رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از کتاب 8=1 با موضوع «اهدای عضو» گفت: به یمن پیروی از اندیشه های حضرت امام (ره) شاهد رواج روزافزون تفکر خردگرایانه در کشور به ویژه در حوزه اهدای عضو هستیم، اما نباید به این مقدار بسنده کرد بلکه می­توان گفت که جامعه ایرانی امروز نیازمند «نهضت ملی اهدای عضو» است.

جامعه ایرانی نیازمند نهضت ملی اهدای عضو است

سلامت نیوز:رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از کتاب 8=1 با موضوع «اهدای عضو» گفت: به یمن پیروی از اندیشه های حضرت امام (ره) شاهد رواج روزافزون تفکر خردگرایانه در کشور به ویژه در حوزه اهدای عضو هستیم، اما نباید به این مقدار بسنده کرد بلکه می­توان گفت که جامعه ایرانی امروز نیازمند «نهضت ملی اهدای عضو» است.

یه گزارش سلامت نیوز  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، مراسم رونمایی از کتاب دو زبانه و مصور اهدای عضو در جهان، عصر روز دوشنبه با حضور دکتر «علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، جمعی از پزشکان، هنرمندان، ورزشکاران و خانواده هایی که اهدا یا دریافت کننده عضو بوده اند، در سالن همایش های فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. 
صالحی در این مراسم گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر جامعه ایرانی، شاهد تغییر نگاه بخش قابل توجهی از عالمان، اندیشمندان، فرهیختگان و فعالان حوزه فرهنگی نسبت به مقوله اهدای عضو بوده است. البته طی یک قرن اخیر به واسطه برداشت و تفسیری ظاهرگرایانه از تعالیم ادیان الهی از جمله آموزه های شریعت اسلامی، نگاه مثبتی نسبت به این اقدام خداپسندانه و بشردوستانه وجود نداشت.
وی افزود: بنا بر تفسیر و تصور برساخته جمع کثیری از قشریون، این تن خاکی که نمایانگر هویت شخصی فرد فرد آدمیان است، باید همچون امانتی بی­ نقص به خاک سپرده شود تا صاحب آن به هنگام حضور در بارگاه عدل الهی مورد عتاب و خطاب خداوندی قرار نگیرد.
بر پایه این برداشت سطحی، برخی از افراد ظاهرگرا از همراهی و همدلی با این حرکت معنوی سر باز می زدند.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در چند سال گذشته، شاهد تغییر زاویه دید بخش قابل توجهی از اقشار مختلف مردم در این زمینه هستیم. البته این دستاورد را می­توان یکی از برکات و ثمرات اندیشه­ های امام راحل (ره) در مورد ضرورت همراهی علما با تحولات زمانه و طرح مبحث «نقش زمان و مکان در اجتهاد» دانست. 
وی افزود: ایشان در جریان نهضت عظیم اسلامی همواره بر این نکته تاکید داشتند که اگر بر آن باشیم تا به دور از اصول اجتهاد اسلامی به پیروی مقلدانه از ساز و کارهای تعیین شده در قواعد فقهی برساخته پیشینیان بپردازیم، به یقین از کاروان پیشرفت بشری عقب خواهیم ماند. 
ایشان در پاسخ به یکی از شاگردان خود که نسبت به ارائه اجتهادی نوین از سوی آن فقیه جامع ­الشرایط اعتراض کرده بودند، به تندی و با عتاب و خطاب تفکراتِ برخی نحله­ های معتقد به تقلید محض از میراث فقهی را مورد انتقاد قرار دادند و بر این نکته پای فشردند که در سیره پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان، عقلگرایی و درک نیازهای زمانه، یک رکن اساسی است. 
صالحی تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) در واپسین سال های حیات پر برکت خود، خواستار همراهی و همگامی علما، دانشمندان حوزه های علمیه و پژوهشگران علوم اسلامی با دیگر فعالان و کنشگران اجتماعی شدند تا از این رهگذر، مسیر برای عبور از چالش های پیش روی ملت ایران در عرصه ­های مختلف هموار شود. 
وی اظهار داشت، در ارتباط با موضوع پیوند و اهدای عضو از منظر امام خمینی (ره) شایان ذکر است که اجازه فقهی اقدام در این زمینه از سوی ایشان در اختیار جناب آقای دکتر فاضل قرار گرفت و از این طریق، زمینه لازم برای احیای این حرکت خداپسندانه فراهم آمد.
صالحی ادامه داد: اکنون مایه مسرت فراوان است که به یمن پیروی از اندیشه­ های آن قائد عظیم الشان شاهد رواج روزافزون تفکر خردگرایانه در کشورمان به ویژه در حوزه اهدای عضو هستیم.
وی تاکید کرد نباید به این مقدار بسنده کرد. به عبارت دیگر می­توان گفت که جامعه ایرانی امروز نیازمند «نهضت ملی اهدای عضو» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha