آنها را افزایش دهیم و امیدواریم در مراحل بعد بندرعباس را نیز با توجه به شرایط آب و هوایی و جزیره‌های اطراف به این نوع خدمت مجهز کنیم. البته فکر می‌کنم تا پایان امسال به 20 تا 22 آمبولانس هوایی فعال در کشور برسیم.


آماده‌باش 14 هزار نیروی اورژانس تا 25 اسفند ماه

رییس مرکزمدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه کل نیروهای اورژانس یعنی نزدیک به 14 هزار نفر نیروی عملیاتی در فصل زمستان به صورت شیفت در گردش، خدمت‌رسانی می‌کنند، توصیه‌هایی به مردم کرد و گفت: از مردم خواهش می‌کنیم در فصل سرما که افراد مسن و کودکان مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی هستند و بدن‌شان ضعیف است، حتما از آنها مراقبت و از وسایل گرمایشی مناسب استفاده کنند.


از شومینه استفاده نکنند

دودکش‌ها و شلنگ‌های گاز را چک کنید

وی نسبت به استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد هشدار داد و گفت: مردم باید دودکش‌ها و شلنگ‌های گاز خود را حتما توسط کارشناسان چک کنند و به هیچ عنوان از شومینه استفاده نکنند. همچنین اگر در محیط خانه دچار سرگیجه و سردرد شدند ابتدا پنجره را باز کرده و بعد با اورژانس 115 برای دریافت کمک تماس بگیرند. همچنین اگر خواستند در فصل سرما به سفر روند، حتما زنجیر چرخ را همراه خود داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.


وی در زمینه میزان گاز گرفتگی‌ها در کشور (مرگ خاموش) از ابتدای فصل پاییز، گفت: متاسفانه مواردی داشته‌ایم. در برنامه حرم تا حرم نیز تعداد زیادی از مردم به صورت جمعی دچار مسمومیت شدند. در داخل شهرها نیز گزارشاتی از مسمومیت با گاز CO داریم. البته ما طی نامه‌ای به تمام اورژانس‌های کشور اعلام کردیم که آموزش‌های خود را آغاز و توصیه‌ها را به مردم اعلام کنند تا اتفاقی رخ ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha