عضو انجمن نفرولوژی نسبت به پیامدهای روزه‌داری در مبتلایان به عفونت فعال كلیه، افراد دارای كلیه‌های سنگ‌ساز و مبتلایان به اختلال دفع پروتئین هشدار داد و در عین حال مبتلایان به نارسایی‌های خفیف كلیه را به روزه‌داری صحیح توصیه كرد.

دكتر ایرج نجفی، متخصص كلیه، در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تاثیر روزه‌داری در بیماری‌های كلیه، گفت: بیماری‌های كلیوی با علل متفاوتی بروز می‌كند. دیابت و فشار خون50 تا 60 درصد علت بیماری‌های كلیوی را تشكیل می‌دهند. همچنین بیماری‌های مادرزادی، سنگ كلیه، عفونت و مواردی از این قبیل نیز بیماری‌های كلیوی را سبب می‌شوند. بر این اساس بسته به نوع بیماری كلیه، شرایط روزه‌داری در افراد مبتلا متفاوت است.

وی با تاكید بر آن كه روزه‌داری برای مبتلایان به عفونت فعال كلیه و افراد دارای كلیه‌های سنگ‌ساز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، ادامه داد: مبتلایان به این بیماری‌ها باید در طول روز از مایعات زیاد مصرف كرده و همچنین حجم ادرار در آنها باید زیاد باشد. بنابراین روزه‌داری به كلیه‌های این افراد فشار وارد می‌كند.

این متخصص كلیه ادامه داد: برخی افراد به اختلال دفع پروتئین مبتلا هستند و بدن آنها با دفع پروتئین مواجه است. به این ترتیب بیماری‌های كلیوی به این شكل در این بیماران نمود می‌یابد. در صورتی كه این افراد به مدت طولانی از مایعات استفاده نكنند خطر آنكه خونشان غلیظ شده و به دنبال آن لخته خون در بدن تشكیل شود، زیاد است. بنابراین روزه‌داری در این افراد نیز توصیه نمی‌شود.

وی، روزه‌داری برای دیابتی‌هایی كه انسولین دریافت كرده و بیماری‌ آنها از كنترل خارج است را مجاز ندانست و گفت: اما روزه‌داری صحیح برای مبتلایان به نارسایی‌های خفیف كلیه كه عمدتا علت زمینه‌ای بیماری‌شان، فشار خون، نفریت مزمن كلیه (در صورتی كه پروتئین زیاد دفع نكند) یا علل مادرزادی است، بسیار مناسب است؛ چرا كه بسیاری از این بیماران به چاقی مبتلا بوده و برای كنترل بیماری باید كاهش وزن داشته باشند. همچنین در رژیم غذایی آنها لازم است از گوشت، نمك و چربی به میزان بسیار كم استفاده شود. استعمال سیگار نیز برای این بیماران مضر است. در مواردی كه امكان سنگ‌سازی كلیه وجود دارد، لازم است هنگام سحر و افطار از آب و مایعات زیاد استفاده شود.

دكتر نجفی در پایان گفت: تحقیقات نشان داده كه تغذیه و چاقی می‌توانند عامل ایجاد فشار خون بالا و به دنبال آن تخریب و نارسایی كلیه شوند. به این ترتیب به منظور جلوگیری از پیشرفت نارسایی كلیه، اصلاح عادات زندگی و الگوی تغذیه‌ای و همچنین مصرف اصولی داروها توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha