شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 171868

برای بسیاری از پزشکان اکنون این نکته محرز شده که یکی از بهترین راه ها برای سرکوب التهاب نهفته در بدن، استفاده از برخی مواد غذایی است نه دارو.

کدام غذاها با التهاب بدن مبارزه می کنند؟

سلامت نیوز: برای بسیاری از پزشکان اکنون این نکته محرز شده که یکی از بهترین راه ها برای سرکوب التهاب نهفته در بدن، استفاده از برخی مواد غذایی است نه دارو.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، حتما عنوان داروهای ضد التهاب به گوش همه ما خورده است، ولی کمتر در مورد غذاهای ضد التهاب شنیده ایم و کمتر توجه می کنیم آن چه می خوریم در حس ما اثر گذار است.

سیستم ایمنی بدن به هر عنصر خارجی که آن را به رسمیت نشناسد حمله می کند اعم از میکروب های مهاجم، گرده گیاهان و یا حتی عناصر شیمیایی. این فرایند خود سبب التهاب می شود. حملات متناوب سیستم ایمنی بدن به مهاجمان خارجی گاه سبب تهدید سلامت بدن می شود.

این در حالی است که بسیاری از بیماری های عمده از قبیل بیماری های قلبی، دیابت، آرتروز، افسردگی و آلزایمر با التهاب مزمن در بدن ارتباط دارد.

نشانه های التهاب، درد، تورم، کبودی و گاهی اوقات کاهش تحرک یا عفونت است.

اگرچه درمان های معمول التهاب شامل استراحت، نرمش بسیار آرام، متعادل نگه داشتن وزن، کشش، داروهای کاهش دهنده التهاب و کنترل کننده درد، داروهای استروییدی و غیر استروییدی ضدالتهاب، است، اما شاید این داروها منجر به تورم و زخم معده شده و گاهی در مصرف های طولانی مدت باعث مشکلات کلیوی شود.

پس یکی از قدرتمندترین ابزار مبارزه با التهاب مزمن نه داروخانه بلکه مواد غذایی است. بسیاری از مطالعات تجربی نشان داده است که برخی غذاها یا آشامیدنی ها ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد و این را دکتر فرانک هو، استاد تغذیه و متخصص اپیدمیولوژی دپارتمان تغذیه دانشگاه هاروارد می گوید.

انتخاب مواد غذایی مناسب، شما را قادر به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها می کند و آن هم با کم کردن روند التهابی بدن.

مواد غذایی التهاب زا: برای کاهش روند التهاب در بدن سعی کنید مواد غذایی از قبیل کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید یا شیرینی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. چیپس و دیگر مواد سرخ شده، نوشابه و دیگر نوشیدنی های شیرین شده با شکر، گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده، مارگارین و ... نیز در این دسته قرار می گیرند.

مواد غذایی ناسالم به افزایش وزن که خود عامل خطر افزایش التهاب در بدن است، کمک می کند.

غذاهایی که با التهاب مبارزه می کنند:

این غذاها شامل مقادیر زیادی گوجه فرنگی، روغن زیتون، سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم، آجیل هایی مانند بادام و گردو، ماهی های چرب، میوه هایی مانند توت، زغال اخته، گیلاس و پرتقال است.

میوه ها و سبزیجات خاصی مانند زغال اخته، سیب و سبزیجات برگ سبز تیره خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و سرشار از پلی فنولها هستند. مطالعات نشان داده که پلی فنول ها خاصیت ضد التهابی دارند.

در این میان رژیم غذایی مدیترانه ای شامل میوه ها و سبزیجات، آجیل، غلات کامل، ماهی و روغن های سالم نیز یک رژیم ضد التهاب محسوب می شود.

نوع چربی انتخابی در التهاب بسیار مهم است. اسیدهای چرب امگا 3 از ضد التهاب های بسیار قوی هستند که در ماهی های چرب آب های سرد، گردو، دانه بذر کتان، روغن کلزا(کانولا) دانه های تخم کدو تنبل وجود دارد و افزودن امگا 3 به غذاها و مکمل ها منجر به کاهش التهاب می شود ولی قبل از شروع مقادیر درمانی آن حتما با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.

علاوه بر این بدن ما به آب موجود در غذا و نوشیدنی هایی که روزانه می خوریم نیازمند است. 20 درصد از آب مورد نیاز روزانه ما از راه متابولیسم غذایی که می خوریم، به دست می آید. ساده ترین و بهترین راه تامین آب، نوشیدن آب تازه و سالم است. منابع دیگر شامل آبمیوه ها، چای های گیاهی، آب سبزیجات و شیر کم چرب است.

منبع: www.health.harvard.edu

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha