رئیس انجمن داروسازان ایران ضمن تاکید بر لزوم توجه و تاثیر نظرات انجمن‌های صنفی از جمله انجمن داروسازان ایران در تصمیم گیری‌های حوزه سلامت، از پیشنهاد این انجمن برای ایجاد دوره‌های کوتاه تکمیلی کاربردی در آموزش داروسازی خبر داد.

سلامت نیوز:رئیس انجمن داروسازان ایران ضمن تاکید بر لزوم توجه و تاثیر نظرات انجمن‌های صنفی از جمله انجمن داروسازان ایران در تصمیم گیری‌های حوزه سلامت، از پیشنهاد این انجمن برای ایجاد دوره‌های کوتاه تکمیلی کاربردی در آموزش داروسازی خبر داد.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رهبر مژدهی‌آذر در نشست خبری انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به اهداف در نظر گرفته شده جهت بهبود امور دارویی و رفع مشکلات دارویی کشورو گفت: امروز در کشور ما مهم‌ترین مسئله‌ مطرح، بحث آموزش است. آموزش داروسازی نیز ذیل این موضوع قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه هر روز پدیده علمی جدیدی اتفاق می‌افتد، لازم است که دانشگاه‌ها خود را به روز کرده، همگام با علم روز دنیا پیش روند و کیفیت آموزش را بالا برند.


وی با تاکید بر لزوم کاربردی شدن اطلاعات و تحصیلات در حوزه داروسازی گفت: باید پس از پایان تحصیلات داروسازی، تحصیلات کاربردی نیز ارائه شود و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بدانند که توانایی ارائه خدمت دارند. یکی از پیشنهادات ما در این زمینه این است که دوره‌های کوتاه مدت تکمیلی بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان داروسازی در جهت کاربردی کردن علم آنها ایجاد شود. البته طول دوره آن‌ها به نظرات اساتید بستگی دارد. بنابراین پیشنهاد ما به مسئولین این است که این موضوع را پیگیری کنند.


مژدهی آذر با تاکید بر لزوم توجه به نقش انجمن‌های علمی غیردولتی در تصمیم گیری‌های حوزه سلامت گفت: البته این موضوع کم و بیش وجود دارد، اما انتظار ما بیش از این است. به این صورت که زمانی که وزارت بهداشت یا وزارت اقتصاد درباره مسائل سرنوشت‌ساز داروسازی تصمیم می‌گیرند، نظر انجمن داروسازان را نیز در نظر گرفته و آنرا به کار برند.


وی افزود: ما در سال‌های گذشته جلسات متعددی با مسئولان داشته‌ایم، اما متاسفانه نظر انجمن مورد استفاده قرار نگرفته است. بنابراین باید به نظرات انجمن‌های صنفی، اتحادیه‌ها و سندیکاهای غیردولتی که غیر سیاسی هستند توجه کرده و پیشنهادات آنها را در کارهای اجرایی به کار بریم.


در ادامه این نشست دکتر خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران درباره جایگاه داروسازان در طرح تحول سلامت صحبت کرد و گفت: طرح تحول نظام سلامت که در حال اجراست باید پرسید که آیا اهدافش محقق شده یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید زمان بگذرد.


وی با بیان اینکه تمام قسمت‌های طرح تحول اعم از بحث‌های مدیریت، تولید، نظارت و سرمایه‌گذاری توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، گفت: این طرح می‌خواهد جامعه را برای رسیدن به درمان نیز سهل و آسان کمک کند. عملا می‌بینیم که در این طرح تعداد زیادی از پزشکان بخش خصوصی جذب بیمارستان‌ها شده‌اند و عملا ارائه خدمات در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد و بخش خصوصی به ویژه در شهرستان‌های کوچک یا تعطیل شدند یا در حال تعطیلی هستند.


خیری ادامه داد: از نظر آمار 42 درصد نسخی که به داروخانه بخش خصوصی وارد می‌شود، عملا بعد از طرح تحول کاهش یافته، حال آیا تسهیل در درمان و هزینه درمان عملا وجود داشته است؟


وی با بیان اینکه در این طرح بخش خصوصی کمی از میدان عمل خارج شده است، گفت: در طرح تحول نظام سلامت نقش و جایگاه داروساز پررنگ نیست. این در حالیست که آخرین حلقه در ارتباط با بیمار، داروساز و داروخانه است و ویترین درمان ارتباط با ارائه خدمت به بیماران، داروخانه‌ها هستند.
مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با اشاره به طرح احداث کلینیک‌های ویژه که در طرح تحول نظام سلامت مطرح شده، گفت: درباره تعداد این کلینیک‌ها صحبت نمی‌کنیم؛ چرا که تعدادشان تغییر کرده است. قبلا مطرح شده بود که این کلینیک‌ها باید دارای داروخانه باشند و اگر بر اساس تعداد قبلی عمل می‌کردند 50 درصد داروخانه‌ها در کشور افزایش می‌یافتند.
وی گفت: بازار اقتصادی حوزه دارو طی چند سال گذشته ثابت بوده اما گروه‌های مختلفی وارد آن شده‌اند. ضمن اینکه داروخانه‌های دولتی و داروخانه‌های هلال احمر نیز به این بازار ورود پیدا کرده‌اند و نتایج این کار در آینده شاید ورشکستگی داروخانه‌های بخش خصوصی باشد. بنابراین باید تغییرات تحولی در اقتصاد دارویی و در نگرش نسبت به جایگاه داروساز انجام گیرد.
خیری همچنین گفت: جهت ارتقای خدمات در داروخانه‌ها و افزایش توانمندی اقتصاد داروخانه‌ها طرحی از سوی انجمن داروسازان به وزارت بهداشت ارائه شده و امیدواریم بعد از بررسی آن به میدان عمل وارد شود و اهداف آن تحقق یافته و جامعه به تسهیلات لازم برای رسیدن به خدمات دارویی از سوی داروسازان دست یابد.

برچسب : دارو ، سلامت ، سازمان غذا و دارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha