دکتر محمد بیات رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه استفاده از سلولهای بنیادی در تحقیقات و انجام مهندسی بافت یا بازسازی بافتهای از دست رفته نقش مهمی دارند گفت : طی دهه های گذشته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری نموده به طوریکه در عرصه بافتهای از دست رفته ناحیه فک و صورت ، کمیته مخصوصی تشکیل شده است .

سلامت نیوز:دکتر محمد بیات رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه استفاده از سلولهای بنیادی در تحقیقات و انجام مهندسی بافت یا بازسازی بافتهای از دست رفته نقش مهمی دارند گفت : طی دهه های گذشته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری نموده به طوریکه در عرصه بافتهای از دست رفته ناحیه فک و صورت ، کمیته مخصوصی تشکیل شده است .

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری سمینار علمی ، بررسی آخرین دستاوردهای علمی در ارتباط با سلولهای بنیادی در عرصه دندانپزشکی و بیماران این عرصه است تصریح کرد : پزشکی بازساختی از جمله رشته های جدیدی است که سالهای اخیر با هدف بازگرداندن بافت های از بین رفته به دلایلی از جمله تروما ، تومور ، آتروفی و ... شکل گرفته است .

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد : یکی از روشهای مهم این عرصه بهره مندی از سلولهای بنیادی موجود در بافت جنینی است که در این روش آنها را جدا کرده و کشت داده و به سمت سلولهای مورد نظر برای درمان بیماریهای مختلف رشد میدهند .

وی با بیان اینکه این سلولها از بافت استخوان ، چربی ، بافت سازنده دندان ، مغز استخوان یا خون بدست می ایند ادامه داد : در ناحیه فک و صورت نیز ممکن است به واسطه تروما بخشی از بافت از بین رفته باشد که از بین رفتن بافت دندان در طی عمر انسان از جمله چالش های این عرصه است که بازسازی آن ، کمک ویژه ای به عرصه سلامت است.

دکتر بیات با تاکید به اینکه در مواردی مانند شکاف کام بخشی از سر و صورت تشکیل نشده و ایجاد مشکل می نماید تصریح کرد : استفاده از روشهای سلولهای بنیادی میتواند شانش بزرگی برای این افراد باشد .

وی افزود : علاوه بر بهره مندی از سلولهای بنیادی ، جایگزینی استخوان به صورت مصنوعی و استفاده از بافت استخوان انسانی یا حیوانی و نیز موادشیمیایی با محرک ساخت استخوان که به صورت دارو مورد استفاده قرار میگیرد از دیگر روشهای این حوزه هستند.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت با بیان اینکه مواد جایگزین استخوان در بازار به وفور یافت و مورد استفاده قرار میگیرد تصریح کرد : مواد شیمیایی محرک استخوان در دنیا تولید شده ولی هنوز در کشور ما عرضه نمی شود که دلیل آن گرانی و محدودیتهایی در ساخت است که امیدواریم به زودی در ایران نیز به تولید برسد .

وی اظهار کرد : سلولهای بنیادی در ایران به صورت کلینیکی درعرصه بازسازی فک بالا و پایین انجام میشود که در این عرصه مطالعات داخلی ، خارجی و حتی مشترک انجام شده که نتایج مناسبی ارائه نموده اند .

دکتر بیات با بیان اینکه سلولهایی که از خود انسان به وجود می ایند عارضه ای ندارند اذعان کرد : مواد جایگزین نیز در صورت انتخاب صحیح بیمار و مواد ، مفید بوده و عارضه ای نخواهند داشت .

وی با اشاره به اینکه از نظر علمی موقعیت کشورمان بسیار مناسب است و دانشمدان کشورمان قدمهای تحقیقاتی علمی مهمی برمی دارند گفت : فقط در مواردی امکانات کمتری نسبت به کشورهای دیگر داریم .

رئیس مرکز تحققات جراحی فک و صورت ادامه داد : از نظر علمی در این عرصه چالشی نداشته و بیشتر چالشها مربوط به امکانات است که در مواردی دچار کمبود امکانات هستیم و همچنین از نظر ارتباطات بین المللی و استفاده از تجربیات و تکنولوژی ها نیز دچار چالشهایی هستیم که باید در صدد برطرف ساختن برآییم .

وی درپایان با بیان اینکه مراکز بزرگی برای استفاده کلینیکی در کشور ما بیشتر به صورت مراکز تحقیقاتی بوده اند خاطرنشان کرد : راه اندازی مراکز سلول تراپی برای بهره مندی بیماران از این خدمات در حال شکل گرفتن است که به زودی انجام خواهد شد .

لازم به ذکر است سمینار سلولهای بنیادی و دندانپزشکی بازساختی در بیماریهای دهان، فک و صورت 10 و 11 دی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha