انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، از آتروز، به عنوان شایع ترین بیماری مفصلی زنان و مردان نام برد

سلامت نیوز:انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، از آتروز، به عنوان شایع ترین بیماری مفصلی زنان و مردان نام برد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید منصور رایگانی در آستانه برگزاری نوزدهمین كنگره سالانه انجمن طب فیزیكی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران گفت: آرتروز یا سائیدگی مفاصل در کل دنیا شایع ترین بیماری مفصلی در بین زنان و مردان به شمار می رود.


وی افزود: آرتروز در موارد زیادی علائم رادیولوژی و عکسبرداری دارد اما برای بیمار علائم خاصی ایجاد نمی کند.


رایگانی گفت: ارتروز، زمانی جدی است و نیاز به درمان دارد که برای بیمار علائم بالینی ایجاد کرده باشد.


وی شایع ترین علائم بالینی آرتروز را درد مفاصل عنوان کرد و گفت: دردی که عمدتا در هنگام حرکت مفصل ایجاد می شود، نشاندهنده بروز ارتروز است.
رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران افزود: پس از درد، انحراف مفاصل و ایجاد محدودیت های حرکتی برای بیمار جزء شایع ترین علامت ارتروز به شمار می رود.


وی تاکید کرد: دردهایی که در ارتروز ایجاد می شود، معمولا در هنگام حرکت مفاصل بروز می کند بنابراین اگر مفاصل در هنگام استراحت نیز دردناک باشند و این درد همراه با قرمزی و تورم و گرما باشد، ممکن است به دلیل درگیری های خاص مفصلی مانند رماتیسم یا عفونت باشد که نیاز به درمان سریع دارد.


رایگانی تصریح کرد: هر دردی در مفاصل، ستون فقرات و اندام ها به معنای آرتروز نیست.


وی بیان داشت: معمولا مفاصل زانو، لگن،بند انتهایی انگشتان دست، شست پا، مفاصل ستون فقرات، و سوراخ های بین مهره ها در گردن و کمر در ارتروز درگیر می شوند.


رایگانی تصریح کرد: اگر ستون فقرات گردن یا کمر مبتلا به ارتروز شوند، علائم ان به صورت دردهای گردنی که به دست انتشار می یابد و یا دردهای کمری که به پاها انتشار می یابد، خود را نشان می دهد.


وی اصافه کرد: این نوع از ارتروز را تحت عنوان تنگی کانال کمر یا گردن می نامند که در موارد شدید نیاز به اعمال جراحی دارد.


رایگانی خاطر نشان کرد: مفاصلی مانند مچ دست، بندهای میانی دست،مفصل مچ پا و مفصل شانه و آرنج معمولا در آرتروز کمتر درگیر می شوند مگر اینکه نوع آن، آرتوز ثانویه باشد که در اثر ضربه یا عفونت رخ داده باشد.


رئیس نوزدهمین كنگره سالانه انجمن طب فیزیكی ، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در مورد روش های درمانی آرتروز، گفت: رایج ترین روش درمان ارتروز که به بیماران توصیه می شود، شامل کاهش وزناضافی و محدود کردن فعالیت های بدنی مانند بالا و پائین رفتن از سطوح شیب دار و تعدیل فعالیتهای شغلی است.


رایگانی افزود: قدم بعدی در درمان ارتروز تجویز درمان های ساده و موضعی مانندانجام برخی حرکات ورزشی و مصرف مسکن های ساده مانند استامینوفن است.
وی ادامه داد: در مرحله  بعد روشهای طب فیزیکی ،داروهای خوراکی قوی تر تجویز می شود و در صورت موثر نبودن از انواع تزریقات داخل مفصلی که رایج ترین ان تزریق کورتون است ، استفاده می شود.


رایگانی به حضور مهمانان خارجی در این كنگره اشاره كرد و افزود: مهمانانی از هشت كشور ازجمله سوئد، مالزی، فرانسه، آلمان,کره و آمریكا در این كنگره حضور یافته و به ایراد سخنرانی می پردازند.


نوزدهمین كنگره سالانه انجمن طب فیزیكی و توانبخشی به همت این انجمن و با همكاری دانشگاه های علوم پزشكی و علوم بهزیستی، شورای اسلامی شهر تهران و پژوهشکده پزشکی و مهندسی جانبازان در روزهای ۱۴ تا ۱۶ بهمن ۹۴ در هتل المپیک برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha