متخصص بهداشت عمومی با بیان اینکه یک برنامه غذایی اصولی که تامین کننده نیازهای غذایی بدن باشد می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد، عنوان کرد: به افراد توصیه می‌شود در زمان آلودگی هوا لبنیات کم چرب را بیشتر مورد استفاده قرار دهند.

سلامت نیوز:متخصص بهداشت عمومی با بیان اینکه یک برنامه غذایی اصولی که تامین کننده نیازهای غذایی بدن باشد می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد، عنوان کرد: به افراد توصیه می‌شود در زمان آلودگی هوا لبنیات کم چرب را بیشتر مورد استفاده قرار دهند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا ،دکتر محمد هاشمی با توجه به تاثیر پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم در کاهش ابتلا به عوارض ناشی از آلودگی هوا، گفت: کاهش دما در فصول سرد در کنار جو آرام و بدون بارندگی موجب بروز پدیده وارونگی هوا در کلان شهرهایی نظیر تهران که تردد خودروها و سایر آلاینده‌ها در آن فراوان است، می‌شود. در چنین شرایطی با بالا رفتن سطح آلودگی هوا هشدارهایی به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر اعلام می‌شود تا با انجام اقدامات احتیاطی به سلامت از این مقطع بگذرند.

آنچه که در این زمان بیشتر در رسانه‌ها شنیده می‌شود بحث ارتباط این آلودگی با سیستم تنفسی است و تاکید بیشتر صاحبنظران بر محور حفاظت از این سیستم و یا عوارض وارده به آن است.

این متخصص بهداشت عمومی با تاکید بر اینکه نحوه تغذیه می‌تواند در محافظت از سلامتی ما در مقابل عوارض ناشی از آلودگی هوا موثر باشد، افزود: در واقع یک برنامه غذایی اصولی که تامین کننده نیازهای غذایی بدن باشد می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر بوده و بالطبع در توانایی بدن برای مقابله با عوارض بیماری‌زای آلودگی اثر فزآینده داشته باشد.

وی عنوان کرد: در بین گروه‌های مختلف مواد غذایی، گروه شیر و لبنیات تاثیر ویژه‌ای در افزایش توان بدن برای مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. این گروه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل ملاحظه‌ای کلسیم، فسفر و منیزیم سبب اشغال گیرنده‌های این مواد در سطح سلول‌ها شده و به شکل رقابتی مانع از جذب سایر فلزات دو ظرفیتی موجود در هوای آلوده نظیر سرب و بروز بسیاری از عوارض می‌شود.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، ادامه داد: همچنین مصرف این گروه از مواد غذایی با تنظیم سیستم دفع مدفوع و ادرار موجب دفع مواد آلاینده از بدن می‌شود. در این میان انواع لبنیات پروبیوتیک به سبب دارا بودن باکتری‌های مفید اثر بیشتری داشته و انتخاب بهتری به شمار می‌آید.

به گفته وی، لبنیات می‌توانند موجب نرم شدن مخاط تنفسی و گوارشی شود و از این طریق نیز در دفع سموم موثر باشد.دکتر هاشمی با بیان اینکه پژوهش‌ها نشان داده که آلودگی هوا موجب کاهش جذب ویتامین D می‌شود، عنوان کرد: بنابراین افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر در معرض خطر عوارض آلودگی هوا بوده و مصرف شیر و ماست از این جنبه نیز می‌توانند به سلامت افراد کمک کند.

این متخصص بهداشت عمومی با تاکید بر اینکه به افراد توصیه می‌شود همیشه به خصوص در زمان افزایش آلودگی هوا لبنیات کم‌چرب مصرف کنند، خاطر نشان کرد: اسیدهای چرب اشباع موجود در مواد لبنی پر چرب علاوه بر مضرات متعددی که دارند می‌توانند در کارآیی سیستم ایمنی دخالت کرده و باعث افزایش بروز بیماری‌های تنفسی شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha