یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 170750

مسمومیت با سرب خطر جدی برای کودکان کم سن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که بیش از یک و نیم میلیون کودک در سنین 1 تا 5 سال، سطح سرب خونشان بالا است و همین امر مشکلاتی را برای سلامتی آنها ایجاد کرده است.

5 منبع شگفت انگیز مسمومیت کودکان با سرب

سلامت نیوز: مسمومیت با سرب خطر جدی برای کودکان کم سن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که بیش از یک و نیم میلیون کودک در سنین 1 تا 5 سال، سطح سرب خونشان بالا است و همین امر مشکلاتی را برای سلامتی آنها ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، مسمومیت با سرب حتی در صورت درمان می تواند تاثیرات منفی روی رشد کودک بگذارد. از آنجا که بدن کودکان در حال رشد است، نوزادان و کودکان خردسال در معرض خطر بسیار بیشتری هستند.

این در حالی است که بسیاری از والدین هنوز نحوه پیشگیری از مسمومیت با سرب در کودکشان را نمی دانند. منابع شگفت انگیزی از مسمومیت با سرب وجود دارد؛ از گرد و غبار پنجره گرفته تا زمین بازی کودکان.

برای راهنمایی در مورد پیشگیری از مسمومیت با سرب در کودکان، لازم است منابع پنهان سرب را بیشتر بشناسیم:

سرب در خانه های قدیمی: سرب در نقاشی و رنگ ساختمان های قدیمی وجود دارد. رنگ های کهنه و قدیمی ساختمان ها می تواند حاوی مقادیر زیادی سرب باشد. ذرات رنگ های قدیمی و پایه سرب که هنگام تراش دادن در هوای منزل پراکنده می شود، عامل جذب سرب در بدن کودکان و افزایش سرب خون آن ها است.

چه می توان کرد: توصیه می شود برای محافظت خانواده در برابر خطرات سرب، منزل مسکونی خود را از جهت وجود سرب و خطرات آن بررسی کنید. علاوه بر این هنگام تراش دادن رنگ های قدیمی اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید و کودک را از محیط دور کنید. به یاد داشته باشید که حتی در سطوح بسیار پایین، سرب می تواند منجر به آسیب در کودکان شود.

سرب هنگام بازسازی خانه: برخی از مطالعات حاکی از آن است که بازسازی خانه های قدیمی شایع ترین علت مسمومیت با سرب در کودکان است. این کودکان 30 درصد بیشتر از سایر کودکان در معرض چنین مسمومیت هایی هستند.

چه می توان کرد: هنگام نوسازی و نقاشی خانه باید مراقب بود افراد خانواده در معرض غبار سرب ناشی از حذف رنگ های قدیمی قرار نگیرند. شما باید فرض کنید که سرب در رنگ وجود دارد مگر آن که خلاف آن برایتان ثابت شود. برای نقاشی خانه از رنگ های استاندارد استفاده کنید. بوی رنگ در تنفس بعضی از افراد تاثیر می‌ گذارد و آن را با مشکل رو به‌ رو می ‌کند. به همین دلیل، توصیه می‌ شود سالمندان و کودکان تا خشک شدن رنگ دیوارها و رفع بوی رنگ در خانه حضور نداشته باشند.

سرب در زمین بازی: سازه های قدیمی در خانه ها، مدارس، نرده ها و تجهیزات زمین بازی حاوی سرب در سطح خارجی است و کودکان با قرار گرفتن در معرض آن ها می توانند مسموم شوند. برخی از انواع چمن های زمین بازی که مصنوعی هستند نیز می توانند حاوی سرب باشند.

چه می توان کرد: بهداشت عمومی را رعایت کنید. مطمئن شوید که کودک شما بعد از بازی کردن و قبل از غذاخوردن و خواب حتما دست های خود را با آب و صابون می شوید. همچنین سعی کنید به صورت منظم اسباب بازی های کودک خود را که امکان دارد با خاک تماس داشته باشند و یا اینکه در معرض گرد و غبار هستند را بشویید.

سرب در اسباب بازی های کودکان: برخی از اسباب بازی ها آلوده به سرب هستند. سرب می تواند هم در رنگ و هم در پلاستیک اسباب بازی ها وجود داشته باشد. مکیدن یا جویدن این اسباب بازی ها، و یا گرفتن آنها در دست، به اندازه کافی برای کودک مسموم کننده است.

اسباب بازی های قدیمی تر نیز در معرض خطر هستند به خصوص اگر رنگ آنها پوسیده باشد.

چه می توان کرد: مراقب باشید که کودک با اسباب بازی های مناسب با سنش بازی می کند؛ اسباب بازی هایی که خطر بلع ندارند. اجازه ندهید کودک اسباب بازی را استفاده کند اگر نمی دانید آلوده به سرب است یا نه.

سرب در لوله های آب: حدود 10 تا 20 درصد مسمومیت کودکان با سرب ناشی از نوشیدن آب آلوده و آن هم از طریق لوله کشی های قدیمی است. در دهه های گذشته از لوله های سربی برای رساندن آب شرب به خانه ها استفاده می شد.

چه می توان کرد: آب گرم به احتمال زیاد حاوی سرب بالاتری است، اگر مطمئن شدید که لوله های خانه شما قدیمی هستند، بیشتر از آب سرد برای پخت غذا استفاده کنید. شما همچنین می توانید یک فیلتر ثابت برای حذف سرب در نظر بگیرید.

اقدامات احتیاطی دیگر

خانه خود را تمیز نگه دارید. سعی کنید گرد و غبار را به طور کامل از کنار پنجره ها و مکان های دیگر پاک کنید و آن هم با یک اسفنج مرطوب.

بسیاری از کودکان از طریق بردن دست خود به دهان با سرب مسموم می شوند از این رو دست کودک خود را مدام بشویید.

اسباب بازی های کودک و هر چیزی که در تماس با دهان او است را شستشو دهید.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

اگر شغل شما به گونه ای است که با سرب سر و کار دارید، لباس های خود را در محل کارتان تعویض کنید و دوش بگیرید و سپس به خانه برگردید. لباس های آلوده خود را در همان محل کار بشویید.

گر فکر می کنید که ممکن است کودک شما در معرض سرب قرار گرفته باشد، حتما هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.


منبع: www.webmd.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha