«زخم دهانه رحم» اصطلاحی عامیانه است که برای تغییر شکل دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی کانال دهانه رحم به بیرون رشد ‌کند. در سالهای اخیر مشاهده می‌شود برخی از پزشکان برای درمان عفونت با زخم‌های دهانه رحم از روش‌هایی مانند سوزاندن یا فریز کردن استفاده می‌کنند. در حالی که این شیوه همیشه کارآمد نیست.

فریز کردن همیشه راه درمان زخم‌های دهانه رحم نیست

اکتروپیون دهانه رحم چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اکتروپیون دهانه رحم زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌هایی که داخل دهانه رحم شما را پوشانده‌اند در خارج رشد کنند. این سلول‌ها قرمزتر و حساس‌تر از سلول‌های معمولاً بیرونی هستند، به همین دلیل است که ممکن است علائمی مانند خونریزی و ترشح برای برخی از زنان ایجاد کنند.

این وضعیت گاهی اوقات فرسایش دهانه رحم یا اکتروپی نامیده می شود. در زنانی که در سنین باروری خود هستند نسبتاً شایع است و معمولاً جای نگرانی نیست. این نشانه یک مشکل سلامتی دیگر مانند سرطان دهانه رحم نیست اما اگر علائمی دارید که شما را آزار می دهد، درمان هایی وجود دارد که پزشک می تواند امتحان کند.

عوامل و علل خطر

ممکن است با اکتروپیون دهانه رحم متولد شده باشید. یا ممکن است بعداً در زندگی به آن مبتلا شوید؛ به احتمال زیاد زمانی که سطح هورمون شما تغییر می کند و سطح استروژن افزایش می یابد، مانند دوران بلوغ، بارداری یا زمانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید.

چند مطالعه نشان داده است که زنان مبتلا به کلامیدیا STD ممکن است بیشتر به اکتروپیون دهانه رحم مبتلا شوند، اما تحقیقات کافی برای اثبات این ارتباط وجود ندارد.

علائم

بسیاری از زنان مبتلا به اکتروپیون دهانه رحم علائمی ندارند. اما برخی خواهند داشت:

  • ترشحات واژن، گاهی همراه با رگه های خون
  • خونریزی یا لکه بینی در حین یا بعد از رابطه جنسی (تا 12 ساعت بعد از آن)
  • درد حین یا بعد از رابطه جنسی

تشخیص

پزشک شما ممکن است پس از بررسی دهانه رحم با ابزاری به نام اسپکولوم متوجه شود که شما اکتروپیون دهانه رحم دارید. اکتروپیون دهانه رحم بسیار قرمزتر از دهانه رحم معمولی به نظر می رسد.

مهم است که شرایط جدی تری مانند سرطان دهانه رحم یا بیماری های مقاربتی را که ممکن است مشابه به نظر برسند، رد کنید. پزشک ممکن است بخواهد آزمایش پاپ انجام دهد و عفونت را با سواب بررسی کند. آنها ممکن است از ابزاری با نور روشن به نام کولپوسکوپ استفاده کنند تا بتوانند دهانه رحم شما را بهتر ببینند.

همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که از آن ناحیه نمونه برداری کنند تا سلول های غیرطبیعی آن را بررسی کنند.

درمان ها

اکثر زنان برای اکتروپیون دهانه رحم نیازی به درمان ندارند. اگر علائمی دارید که در دوران بارداری شروع شده اند، باید 3 تا 6 ماه پس از زایمان از بین بروند. اگر فکر می‌کنید قرص‌های ضدبارداری باعث علائم شما می‌شوند، می‌توانید به روش دیگری از کنترل بارداری تغییر دهید تا ببینید آیا به شما کمک می‌کند یا خیر.

اما اگر علائم شما را آزار می دهد و می خواهید درمان کنید، پزشک می تواند از چند روش مختلف استفاده کند:

  • دیاترمی: پزشک شما از یک ابزار کوچک برای اعمال حرارت زیاد به سلول‌هایی که باعث علائم شما می‌شوند، استفاده می‌کند، که باعث سوختگی و بسته شدن آن‌ها می‌شود. احتمالاً ابتدا دارویی برای بی حس کردن ناحیه دریافت خواهید کرد.
  • سرما درمانی: در سرمادرمانی که کرایوسرجری نیز نامیده می شود، پزشک از یک پروب برای منجمد کردن سلول های دهانه رحم و توقف علائم شما استفاده می کند. شما در طول عمل بیدار خواهید بود و احتمالاً به هیچ داروی تسکین دهنده ی درد نیاز نخواهید داشت. تحقیقات نشان داده است که این روش برای زنانی که ترشحات زیادی از اکتروپیون دهانه رحم دارند به خوبی کار می کند.
  • نیترات نقره: پزشک شما این ماده شیمیایی را روی دهانه رحم اعمال می کند تا سلول های ایجاد کننده خونریزی را ببندد. احتمالاً از قبل به هیچ داروی بی حس کننده نیاز نخواهید داشت.

پس از هر یک از این درمان‌ها، ممکن است کمی درد خفیف مانند گرفتگی قاعدگی احساس کنید و مقداری خونریزی یا ترشح خفیف داشته باشید. اگر درد شدید شد یا خونریزی شدید شد، با پزشک خود تماس بگیرید.از تامپون و رابطه جنسی برای حدود 4 هفته تا زمانی که دهانه رحم شما بهبود نیافته است خودداری کنید.

آنچه باید درباره فریز کردن بدانید

به گزارش سلامت نیوز، دکتر آمنه سادات حق گو درباره شیوه و راهکار درمان زخم‌های دهانه رحم به روزنامه ایران، می‌گوید: فریز کردن (کرایو-منجمد) و سوزاندن (کوتر -لیزر) زخم دهانه رحم معمولاً به منظور درمان عفونت یا زخم دهانه رحم انجام می‌گیرد اما نکته مهم و قابل تأمل این است که قبل از انجام کلپوسکوپی و بیوپسی استفاده از این شیوه‌های درمانی ممنوع است.


این جراح و متخصص زنان و زایمان می‌افزاید: متأسفانه امروزه در بسیاری از مراکز درمانی شاهد انجام بی‌مورد و نسبتاً فراوان استفاده از کرایو که به آن فریز یا منجمد کردن دهانه رحم گفته می‌شود، هستیم و همچنین در بسیاری از مراکز نیز به وفور دیده می‌شود برای هر گونه ضایعه دهانه رحم یا عفونت و حتی تغییرات طبیعی بافت‌های دهانه رحم، استفاده از روش درمانی کوتر یا سوزاندن زخم دهانه رحم (سرویکس) پیشنهاد و انجام می‌شود و در بسیاری از مراکز نیز برای درمان ترشحات مقاوم به درمان هم استفاده از روش‌های کرایو (منجمد -فریز) یا سوزاندن (کوتر-لیزر) توصیه می‌شود.


دکتر حق گو معتقد است که نماهای غیر طبیعی دهانه رحم و زخم‌ها (سرویسیت) و همچنین ترشحات مقاوم به درمان واژنی از مواردی است که نیازمند بررسی با روش کولپوسکوپی است. در این روش دهانه رحم با لنزهای مخصوص و بزرگنمایی مشاهده می‌شود به طوری که امکان تشخیص درست و انتخاب شیوه درمان مناسب را برای پزشک فراهم می‌کند.


او در ادامه با تأکید بر اینکه استفاده از روش کرایو یا سوزاندن می‌تواند امکان درمان بموقع را از بین ببرد می‌گوید: از طرفی دیگر انجام اقدامات ذکر شده از جمله کرایو(فریز -منجمد) یا سوزاندن (کوتر-لیزر) در بسیاری از موارد بیمار را در آینده از امکان انجام یک کولپوسکوپی رضایتبخش که نوعی معاینه داخل رحمی است و به دنبال آن از امکان تشخیص ضایعات پیش سرطانی محروم می‌کند.


این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به تأثیر انجام نابجای این‌گونه از اعمال بر نازایی زنان می‌افزاید: موارد زیادی از چنین اقدامات نادرستی برای بیمارانی انجام می‌شود که هنوز باردار نشده‌اند و متأسفانه آنها را در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند استنوز سرویکس (تنگی کانال سرویکس) و نارسایی دهانه رحم قرار می‌دهد. تأثیر مخرب روی ترشحات نرمال دهانه رحمی از دیگر مشکلاتی است که به‌کارگیری شیوه درمانی نادرست در پی خواهد داشت اما آنچه نگران‌کننده است این است که همه این عوارض از مواردی هستند که می‌تواند باعث نازایی در زنان شوند.

احتمال ایجاد سرطان بعد از فریز کردن

دکتر حق گو در مورد احتمال ایجاد سرطان بعد از فریز کردن یا سوزاندن زخم دهانه رحم تصریح می‌کند: احتمال ایجاد سرطان دهانه رحم نیز فاجعه‌ای است که در صورت انجام این شیوه‌های درمانی قبل از تشخیص دقیق و ارزیابی کامل مشکل دهانه رحم ممکن است اتفاق بیفتد.
او تأکید می‌کند: اگر سرطان مهاجم تشخیص داده نشده و تحت کرایو یا کوتر یا لیزر قرار گیرد می‌تواند مانند آتش زیر خاکستر منجر به پیشرفت بیماری شود و در نتیجه سرطان با تهاجم عمقی برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها درمان نشده باقی بماند.
در هیچ کتاب یا مرجع علمی استفاده از کرایو(منجمد-فریز) یا سوزاندن (کوتر -کرایو) برای درمان زخم، عفونت مزمن، ترشحات زیاد، عفونت و... عنوان نشده است.
این متخصص زنان و زایمان معتقد است: تشخیص زخم دهانه رحم (سرویسیت) گاهی برای تغییرات نرمال دهانه رحم (اکتروپیون)گذاشته می‌شود و غیر از ایجاد دلهره در بیماران، بیمار را به سوی اقدامات درمانی اشتباه می‌برد.
از این‌رو تأکید می‌شود اقدام به کرایو یا سوزاندن قبل از کولپوسکوپی ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha