سلامت نیوز:آغاز سال جدید میلادی مصادف است با شروع به کار رسمی کشورهای جهان برای اجرای دستور کارجسورانه و متحول کننده  2030 برای توسعه پایدار که به وسیله دولت ها در سپتامبر گذشته در مقر سازمان ملل متحد تصویب شد. این دستور کارتمامی کشور ها را فرا می خواند تا تلاش های خود برای دستیابی به 17 آرمان توسعه پایداررا طی 15 سال آینده از 1 ژانویه 2016 آغاز نمایند.

به گزارش سلامت نیوز بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه در مقر این سازمان در شهر نیویورک گفت 17 آرمان توسعه پایدار نگرش مشترک انسانی ما و قرارداد اجتماعی بین رهبران و مردم جهان است. وی افزود این آرمان ها فهرست اقداماتی است که باید برای مردم و سیاره مان انجام دهیم، همچنین نقشه راه برای موفقیت است.

شایان ذکر است آرمان های توسعه پایدار که به اتفاق آرا به وسیله 193 کشور عضو سازمان ملل متحد در اجلاس تاریخی سران در سپتامبرسال میلادی گذشته تصویب شد، نیازهای مردم  کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته را رفع می نماید و تاکید دارد تا هیچ فردی عقب نگه داشته نشود.

این آرمان ها که دارای حدودی گسترده و بلند پروازانه هستند نه تنها سه بعد توسعه پایدار یعنی اجتماع، اقتصاد و محیط زیست بلکه جنبه های مربوط به صلح، عدالت و نهاد های موثر را نیز مخاطب قرار می دهند.

بسیج ابزار اجرایی  شامل منابع مالی، فن آوری توسعه و انتقال آن همچنین ظرفیت سازی  و نقش مشارکت ها نیزبه عنوان مسائل حساس در این دستور کارمورد توجه قرار گرفته اند.

هفده آرمان توسعه پایدار عبارتند از:پایان دادن به فقر، در همه اشکال و در همه جا؛ پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه ارتقاء یافته و ترویج کشاورزی پایدار؛ تضمین زندگی سالم و ترویج سلامت برای همه سنین؛ تضمین آموزش  فراگیر، با کیفیت، منصفانه و پیشبرد فرصت های یادگیری در طول زندگی و برای همه؛ دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی تمامی زنان و دختران؛ تضمین دسترسی و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه؛ تضمین دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، قابل اتکاء، پایدار و مدرن برای همه؛ پیشبرد رشد اقتصادی پایدار، فراگیر، اشتغال کامل، مولد و شرافتمندانه برای همه؛ برپایی زیرساخت منعطف، پیشبرد صنعتی شدن فراگیر، پایدار و تشویق نوآوری؛ کاهش نابرابری میان کشورها؛ فراگیروایمن ساختن، منعطف و پایدار نمودن شهرها و سکونت گاه های انسانی؛ تضمین مصرف پایدار وترویج الگوهای مولد؛ اقدام فوری و مبارزه با تغییرات اقلیمی و آثارآن؛ نگهداری و بهره برداری پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار؛ محافظت، بازیابی وترویج پایدار استفاده از اکوسیستم های زمینی، مدیریت پایدار جنگل ها، مبارزه با بیابان زایی و ممانعت و معکوس نمودن روند زوال سرزمین ها و ممانعت از نابودی تنوع زیستی؛ پشتیبانی از جوامع محلی صلح دوست و فراگیر برای توسعه پایدار، فراهم کردن دسترسی به عدالت همگانی و برپایی ساختارهای اجتماعی کارآمد، مسئول و فراگیر در همه سطوح و تقویت راه های اجرا و حیات بخشی دوباره مشارکت جهانی برای توسعه پایدار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha