چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 171720

دست‌به‌دست شدن تصاویر «دیوارهای مهربان» در شبكه‌های اجتماعی باعث شد این حركت مردمی استقبال گسترده‌ای در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف كشور پیدا كند. حرکتی كه رسانه‌های غربی هم با بازتاب آن زبان به مدحش گشودند. حالا كه پیام دیوارهای مهربان ایران جهانی شده به نظر می‌رسد برای برقرار ماندن این حركت و ساماندهی آن باید نهادهای دولتی و غیردولتی، حمایت از آن را آغاز كنند تا با دیوارهای مهربان كشور نامهربانی نشود.

سلامت نیوز: دست‌به‌دست شدن تصاویر «دیوارهای مهربان» در شبكه‌های اجتماعی باعث شد این حركت مردمی استقبال گسترده‌ای در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف كشور پیدا كند. حرکتی كه رسانه‌های غربی هم با بازتاب آن زبان به مدحش گشودند. حالا كه پیام دیوارهای مهربان ایران جهانی شده به نظر می‌رسد برای برقرار ماندن این حركت و ساماندهی آن باید نهادهای دولتی و غیردولتی، حمایت از آن را آغاز كنند تا با دیوارهای مهربان كشور نامهربانی نشود.
 

تبـریز

27 آذر امسال تعدادی از جوانان پرشور تبریزی، با اطلاعیه‌ای كه پیش‌تر در شبكه‌های اجتماعی و تلگرام منتشر كردند بخشی از لباس‌های بلااستفاده خود را بر دیواری نصب كردند تا نیازمندان این شهر، بی‌هیچ شرمندگی، لباس‌های مورد نیاز خود را در این فصل سرد سال، از روی دیوار بردارند. در این طرح از همه شهروندان خواسته شده بود تا لباس‌ها را بر روی دیواری كه از قبل برای همین كار در نظر گرفته شده نصب كنند تا نیازمندان از لباس‌های آویخته شده بر این دیوار استفاده كنند.

 



بازتاب جهانی دیوارهای مهربانی

دیوارهای مهربان ایران بازتاب جهانی هم پیدا كردند و رسانه‌های بین‌المللی هم این حركت ایرانی‌ها را ستودند. شبكه بی‌بی‌سی درباره این حركت نوشت: «ایرانی‌ها در حال سازمان‌دهی كمك‌های خیریه به شكل دیوارهای مهربانی در فضاهای باز هستند. این دیوارهای مهربانی در شهرهای بزرگ برپا شده‌اند و سبب ترویج بحث‌هایی به صورت آنلاین درباره تلاش برای كمك به افراد فقیر شده است». پایگاه شبكه آمریكایی سی‌ان‌ان (CNN) از «ایمان به انسانیت» سخن به میان آورد و نوشت: «به دنبال چیزی برای بازسازی ایمان خود به انسانیت هستی؟ شاید این موضوع به شما كمك كند: با ورود ایران به زمستانی سرد، مردم محلی، طرحی مبتكرانه را برای گرم نگه داشتن بی‌خانمان‌ها ابداع كرده‌اند. دیوارهای محبت كه مردم می‌توانند لباس‌هایی كه نیازی به آنها ندارند را در آنجا اهدا كنند، در حال ظهور در سراسر كشور است». دویچه وله درباره این دیوارها گفت: «این حركت، حركتی ا​ست كه به نوعی خودجوش و خلاقانه است، یعنی توسط مردم اجرا می​شود و به همین دلیل می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری بر اقشار مختلف جامعه داشته باشد».

 



شیـراز

26 آذر امسال عده‌ای جوان نا‌شناس دیواری با نام مهربانی در شیراز ایجاد كردند تا مردم لباس‌های بلااستفاده‌شان را آنجا بیاویزند و فقرا بدون واسطه آنها را بردارند. مدتی است مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد نسبت به تأسیس زنجیره‌ای دیوارهای مهربانی در شهرها و استان‌های مختلف كشور اقدام كرده‌اند. روی همه این دیوارها یك شعار حك شده است. لازم داری بردار لازم نداری بذار. در واقع این شعار از ما می‌خواهد وسایلی كه دیگر از آن استفاده‌ای نداریم را در فضای در نظر گرفته شده قرار دهیم تا به دست نیازمندان برسد.

 

كرج

ساكنان شهرستان كرج از قافله هم‌وطنانشان عقب نمانده‌اند و شروع به تأسیس دیوارهای مهربانی در نقاط مختلف مناطق این شهر كرده‌اند. این گروه مردمی دوم دی‌ نخستین دیوار مهربانی را در خیابان سرداران گمنام تأسیس كردند. یكی از اعضای این گروه گفت: پس از دیدن عكس‌های دیوارهای مهربانی در شهرهای مختلف تصمیم گرفتیم به توسعه فرهنگ مهربانی كمك كنیم. به گزارش ایسنا، حمید كرمیار افزود: بسیاری می‌گویند با توجه به نبود ناظر هیچ تضمینی برای رسیدن اقلام و وسایل به نیازمندان واقعی وجود ندارد و پاسخ ما این است كه تلاش می‌كنیم اعتماد از دست رفته هم‌وطنانمان را از این طریق برگردانیم.

 

ماجرا از کجا آغاز شد؟

شاید برای بار اول كه تصاویر «دیوارهای مهربانی» را در شبكه‌های اجتماعی می‌دیدیم باور نمی‌كردیم در مدت كمتر از یك ماه بتوانیم در شهر خودمان هم یكی از این دیوارهای مهربانی را ببینیم. از عمر دیوارهای مهربانی چند ماه بیشتر نمی‌گذرد و در این مدت كوتاه این حركت پسندیده به حدی فراگیر شد كه دیوارهای مهربانی در اكثریت استان‌ها و شهرستان‌های كشور راه‌اندازی شدند. دیوارهای مهربانی با شعار «نیاز نداری بذار، نیاز داری بردار» در یكی از ماه‌های سرد سال شروع به كار كردند و از همان روزهای آغازین نویدبخش گرما برای تمام كسانی شدند كه تنها سقفی كه بالای سرشان داشتند، آسمان بود. لباس‌ها و كفش‌هایی كه استفاده‌ای نداشتند و گوشه كمد خاك می‌خوردند مهمان دیوارهای مهربانی شدند و از این طریق به دست نیازمندان رسیدند. یكی از رایج‌ترین این گمانه‌زنی‌ها آغازگر دیوار مهربانی را یكی از شهروندان مشهدی می‌داند كه دیوار مهربانی را در خیابان گویای مشهد راه‌اندازی كرد. در مدت كوتاهی شبكه‌های اجتماعی رسالت همیشگی خود در دهان به دهان چرخاندن خبر را به خوبی ایفا كردند و دیوارهای مهربانی در نقاط مختلف كشور به راه افتادند. وقتی عكس‌های دیوارهای مهربانی از استان‌هایی مانند شیراز، اصفهان و مشهد در شبكه‌های اجتماعی دست به دست شدند، مردم سایر استان‌ها هم از قافله مهربانی عقب نماندند و دیوارهای مهربانی در جای جای كشور سر بر آوردند و كار به جایی رسیده است كه گفته می‌شود در حال حاضر 28 استان كشور دیوار مهربانی دارند.

 

كرمانشاه

عده‌ای جوان نا‌شناس دیواری با نام مهربانی ایجاد كردند تا مردم لباس‌های بلا استفاده‌شان را آنجا بیاویزند و فقرا بدون واسطه آنها را بردارند. مراسم افتتاح این دیوار مهربانی در حاشیه میدان رفعتیه كرمانشاه برگزار شد، جمعی از مردم خیرخواه و نوع‌دوست كرمانشاهی با در دست داشتن البسه حضور یافته و با به دیوار آویختن این البسه، آنها را در اختیار نیازمندان قرار دادند. در چند نقطه دیگر شهر كرمانشاه نیز دیوار مهربانی جهت بهره‌مندی نیازمندان از البسه دایر شده است. مردم كرمانشاه استقبال بی‌نظیری از این اقدام خداپسندانه داشتند.

 

وقتی معنای دیوار هم عوض می‌شود

مهربانی در بعضی از مناطق ایران صورت‌های جدیدی هم پیدا كرده است كه از نمونه‌های آن می‌توان به راه‌اندازی یخچال‌های مهربانی كه غذا را به دست نیازمندان می‌رسانند یا قفسه‌های مهربانی كه برای اهدای كتاب راه‌اندازی شده‌اند اشاره كرد. در بعضی از مناطق كشور نهادهای رسمی از دیوارهای مهربانی حمایت می‌كنند و به آنها سر و سامان داده‌اند، برای نمونه در شهر سقز، با تصویب شورای شهر این شهرستان «اتاق مهربانی» احداث شده است. در بعضی از نقاط كشور هم مهربانی دیواری‌های مهربانی گسترده‌تر است. برای نمونه در شهر قزوین مردم علاوه بر لباس، مواد خوراكی را هم برای نیازمندان در كنار دیوارهای مهربانی می‌گذارند. «دیوار در ادبیات ما نمادی از فاصله و ناامیدی است ولی این حركت باعث شده است معنایی كه از دیوار در ذهن ما ایرانی‌ها نقش بسته است عوض شود». اینها گفته‌های جعفر 21 ساله است. او ابتدا در شبكه‌های اجتماعی از حضور دیوارهای مهربانی آگاه می‌شود و یك هفته قبل یكی از این دیوارهای مهربانی را دیده است. او در این باره به «آرمان» می‌گوید: «آن دیوار مهربانی كه من دیدم در یكی از كوچه‌های فرعی میدان انقلاب بود كه بیشتر از دیوار مهربانی به نرده مهربانی شباهت داشت. روی این نرده یك چوب لباسی نصب شده بود كه تعدادی لباس بر آن آویزان شده و یك تابلو كنار آن نصب شده كه بر آن نوشته شده بود: «دیوار مهربانی». چند دقیقه‌ای كه من آنجا بودم یك خانم را دیدم كه تعدادی لباس آنجا آویزان كرد». او ادامه می‌دهد: «به نظر من باید اطلاع‌رسانی درباره دیوارهای مهربانی بیشتر شود و مردم تلاش كنند كه لباس‌ها و كفش‌هایی را كه بیشتر به كار مستمندان می‌آید آنجا بگذارند. بعضی از لباس‌های تجملاتی رنگی چندان به كار این افراد نمی‌آید».

 



دیوارهای تهران باید مهربان‌تر شوند

گرمای نهفته در دیوارهای مهربانی را زمانی می‌توانیم به خوبی لمس كنیم كه بدانیم در كشور ما به گفته آمارهای رسمی رقمی حدود 15 هزار بی‌خانمان وجود دارند، اما روایت فقر در كشور ما بسیار وسیع‌تر از این است. وجود 18 میلیون حاشیه‌نشین در ایران كه بسیاری از آنها حتی از پس نیازهای حداقلی‌شان برنمی‌آیند و آمارهایی كه از فقر حكایت دارند به خوبی نشان می‌دهند كه وجود دیوارهای مهربانی نه تنها لازم است بلكه فعالیت‌شان تا این حد هم كافی نیست و باید این حركت خودجوش مردمی از این هم بیشتر و فراگیرتر شود. سنا 29 ساله به «آرمان» می‌گوید «یكی از این دیوارهای مهربانی را در كرج دیده‌ام ولی تا حال در تهران یكی از آنها را ندیده‌ام و با توجه به اینكه شهر تهران بزرگ‌تر است و آمار نیازمندان آن هم بیشتر است باید دیوار مهربانی آن بیشتر از شهرهای دیگر كشور باشد». او معتقد است فعالیت دیوارهای مهربانی باید گسترده‌تر شود: «نیازمندان فقط به لباس نیاز ندارند، بسیاری از وسایل دیگر وجود دارند كه افراد نیازمند به آنها احتیاج دارند. دیوارهای مهربانی باید به حدی وسیع شوند كه سایر وسایل مورد نیاز را هم به دست این افراد برسانند. یك نمونه آن را می‌توان یخچال‌های مهربانی دانست كه می‌توانند غذا را به دست افراد گرسنه برسانند». او ادامه می‌دهد: «دیوارهای مهربانی باید در بالای شهر تهران راه‌اندازی شوند، زیرا در این مناطق مردم وسایل بیشتری را بیرون می‌گذارند كه می‌توانند به كار نیازمندان بیایند. من خودم در مناطق بالایی كه راه می‌روم بارها شاهد بوده‌ام افراد وسایل بسیاری را كه بیشترشان نو بوده‌اند بیرون گذاشته‌اند، با راه‌اندازی دیوارهای مهربانی در آن مناطق می‌توان این وسایل را برای نیازمندان جمع‌آوری كرد». سنا یكی از طرفداران این حركت است و تصمیم دارد به زودی لباس‌هایی را كه لازم ندارد به یكی از این دیوارهای مهربانی هدیه دهد. هر چند كه دیوار‌های مهربانی در نقاط مركزی تهران به راه افتاده‌اند اما با توجه به جمعیت حدود 12 میلیونی این شهر و آمار بالای نیازمند در آن به نظر می‌رسد كه مهربانی در این شهر نیازمند توجه و مراقبت بیشتری است.

 



تهـران

در تهران از تاریخ دوم دی، تشكل دانشجویی سازمان مدیریت پسماند با انتخاب دیوارهای مترو در سه‌نقطه از شهر شروع به جمع‌آوری لباس‌ها و وسایلی مورد نیاز برای نیازمندان است. این طرح به همت گروه زامیاران و با شعار «نیاز نداری بذار، نیاز داری بردار» به اجرا درآمد و فاز اول آن در سه دیوار به آدرس‌های خیابان آزادی، خیابان انقلاب و خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به فاطمی، روبه‌روی متروی شهدا رسانه، با نصب آویز لباس بر روی این دیوار‌ها در حال اجراست.

 

نامهربانی با دیوارهای مهربانی

سارا 26 ساله درباره دیوارهای مهربانی می‌گوید: «ناشناخته ماندن افراد در نسبت با «دیوارهای مهربانی»، حركت پسندیده‌ای است. فردی كه لباس را می‌گذارد و فردی كه لباس را بر می‌دارد معمولا ناشناخته می‌ماند و همین باعث می‌شود كه در حین اینكه به نیازمندان كمك می‌شود به عزت نفس آنها هم لطمه‌ای وارد نشود.» او ادامه می‌دهد: «طرح دیوار مهربانی در شهرهایی مثل شهر تهران احتیاج به مراقبت بیشتری دارد زیرا در این شهر معمولا دست سودجویان برای سوءاستفاده بازتر است» درددل‌های عده‌ای از هم‌وطنان حكایت از این دارند كه عده‌ای از سودجویان هم با دیوارهای مهربان شهر نامهربانی می‌كنند و لباس‌های روی دیوار را بر‌می‌دارند و دست به فروش آنها می‌زنند. بعضی از این سودجویان هم به طور خودجوش دست به افتتاح دیوار مهربانی زده‌اند و از این طریق لباس‌ها و سایر وسایل را جمع‌آوری می‌كنند، با این اوصاف به نظر می‌رسد كه با توجه به رونقی كه دیوارهای مهربانی پیدا كرده‌اند باید نهادهای دولتی و غیردولتی نسبت به سر و سامان دادن این دیوارها اقدام كنند تا رفتار این سودجویان نتواند در اعتماد مردم به مهربانی خدشه ایجاد كند.

 

اصفهان

29 آذر ماه مردم اصفهان نیز نخستین دیوار مهربانی را در سطح این شهر ایجاد كردند. با وجود گزارش‌هایی كه از وجود این‌گونه دیوارها در شیراز، تهران و چند شهر دیگر كشورخبر می‌دهد به تازگی اصفهان هم به این كمپین پیوسته است و در حوالی پل چمران این شهر دیواری به این عمل زیبا اختصاص داده شده است. یكی از شهروندان اصفهان كه چند لباس كودكانه را روی این دیوار گذاشته است می‌گوید: امیدوارم این لباس‌ها به دست كسانی كه نیاز دارند برسد تا هم دل كسی را شاد و هم از اسراف جلوگیری كرده باشم.

منبع: روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha