یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 171374

ورای تأثیراتی که نفخ شکم بر زیبایی ظاهری افراد دارد، باید بدانید که چنین التهابات و ورم هایی حاصل تلاش زیاد دستگاه گوارش برای هضم ماده غذایی مصرف شده است؛ این ورم ها عموماً با خوردن مواد غذایی سنگین و دیر هضم شکل می گیرند.

8 ماده غذایی که موجب نفخ شکم می شوند

سلامت نیوز: ورای تأثیراتی که نفخ شکم بر زیبایی ظاهری افراد دارد، باید بدانید که چنین التهابات و ورم هایی حاصل تلاش زیاد دستگاه گوارش برای هضم ماده غذایی مصرف شده است؛ این ورم ها عموماً با خوردن مواد غذایی سنگین و دیر هضم شکل می گیرند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، افراد بسیاری در آرزوی داشتن شکمی صاف هستند و برای رسیدن به این آرزو، به انواع حرکات ورزشی و انواع رژیم های غذایی متوسل می شوند. با این حال زمانی که به نظر می رسد همه چیز رو به راه است، این امکان وجود دارد که التهاب و ورم ناحیه شکم شما را رنج بدهد و تمام تلاش هایتان را نقش بر آب کند، به طوری که کماکان شلوار به پایتان تنگ و چسبان باشد. بعضی از افراد توجه ای به این قضیه ندارند ولی افرادی هم هستند که به این موضوع بسیار اهمیت می دهند چون حفظ ظاهر برایشان مهم است و می دانند که این قضیه تا چه حد می تواند بر ظاهرشان تأثیر بگذارد.
البته ورای تأثیراتی که این موضوع بر زیبایی ظاهری افراد دارد، باید بدانید که چنین التهابات و ورم هایی حاصل تلاش زیاد دستگاه گوارش برای هضم ماده غذایی مصرف شده است؛ این ورم ها عموماً با خوردن مواد غذایی سنگین و دیر هضم شکل می گیرند. علاوه بر این با شکل گیری این التهابات، موارد آزاردهنده دیگری نیز پیش می آید: مثل گازهای روده ای، آروغ یا همان بادگلو و دردهایی در ناحیه شکم.


به همین دلایل خالی از لطف نیست که شما با مواد غذایی که ممکن است منجر به این مشکل شوند، آشنا شوید و در نهایت تا حد امکان از مصرف آن ها اجتناب نمایید:


1. مواد غذایی بسیار چرب
ادویه ها برای سلامتی مفید هستند، اما اگر به میزان متعادل مصرف نشوند، ممکن است در بدن تولید التهاباتی کنند

آن دسته از مواد غذایی که دارای چربی بالایی هستند، از علل اصلی نفخ شکم محسوب می شوند. این مواد علاوه بر این که منجر به اضافه وزن می شوند، فرآیند گوارش را با مشکل مواجه می سازند و سطح کلسترول خون را افزایش می دهند. به عنوان مثال، مصرف سیب زمینی سرخ کرده که ممکن است برای هر کسی وسوسه انگیز باشد، همچون انفجار بمبی در معده خواهد بود چون نشاسته و چربی بالایی دارد.


2. نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار مورد توجه و علاقه ی افراد بسیاری هستند چون در کل به خاطر شکر بالایی که دارند، شادی بخش و نشاط آورند. دی اکسید کربنی که در این نوشیدنی ها وجود دارد، در بدن تولید نفخ و ورم می کند و اسید معده را افزایش می دهد.


3. سبزیجات چلیپایی

این نوع از سبزیجات حاوی پلی ساکارید هستند. این ماده ی غذایی دیرهضم است و زمانی که در معرض باکتری های روده قرار می گیرد، تخمیر می شود و در ناحیه معده تولید ناراحتی هایی مثل گازهای معده و آروغ می کند. علاوه بر این، به علت فیبری که این نوع سبزیجات دارند، روده دچار ورم می شود. بهتر است تا حد امکان در مصرف این سبزیجات زیاده روی نکنید و یا آن ها را با موادی مصرف کنید که تأثیرات منفی آن ها را در بدن به حداقل برسانند.

4. نمک

مصرف بی رویه نمک یکی از مهم ترین دلایلی است که مانع از آبرسانی به بافت های بدن می شود. اگر مصرف نمک را به حداقل برسانید، شاهد تغییرات مثبتی در تمام ارگان های بدن خواهید بود.


5. کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات های تصفیه شده در حقیقت تحت فرآیندی قرار گرفته اند که در حین آن، فیبر این مواد جایگزین کالری هایی می شود که هیچ گونه ارزش غذایی ندارند. یکی از معروف ترین این مواد آرد سفید است که در غذاهای متداولی چون پیتزا، نان و انواع شیرینی ها استفاده می شود. در این میان بعضی از افراد به چنین مواد غذایی حساسیت دارند، به طوری که به محض خوردن آن ها، بدنشان عکس العمل های آلرژیک از خود نشان می دهد.


6. غذاهای تند و پرادویه

ادویه ها برای سلامتی مفید هستند، اما اگر به میزان متعادل مصرف نشوند، ممکن است در بدن تولید التهاباتی کنند. در حقیقت غذاهای تند و پر ادویه، در بدن اسیدهایی آزاد می کنند که معده را تحریک می کند و منجر به التهاب آن می شود، به همین دلیل بهتر است که در مصرف آن ها دقت کنید. در میان این ادویه ها، می توان به فلفل سیاه، فلفل قرمز، جوز بویا، خردل و سرکه اشاره کرد.
آن دسته از مواد غذایی که دارای چربی بالایی هستند، از علل اصلی نفخ شکم محسوب می شوند. این مواد علاوه بر این که منجر به اضافه وزن می شوند، فرآیند گوارش را با مشکل مواجه می سازند و سطح کلسترول خون را افزایش می دهند.


7. فرآورده های لبنی

افرادی که به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند، نباید از فرآورده های لبنی استفاده کنند. در این نوع حساسیت، عمل گوارش دیر و به سختی انجام می شود، به طوری که در نهایت فرد با مشکلاتی چون اسهال، ورم و کولیک مواجه خواهد شد.


8. انواع لوبیا

این ماده که مصرف آن در رژیم غذایی بسیار متداول است نیز یکی از دیرهضم ترین مواد غذایی محسوب می شود، چون حاوی میزان بالایی پلی ساکارید است؛ همان ماده ای که منجر به تجمع گاز در ناحیه ی روده ها می شود. این گازها باعث ورم در ناحیه شکم می شوند و مشکلات گوارشیِ ناراحت کننده ای نیز به همراه دارند. با این که هرگز توصیه نمی شود که این مواد از رژیم غذایی حذف گردند، لیکن بهتر است تا حد امکان در مصرف آن ها زیاده روی نکنید و یا پیش از خوردن، آن ها را به خوبی بپزید. پروتئینی که در لوبیا وجود دارد می تواند جایگزین پروتئین موجود در ماهی، مرغ و سویا شود.

از آنجا که مصرف این مواد غذایی هشت گانه ممکن است به تولید نفخ و ورم در ناحیه شکم ختم شود، بهتر است که در مصرف آن ها جانب اعتدال را نگه دارید تا از دردهای شکمی در امان بمانید.
اگر پس از کاهش مصرف این مواد، باز هم مشکلات گوارشی به سراغ شما آمد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است در معرض بیماری یا مشکل جدی تری قرار داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha